mijn pony heeft winkelhaak(je) in der been...tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny4life

mijn pony heeft winkelhaak(je) in der been...tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 13:54

hoihoi

vanochtend zou ik mijn pony gaan longeren,gister had ze hard gewerkt... ik schrok me helemaal dood toen ik haar rechter achterbeen zag.. helemaal onder het (opgedroogd) bloed!!
en ik zag dat op haar pijpbeen aan de buitenkant een winkelhaak van 1cm bij 1cm zat.. ik het been afgespoten om te kijken of er niet meer zat. gelukkig dat niet, maar dit was al erg genoeg..

ik twijfelen, hechten of niet maarja wanneer was het gebeurd??
en hoe is het gebeurd? ik denk in de wei ofzo. al zou ik niet weten waaraan, maarja ze hebben ze los de stal in gejaagd toen het heel slecht weer werd dus kan daar ook gebeurd zijn..

ik heb de DA gebeld en gevraagd hoe of wat, zij zei hechten kan denk ik niet meer en omdat hij niet zo groot is is het niet nodig.
ik moet koelen(afspuiten) en spul spuiten (eerst blauw spul en daarna acederm) en ze moet rust, ik zei ook mijn pony is gekker op stal dan in de wei. ze zei ja dat is vervelend. je moet kijken wat je dan doet.
wat zouden jullie doen? vandaag blijft ze nog op stal. maar zal ik haar morgen buiten zetten of niet?? ze staan met zijn 3 en 1 jaagd haar ook weleens op. voor de genezing van de wond mag ze niet teveel bewegen..

moeilijk dit zeg! wie van jullie heeft dit ook meegemaakt? hoelang hielden jullie rust enz enz....

(ps=ik durf niet zo goed aan 12mei te denken, heb dan examen orun cursus en dan zou ze mee gaan...)

groetjes een ongerust baasje van haar pony

twinducklin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 13:58

Ik zou even kijken hoe rustig je paard is in de wei tegenover de stal?
Als ze op stal erg onrustig is en loopt te springen lijkt me dat ongezonder voor haar been als wanneer ze gewoon rustig stapt in de wei.

Bovendien 12 mei is weer 2 weken verder, misschien is het wondje dan al ver weg..

Veel succes!

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 14:07

twinducklin schreef:
Ik zou even kijken hoe rustig je paard is in de wei tegenover de stal?
Als ze op stal erg onrustig is en loopt te springen lijkt me dat ongezonder voor haar been als wanneer ze gewoon rustig stapt in de wei.

Bovendien 12 mei is weer 2 weken verder, misschien is het wondje dan al ver weg..

Veel succes!

ja dat is zo, het is gewoon afwachten en kijken hoe het gaat..
heb net wel gemaild naar de wedstrijd die ik zaterdag zou hebben, dat vind ik een beetje kort dag.

Boktpony

Re: mijn pony heeft winkelhaak(je) in der been...tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 14:08

als ze onrustiger op stal is dan in de wei zou ik haar in de wei doen! kun je niet een stukje afzetten zodat die ander haar niet op han jagen?
verder is een winkelhaakje zoals jij beschrijft vrij snel genezen! gewoon zorgen dat je het goed hebt schoongemaakt en idd acederm of ander spul er op spuiten! loopt ze ook nog kreupel of niet? want als ze niet kreupel is kan ze 12 mei heus wel mee hoor! dan zit dat gaatje als het goed is allang weer dicht!

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 14:10

Rianneke schreef:
als ze onrustiger op stal is dan in de wei zou ik haar in de wei doen! kun je niet een stukje afzetten zodat die ander haar niet op han jagen?
verder is een winkelhaakje zoals jij beschrijft vrij snel genezen! gewoon zorgen dat je het goed hebt schoongemaakt en idd acederm of ander spul er op spuiten! loopt ze ook nog kreupel of niet? want als ze niet kreupel is kan ze 12 mei heus wel mee hoor! dan zit dat gaatje als het goed is allang weer dicht!

ik heb niet gedraafd maar alleen gestapt, het was niet heel dik en in stap liep ze normaal, maar het zal de eerste paar dagen wel dikker worden denk ik. ik mocht weer wat gaan doen als dat wondje dicht is. maar wanneer weet ik of hij dicht genoeg is?

zou stappen aan de hand wel mogen?? dat heb ik niet gevraagd.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 19:09

als het dicht is is het dicht! je hebt zelf toch ook wel eens een wondje gehad? dan weet je toch ook wanneer het dicht is gewoon ff opletten en als je twijfelt nog een dagje laten staan! aan de hand stapen zou ik niet weten of dat zou mogen. denk het wel want dat is in feite gewoon een rustige beweging! maar het ligt er aan op welke plek die zit. kijk als er bij iedere stap die die zet druk op het wondje komt duurt de genezing langer...!

