griepspuit te laat,, nieuwe basisspuit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SandraR

griepspuit te laat,, nieuwe basisspuit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 13:17

Vandaag komt de veearts de ponys de jaarlijkse enting geven.
Nou hoorde ik laatst dat iemand op concour was geweest met het paard en dat paard is 8 jaar terug een week te laat geent.. Hierdoor mocht zij niet starten.

Is dit waar of is het gel*l?? Ik ga binnenkort ook wedstrijden starten dus moet ik het eigelijk wel weten
de griepspuit is nu 2 maanden te laat ja schandalig ik weet het
Moet ik nu een nieuwe basisenting laten doen of is dat niet nodig?

Ik vraag het straks ook nog aan de veearts daar niet van maar was gewoon nieuwsgierig

Bjarni

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 13:24

Ik weet niet hoe dat met de normale entingen is maar ik denk dat het met dit paard om de basisenting gaat. Dan worden ze geënt en moeten dan binnen (geloof ik?) 6 weken weer geënt worden. Als de basisenting niet in orde is mag je niet starten.

SandraR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 13:25

ok, mijn paard is altijd goed optijd geent.. alleen nu is ze 2 maanden te laat.. moet ze nu weer een basisenting?

Luckystory

Re: griepspuit te laat,, nieuwe basisspuit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 13:33

Ik weet niet wat de wedstrijdreglementen precies zijn, maar als je niet zou mogen starten zou dat nogal idioot zijn.
Die vaccins bieden veel langer bescherming dan meestal wordt aangenomen.

Bij griep weet ik niet hoe het precies zit, maar bij een tetanus vaccin zijn er onderzoeksresultaten die spreken van een 5 jaar lange resistentie. En de meeste mensen laten nochtans hun paarden ook hier jaarlijks tegen inenten.
Bij griep is de resistentie ook wel langer hoor. (en ben niet 100% zeker, maar ik dacht toch ongeveer 2 jaar) (het hangt natuurlijk ook wel van het paard af)

RoughRebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 13:52

Toevallig heb ik pas precies hetzelfde gehad.. Rebel is 4 jaar geleden 4 weken te laat geent.. En ja, inderdaad moet je dan opnieuw de basisenting doen als je op wedstrijd wil.. Als ze dan controleren mag je dus NIET starten.. Tja.. regels... Rebel heeft dus ook opnieuw de basisenting gehad..

spocky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 13:54

ik had het ook foutje van de vee arts die las verkeert
hij had dus een basisentinng gehad maar die had hij niet nodig

echt heel slim

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 14:57

ik heb precies hetzelfde, ik moest met de hele stal tegelijk mee in laten enten en nu was ik een maand te laat.
Nu rijd ik geen wedstrijden, dus dat is geen probleem, maar de DA zei dat ik nu niet meer met mijn paard de dam af mag, tenzij hij de basisenting weer krijgt, dit lijkt mij ietwat overdreven.....

SandraR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 15:00

de veearts is net geweest..
je moet idd ieder jaar enten en vooral niet te laat!
Je mag niet eens 1 dag te laat, dan moet die opnieuw een basisenting, dit is niet omdat ze dan niet meer beschermd zijn maar gewoon de regels van de wedstrijden uit.
nou blijkt dat ik net optijd ben, want ik ga 5 juni starten en over 4 weken krijgt ze nieuwe enting
ikke blij natuurlijk, want ze moet dan ook een week voor de wedstrijd de basisenting hebben gehad, anders kunnen ze nog moeilijk gaan doen... lastig die regeltjes...

ik vind het allemaal wel erg overdreven, vooral als je niet meer weg mag met je paard dan... Slaat helemaal nergens op, ik kan wel begrijpen dat ze dit doen om ziektes te voorkomen, maar toch,, is dit niet ietwat overdreven??

Cookies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 15:29

Volgens mij ben je alleen verplicht te enten als je wedstrijden rijd. Niet als je alleen maar buiten rijd. De enting voor influenza is wel een jaar geldig maar werkt maar een maand of 8.

SandraR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 18:25

0w ik dacht dat die enting langer dan een jaar bescherming gaf
teminste dat zei de veearts,, maar ik zorg wel dat ik haar volgend jaar optijd ent!

Cookies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 20:53

Nee de influenza niet. De tetanusspuit die erbij zit is wel veel langer werkend.

_RobinA_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 21:07

Whaha, geloofde je me niet Gelukkig net op tijd zodat je toch nog kunt gaan starten! Alvast heel veel succes!!!

CarpeDiem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 10:24

inderdaad moet de Basis enting goed gegeven zijn en moet daarna binnen een jaar opnieuw geent zijn. Bij paarden die internationaal gaan moeten ze zelfs binnen het half jaar geent zijn.

