Verschoven rugwervels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

Verschoven rugwervels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 08:01

Heel vervelend verhaal kreeg een tel van de week een vriendin had net een niew paard (paar maanden), paard had wat last van de rug dus even de DA erbij gehaald blijkt dat hij verschoven rugwervels heeft en en gekanteld bekken. Bij aankoop was het paard notabene netjes gekeurd en was volgens de DA een mooi sportpaard zie je het voor je!

Volgens haar DA moest hij het bij de handelaar al gehad hebben.

Zijn er meer mensen die dit meegemaakt hebben en zo ja hoe is het afgelopen?

Vandaag komt er een fysio bij, daarna word pas beslist wat er gaat gebeuren volgens de DA was het paard rijp voor de slacht.

wyko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 08:47

Mijn IJslander heeft ook last gehad van alleen verschoven rugwervels. Dit is goed verholpen d.m.v. de paardenfysio.
Maar hoe het zit als zijn bekken ook gekanteld zijn, geen idee. Maar een fysio zou daar vast ook meer over kunnen vertellen.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 08:52

Kijk dat is tenminste al iets positief. En jij kan ook weer op je IJslander rijden? Is hij volledig hersteld.

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 08:54

verschoven wervels... kun je dan nog bewegen, aangezien je ruggemerg dan word geplet? Lijkt me niet gezond

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 08:54

Ja dan kan je zeker nog bewegen. Dat het niet gezond is lijkt me logisch of niet

Lottie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 08:55

Ja ik heb het meegemaakt, geen probleem is prima te verhelpen. Ik zou je aanraden om naar Erik Laarakker te gaan met het paard.

slaatze

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 08:55

Prima te verhelpen emt fysio en.. het klinkt stom maar accapunctuur werkt ook soms goed.

het is misschien alternatief, maar ik ken een paar die daardoor vorouit is gegaan.

Ter info: paard loopt nu Z2, en stond 3 jaar terug nog 'rijp voor de slacht' vanwege verschoven rugwervels

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 09:05

Kijk dat klinkt allemaal goed.

Iemand die nog weet hoe lang de behandeling geduurd heeft? Een van jullie twee ook ervaring met gekanteld bekken of alleen met verschoven rugwervels

slaatze

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 09:06

Je moet wel geduld hebben.

Ik zal het nr van die fysio eens vragen!

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 09:08

Ja doe maar, graag

Lottie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 09:09

Ik heb ervaring met beide, de behandeling duurt wel even, het is wel per paard afhankelijk. Er kan per behandeling natuurlijk maar een kleine correctie plaatsvinden. Accupunctuur werkt in dit stadium nog absoluut niet, omdat de blokkades niet op te lossen zijn. Het is wel erg goed als nazorg om te zorgen dat alles weer op een gezonde manier gaat stromen. Mijn advies: Maak een afspraak bij Erik en zet t paardje op de trailer! Heel veel succes!!

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 09:10

Super zeg dus zelfs een gekanteld bekken kan weer helemaal goed komen

Lottie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 09:12

Jazeker, het is natuurlijk wel per paar afhankelijk, maar ik heb het bij 2 paarden gehad en het is perfect opgelost! Maar ik zou persoonlijk echt naar Erik gaan, want hij heeft alle mogelijke studies in huis en hij kan daardoor verschillende behandelings methodes combineren die het paard nodig heeft.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 09:15

Heeft hij ook een site of zo? Heb er net gelijk gebeld en ze is al weer een stuk vrolijker

paardfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 09:17

een rugprobleem en een bekkenprobleem is in principe met fysio te verhelpen.
hij wordt dan losgemaakt (in fases) en vervolgens krijg je oefeningen om het los te houden.

niet direct opgeven zo'n paard.

wel een blunder van de keurende DA!

groetjes,
Linda

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 09:18

Bedankt.

Ja hele erge blunder, zowel van de DA als de handelaar die dus gewoon de boel oplicht

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 12:22

Mijn paard zijn werfels zater ook niet helemaal lekker, de veearts liet al een beetje doorsschemeren dat ik maar niks meer van mijn paard moest verwachten.
Een oplossing die hij aanbracht was een peperdure chiropractor te laten komen en mijn paard zal daar dan elke maand door behandeld moeten worden.

Dat geld had ik niet maar liet het er ook niet bij zitten.
Ik ben toen terecht gekomen bij een osteopaat, zij heeft hele goede dingen voor mijn paard gedaan en hij zit weer helemaal lekker zijn vel!!
Echt een verschil van dag en nacht.

De site van de osteopate die ik heb laten komen is het volgende: www.osteonet.nl
Deze vrouw is echt heel goed en komt door heel het land.
Denk er maar is over na, ik denk echt dat zij heel veel voor je paardje kan doen!

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 12:29

Bedankt ik schrijf deze er bij op het lisjtje.

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 12:33

Je kan haar ook gewoon is mailen en je probleem aan haar voorleggen, dat heb ik ook gedaan.
Dan kan ze je zeggen of ze wat voor je kan doen of niet.

Succes

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 12:52

Is ook een idee, bedankt.

Nieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 15:50

Ik heb een E-pony gehad die ook last had van verschoven ruggewervels. K merkte dat doordat hij begon te slepen met zijn achterbenen en vaak in verzet liep. Een osteopaat(eigenlijk kinesist) heeft dit probleem verholpen. Wel bleef er één beperking bij dit paard:springen. Doordat hij op jonge leeftijd(voor hij van mij was) te zwaar belast was, kwamen die verschuivingen terug na een aantal keer springen. Dus enkel nog dressuur en buitenrijden.

Mijn nieuwe paard had ook een klein probleempje met de rug. gevoelige plek, weer een kinesist bijgehaald en kheb nu een heel ander paard om te rijden. Dag en nacht verschil. Na zo een behandeling moeten ze wel een weekje rusten, dan terug wat laten bewegen aan de longe en na een week of drie zelf weer opstappen en eens doorrijden.(want een paard denkt na de behandeling nog altijd even dat die pijn heeft en die moet ondervinden dat het over is)

mariska75

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 15:54

Rodinde Hoogenraad is ook een hele goede! Ze is veearts, kraker en acupuncturiste dus heeft veel kennis in huis. Ze zit op diverse plekken in het land. Goede ervaring mee!

ktink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 16:38

Een paard dat ik kende had ook iets met de heupen en met de wervels. We zijn naar de fysio gegaan, die verwees ons door naar de kraker. Die gaat met rubberen hamers alles weer goed zetten. Dit is toen gebeurd in combinatie met fysiotherapie en accupunctuur. Het heeft erg goed gewerkt!
Succes ermee!!

henny_w

Re: Verschoven rugwervels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 18:56

Een paard van mij heeft een gekanteld bekken gehad.
Gerrit Weijers, fysiotherapeut heeft het in 1 behandeling weer goed gekregen.
Paard heeft nadien nooit last weer gehad van het euvel.

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 19:05

Ik denk dat je vooral over geblokkeerde wervels praat. Door de blokkades worden een of meerdere wervels wat naar omhoog gedrukt, waardoor ze verschoven lijken. Doordat dit vaak eenzijdig gebeurt, kan het bekken daardoor mee gaan roteren, waardoor een bekken gekanteld wordt.
Met oa. osteopathie kan dit heel goed verholpen worden.
Succes!