Janna_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 19:14

Mijn Pony stond 2 jaar geleden met een ontzettende grote snee bij de achterknie, volgens de dierenarts moesten we het insmeren met een of ander zalfje en hij kreeg pijnstillers, ook wij moesten er acaderm op spuiten, eerste 2 dagen konden we hem niet verplaatsen want hij kon niet lopen, dus gellukig was het zomer en kon hij in de wei blijven staan, daarna is hij op stal geagaan.
Zou jij het niet zo kunnen regelen dat je pony alleen staat in de wei, dat geeft misschien wat meer zekerheid..

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 11:42

hoihoi

ben net weer naar mn pony geweest. we doen het nu zo, de haflinger die dr zeg maar vaak opjaagt gaat s ochtends de wei in. en dan ruil ik tegen de middag haar om met mijn pony en vriendje van mn pony. dan staat mn pony de halve dag in de paddock/wei. het been was wel dik net maarja wat wil je? moet haast wel.. heb hem afgespoten en weer in gespoten met blauwe spul (doe ik alleen vandaag nog) hoeveel dagen moet je de acederm eigelijk gebruiken. dat heb ik de DA niet gevraagd. ze is er niet echt kreupel op maar loopt ook niet helemaal zuiver. ik hoop dat ze zich een beetje rustig houd buiten, maar ik vertrouw haar meer buiten dan op stal.

bedankt v jullie reacties.

anneM_Ajax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 14:50

heey roellie
das echt rot om te horen zeg.
maar zulke wondjes gaan heel snel over hoor en het zal ook iet lang dik blijven gewoon lekker koelen. Liefst 2 of meer keer per dag 10 minuten of iets langer, dan is het zo weg. En acederm blijven spuiten tot het dicht is. Anders komen er steeds weer bacterieën in.
succes dr mee, en niet tobben he, bonny is een sterke pony:)

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 15:15

urlenos schreef:
heey roellie
das echt rot om te horen zeg.
maar zulke wondjes gaan heel snel over hoor en het zal ook iet lang dik blijven gewoon lekker koelen. Liefst 2 of meer keer per dag 10 minuten of iets langer, dan is het zo weg. En acederm blijven spuiten tot het dicht is. Anders komen er steeds weer bacterieën in.
succes dr mee, en niet tobben he, bonny is een sterke pony:)

hey lieve reactie!
dankje.

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 16:27

hey

ben net mn pony binnen gaan doen, het been was niet echt dunner geworden dan het was. heb gekoeld en spul op gespoten,

iemand tips om je pony rustiger te hebben tijdens het spuiten? ik deed het net onder het biks geven want dan is ze wat afgeleid maar was nog aan het trappen enzo...

en hoe weet ik wat een TE dik been is? nu is zeg maar de plaats waar de wond zit dik en eronder ook, je ziet daar dus ook de pezen enzo niet zitten. maar ik weet eigelijk niet zo goed wat te dik is..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 17:46

Als je de slang zeg maar indrukt komt de waterstraal verder; kan je er op trapveilige afstand nog bij
Ik zou, als het dikker wordt dan dat het nu is, de DA bellen. Verdikt nu is niet zo vreemd, maar dat het dikker wordt lijkt me niet zo best.
Sterkte verder he

* Het zit je trouwens wel weer lekker mee he ? Ik lees diverse topics van je over je pony en dat is weer bijna naar wedstrijd/concour moet. Wel balen, maar het komt vast wel goed

steffie7

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 18:20

hechten kan alleen maar als het net is gebeurd, en dat is dus niet meer in jouw geval... je kan het beste het been koelen blijven, en niet de slang spuiten zeg maar, maar er gewoon van iets bovend e wond, langs het been naar beneden laten lopen...

Iriscope

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 19:44

Flink mee stappen Roelie, er zit waarschijnlijk gewoon vocht in t been maar t kan natuurlijk ook etter zijn. Ik denk dat je dat zelf wel kunt beoordelen:P Als t echt niet duidelijk is nog even aankijken en anders DA bellen. Zonde van je wedstrijd maar je had je winstpunten toch al binnen:P En Bonnie komt er vast weer gauw bovenop!

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 20:05

Miirthe schreef:
Als je de slang zeg maar indrukt komt de waterstraal verder; kan je er op trapveilige afstand nog bij
Ik zou, als het dikker wordt dan dat het nu is, de DA bellen. Verdikt nu is niet zo vreemd, maar dat het dikker wordt lijkt me niet zo best.
Sterkte verder he

* Het zit je trouwens wel weer lekker mee he ? Ik lees diverse topics van je over je pony en dat is weer bijna naar wedstrijd/concour moet. Wel balen, maar het komt vast wel goed

hoihoi

het is meer met spuiten met dat blauwe spul (hoeveel dagen moet dat trouwens? ik heb het gister gespoten en vandaag 3 keer, mag dat wel op een nat been?) en twijfel of ik morgen acederm ga spuiten of nog een dag blauw. wat raden jullie aan?

ja het zit de laatste tijd niet zo lekker mee... qua gezondheid dan, ze is net verkouden geweest en nu dit.. jammer van mn wedstrijd maar dr gezondheid gaat natuurlijk voor!

