Gallen laten verwijderen en/of inspuiten bij kliniek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Udo2001

Gallen laten verwijderen en/of inspuiten bij kliniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 20:25

Ik weet dat er een optie is om er iets aan te laten doen in de kliniek.
Mijn jonge paard (5 jaar) heeft 2 zeer grote gallen op een van zijn achterbenen, een aan de buiten en een aan de binnen kant van het been. Het been is niet geslonken, maar het lijkt wel dikker te zijn geworden. Het been is niet warmer, en hij is er nog nooit kreupel op geweest. Het is al eens nagekeken door de veearts (echo), deze zei dat er wel iets aan te doen is. Maar raadde het mij toen af, omdat het toen nog in mindere mate was. Als ik er iets aan laat doen, is dat dan onder algehele narcose?? Wie heeft het ook laten doen, wat zijn de kosten en wat is het eindresultaat.

Udo2001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 21:21

Is er niemand bekend mee??

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 21:28

Nee, volgens mij komen gallen toch door overbelasting?

Er staat mij wel iets bij van een enduranceruiter die ze met veel stappen op het harde kwijt geraakt was bij haar pony, maar dat duurde wel 2 jaar.

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 21:33

Ik zou er niet aan beginnen als ik jou was.Je paard is nog zo jong en gallen kunnen eigenlijk geen kwaad. Wat je zou kunnen proberen is hem na het werk insmeren met kampferspiritus.En ik weet niet hoeveel je traint met je paard en of de bak erg zwaar is want ook daar kunnen gallen door ontstaan.Het ene paard heeft er ook meer last van dan de ander.

steffie7

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 21:57

waarom zie je het niet gewoon als een schoonheidsfoutje??

Udo2001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 22:14

Ik ga ook eerst bekijken als hij weer de wei op gaat of de gallen dan enigzins veranderen. Stappen op het harde doe ik al erg vaak, zeker 5 keer per week een kwartier, dit heeft geen resultaat tot op heden. Ik vind een gal niet zo erg, maar bij hem is het erg extreem. De huid erom heen staat nogal strak, en zijn ondervoet is daardoor lichtelijk verdikt. En ik kan het nu wel zien als een schoonheidsfoutje, maar wil mezelf niet voor de kop stoten als hij er wel last van gaat krijgen.

gabyfedde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 09:15

Udo2001 schreef:
Stappen op het harde doe ik al erg vaak, zeker 5 keer per week een kwartier, dit heeft geen resultaat tot op heden. I

Slechts een kwartier? Dat is ook wel erg weinig.

Odi

Re: Gallen laten verwijderen en/of inspuiten bij kliniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 11:07

Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom jij je paard wilt laten operenen aan gallen? Denk dat de risico's van een operatie een heel stuk hoger liggen dan gallen. Mijn paard ken ik niet anders dan met gallen, heb haar ruim 9 jaar. Doe er verder ook niets aan.

Udo2001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 11:16

gabyfedde schreef:
Udo2001 schreef:
Stappen op het harde doe ik al erg vaak, zeker 5 keer per week een kwartier, dit heeft geen resultaat tot op heden. I

Slechts een kwartier? Dat is ook wel erg weinig.

Hoezo erg weinig, geloof dat de veearts mij dat zelf verteld heeft.
Meestal raden ze een kwartier aan, hoe lang stap jij dan met je paard?. Daarbij, die van mij loopt ijzerloos, dus echt veel langer ga ik niet op het harde stappen, anders slijten zijn voeten te hard.

gabyfedde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 11:49

Als je veearts dat jou verteld heeft ok. Maar dat kon ik niet uit jouw verhaal opmaken, vandaar. Als je iedere dag op het harde stapt worden de hoeven vanzelf harder. Goed bekappen/veilen bevordert dat ook.
Mijn paard heeft geen gallen. Maar als dat wel zo zijn zou ik een kwartier per dag ook erg krap vinden.

kevertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 10:34

hoi ,
mijn paard heeft ook last van gallen, voornamelijk aan de achterbenen. Wat er operatief aan te doen is weet ik niet, ik weet wel dat een behandeloptie is dat de da eerst vocht laat aflopen, er vervolgens corticosteroiden inspuit en dan een flink drukverband eromheen. vervolgens een een tijdje alleen stappen. Helaas kwamen bij mijn paard de gallen na een paar maanden net zo hard weer terug... Omdat ze er geen last van heeft laat ik het maar zo. Op deze manier behandelen ze vaak ook gallen waar paarden wel last van hebben (als ze zijn ontstoken bv). dit heb ik ook 1 keer meegemaakt en toen heeft is de behandeling wat betreft de ontsteking goed aangeslagen, de gal zelf is wel weer terug gekomen.

Knavia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 23:15

Gallen zijn meestal enkel schoonheidfoutjes. Zo niet, dan geven ze overmatige slijtage in het gewricht aan. De gallen behandelen is daarom zinloos, je doet enkel aan symptoombestrijding. De enige 'zinnige' reden om gallen te behandelen is vlak voor een premiekeuring, zodat je paard hoger scoort voor bouw. Dat is dan een soort 'doping' of valsspelen.
Verder heeft het 0% zin, want ze lopen toch steeds weer vol.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 01:08

Gallen (vocht in de peesschedes) zijn een teken van overbelasting van het paard. Ze zijn onschuldig, maar geven wel een indruk van de belasting van een paard en de slijtage van een gewricht. Waarom zou je ze willen laten opereren? Het is puur kosmetisch....

katrienh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 01:12

Een bevriende fokker heeft het laatst eens de da gebeld ivm gallen bij een paard. de da heeft ze drooggespoten en het paard is er vanaf.
Nu weet ik niet precies om hoeveel gallen het ging en hoe groot ze waren, maar misschien de moeite om die optie na te vragen bij jouw da ?