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 07:57

Ik vind het een beetje dom dat je je enting laat verlopwen omdat je gelijk met de rest moet enten.
Dan zou ik ervoor kiezen om een keer extra te enten en dan mee te lopen met de rest.
Verder kunnen ze je niet verplichten te enten in hun schema als daardoor jouw enting verloopt.

Alle paarden die de weg opgaan moeten geent zijn.
Niet doen is een beetje dom want je zal maar eens naar de kliniek moeten en je paard is niet geent....moet je toch de weg op en je komt in een kliniek met andere paarden...

Alleen voor FEI wedstrijden moet je paard ieder half jaar geent zijn , andere wedstrijden (nog) niet.

En ja, ze mogen je gewoon weigeren als je enting niet in orde is.
Kun je zeuren over onzin of niet, regels zij regels en die zijn er in het belang van de paarden.... hoewel iedere knol met schimmel ook gewoon op een show kan komen....dat is weer het kromme ervan...

Ik zorg er in elk geval voor dat mijn paard op tijd geent wordt. Vanaf nu ook om de 6 mnd want dat drukken ze er ongetwijfeld door binnen afzienbare tijd.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 13:29

Kan iemand me vertellen waar het staat in de wet dat paarden verplicht ge-ent moeten zijn als je met je paard de weg op wil??

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 13:35

bel dierenkliniek Gooiland, die beweren dat

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 14:07

Voor zover ik weet moet je dus nu opnieuw de basisenting laten doen. Mijn paard wordt om het half jaar geent dus ik zal dat probleem niet zo gauw hebben. Als je paard 1x per jaar wordt geent en je bent te laat dan moet hij de basisenting opnieuw als je wedstrijden rijdt.

Voor de zekerheid kun je beter even contact opnemen met het KNHS.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 14:08

en als je geen wedstrijden rijdt en je paard zo eens per jaar toch in de trailer ergens mee naartoe neemt?

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 17:21

Nou ik heb alles doorgespit maar er staat nergens dat je verplicht bent om te enten. Wel moet je een paspoort hebben met chip/dna.

Dus ik denk dat DA Gooiland er nogal naast zitten.

Laatst heb ik een vergadering bij gewoond van de NVVR en daar wilde ze niet eens meer verplichten om met een ge-ent paard naar een evenement te komen. (tenzij het op een manege was) Dus dat zou niet eens kunnen als het wettelijk verplicht is.

Het is alleen verplicht als je wedstrijden rijd.

CarpeDiem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 20:20

het is idd alleen verplicht als je op wedstrijd gaat.

als je de straat op gaat moet je een chip / dna hebben en een bijpassend paspoort..

Duis ga volledig mee met Cookies.
Die half jaarlijkse enting is idd voor FEI wedstrijden. *d8 dat ik dat erbij had gezet*

SandraR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 17:55

@ ElCamino Het is niet omdat mijn paard tegelijk met de rest geent moest worden. Ik wist gewoon niet dat die griepsspuit zo precies op tijd moest. Ze hebben mij alleen verteld dat dat eens per jaar moest. Ik wist helemaal niet dat dat zo precies kwam. Maar omdat ik nou wedstrijden wil gaan rijden ben ik me meer gaan verdiepen in de regeltjes en gaan rondvragen. Zodoende kwam ik er bij dat dat zo precies kwam.

Maarja het blijft natuurlijk dom als je dat niet weet, als je paarden hebt...

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 18:13

paardentrut schreef:
ok, mijn paard is altijd goed optijd geent.. alleen nu is ze 2 maanden te laat.. moet ze nu weer een basisenting?

dan moet ze na de komende enting 6 weken later ene herhaling

je mag idd niet starten als je paard niet binnen een jaar na zn laatste enting ge-ent is, pas nadat het weer netjes geregeld is dus enting+6 weken later 2e enting erachteraan, niet voor niets staan de entingen in je paspoort wat je op concours mee moet nemen

fabienne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 00:22

Enten ben je alleen verplicht voor de KNHS, als je wedstrijden wilt rijden en inderdaad moet je zorgen dat de enting BINNEN 1 jaar herhaald worden.
Om aan het reglement te voldoen moet je nu dus inderdaad een nieuwe basisenting doen, dus binnen 4 a 6 weken na deze laatste spuit ff opnieuw laten spuiten en daarna weer iedere keer binnen 1 jaar!

SandraR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 15:18

ze kan nog net optijd haar 2de enting krijgen:)
4 juni eerste concours dus!! Startkaart is ook al binnen:D