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 20:06

MissVicky schreef:
Flink mee stappen Roelie, er zit waarschijnlijk gewoon vocht in t been maar t kan natuurlijk ook etter zijn. Ik denk dat je dat zelf wel kunt beoordelen:P Als t echt niet duidelijk is nog even aankijken en anders DA bellen. Zonde van je wedstrijd maar je had je winstpunten toch al binnen:P En Bonnie komt er vast weer gauw bovenop!

de Da zei juist zo min mogelijk beweging voor de genezing..
maar ik denk juist zelf voor het vocht bewegen.. ze komt een halve dag op de paddock/wei. ik spuit 2/3 keer per dag af en spuit er dan wat op. ik denk niet dat het etter is maar echt vocht. ik houd het goed in de gaten. zal logisch zijn dat het de eerst komende dagen dik blijft denk ik..

Iriscope

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 11:50

Raar dat de DA dat zei, omdat ze zo'n dik been had dacht ik inderdaad ook aan beweging, daar gaat t vocht juist van weg. Ik weet niet of dr hele been dik is of alleen waar die wond zit? Als het namelijk onder de wond oid ook dik is kun je een bandage in 1/3 azijn en 2/3 water drenken en die om dr been doen, helpt de zwelling tegen te gaan maar dat kan uiteraard niet om die wond, dat prikt nogal:P

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 12:13

Wij doen het juist net helemaal anders.
We maken het wondje heel goed schoon met betadine scrub.
Dan afspuiten en koelen en of gewoon laten drogen of een keer inspuiten met betadine-poederspray of UCP.

We gebruiken nooit acederm of blauwsel. Hebben we slechte ervaring mee.

Verder gaan we juist bewegen met de dieren,( met mate natuurlijk) wandelen , stappen en als ze niet kreupel zijn licht werk.

Veel op de wei, in de stal is alles veel viezer dan buiten.

Succes ermee.

ps: Goed beoordelen vanaf de pc is natuurlijk lastig als je geen foto oid ziet.....

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 12:28

hoihoi

vanochtend mn pony weer afgespoten en ik gebruik het blauwsel nu niet meer maar heb acederm gespoten. ik ben niet zo'n hele voorstander van steeds spuiten, wanneer kan ik daarmee stoppen? het wondje ziet er aardig dicht uit maar is het nog niet helemaal..

het been is niet echt dikker dan gister. je ziet dat er vocht rond de plek van de wond zit en dat er wat in de kogel is gezakt,
verder loopt ze naar wat ik zag niet kreupel, ze draafde zelfs een stuk in de wei. alleen de spray heeft ze een erge hekel aan..

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 12:29

ik hoorde ook iemand zeggen wassen met betadine shampoo, is dat een goed idee? maar ik mag er bijna niet aankomen dus weet niet of het heel slim is..

Iriscope

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 12:34

ik denk dat je t wondje nu t beste met rust kunt laten, teveel geklungel is ook niet goed dan krijgt het niet de kans om te genezen. Trouwens, een klap voor je eigen hoofd wil je ook niet riskeren dus als ze te gek doet zou ik t sowieso niet doen Roelie:P

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 17:00

MissVicky schreef:
ik denk dat je t wondje nu t beste met rust kunt laten, teveel geklungel is ook niet goed dan krijgt het niet de kans om te genezen. Trouwens, een klap voor je eigen hoofd wil je ook niet riskeren dus als ze te gek doet zou ik t sowieso niet doen Roelie:P

dat is waar, en het is nog een klein beetje open..
missch dat ikhet morgen nog voor het laatst doe en dan met rust laat en lekker ga stappen (vandaag maar niet gedaan wat een vies weer!)
Dankje voor je reactie iris!

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 11:07

hoi iedereen,

vandaag leek het been in mijn ogen wat dikker...
ze kwam toen van stal af, ik kan de pezen binnen en buitenkant zeg maar niet voelen.. het is niet extreem dik maar echt dun ook niet. ze loopt alleen wat stijf niet kreupel. in de wei trekt ze ook af en toe een sprintje, en lijkt geen mega pijn te hebben. de wond ziet er niet raar uit. is aardig dicht. en daarom heen is het niet extreem dik..

moet ik een DA laten komen? of niet? wat is te dik, dat weet ik dus niet... mijn vriend belde ik net en die zei misschien is het wel logisch dat het eerst wat dikker word. hij raadde aan om nog even te wachten (hij heeft geen verstand van paarden maar wel van koeien haha) ik probeer anders vanav ff een foto te maken.

ps=ik heb nog 1 keer acederm gebruikt, denk dat ik daar nu mee stop.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 11:36

In Blauwspray/CTC zit antibioticum, er staat vast wel op de verpakking/spuitbus zelf hoe vaak je op de aangedane plek moet sprayen. Je kan ook je DA om advies vragen hierover.
Ben benieuwd naar de foto; je kan sowieso bellen.. je kan tenslotte beter het zekere van het onzekere nemen

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 11:40

ik ben nu overgegaan op acederm, dat houd de wond ook soepel maar omdat ze er zo'n ontzettende hekel aan heeft weet ik niet hoelang ik hiermee door ga..

ik zal vanavond een foto maken en kijken hoe het er dan uitziet..