Hoesten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

melissa7

Hoesten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 19:43

mijn pony is nu ong. 2 weken geleden begonnen met hoesten, ik heb toen gelijk de DA erbij gehaald. Hij kreeg er een hoestdrank voor. Een week later kwam ze weer maar er was geen verbetering, hij kreeg antibiotica. vandaag is ze weer geweest en moet doorgaan met de medicijnen en als het over een week niet over is dan moet ie naar een kliniek. Ik heb hem al op vlas gezet, maak zijn stro nat. Nu hoorde ik van de stalbaas dat ie hem haast niet meer hoor hoesten. toevallig vandaag toen de DA kwam ging hij hoesten. Hij heeft geen echte loopneus, zijn holtes zijn open en hij ademt ook niet zwaar. Hij is eergister op het land geweest en ging gigantisch uit zijn bol, maar ging niet hoesten. net zoals vandaag lkkr spelen en rennen maar niet hoesten. toen hij ging hoesten kwam er een beetje gras uit, dus ik heb zelf het idee dat hij gewoon gevoelig is op zijn luchtwegen en voor stof. Wie heeft voor mij tips. oja hij staat in een buitenstal.

TopLadyI

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 19:57

Mijn pony moest gisteren flink hoesten, en gaat morgen direct naar de kliniek. (speelt natuurlijk ook mee dat ze ook al een paar dagen steeds na het rijden een bloedneus heeft) Vind het een beetje 'lax' van je DA. Paarden horen niet te hoesten. Een paar keer is niet erg, maar vaker dan 3x is toch erg veel voor een paard. Kun je niet aankaarten dat je wilt dat er een inwendig onderzoek word uitgevoerd? Sterkte, en beterschap!

Debortje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 08:21

op onze stal, hoesten ook veel paarden. mijn vz pony hoest omdat die bronchitus heeft dus moet ik zijn hooi natmaken.

melissa7

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 08:28

ik maak zijn hooi al nat maar dat moet zeker een paar uur weken voordat je het dan mag geven. de Da zei ook dat er toch een iets van scherp geluid op zijn longen zit, hij heeft een hele droge hoest en heeft ook wel een loopneus dus. Want kan ik nog meer doen, bijv. kruiden geven ofzo. wie heeft dit ook meegemaakt. Wat kan ik nog meer doen.

Debortje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 08:34

ehm, hoestpoeder geven kan je bij ruiterswinkels halen ( weet alleen niet meer hoe het heet ).

TopLadyI

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 08:41

Foenegriek, helpt bij mijn pony voor geen meter.

TopLadyI

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 08:43

melissa7 schreef:
ik maak zijn hooi al nat maar dat moet zeker een paar uur weken voordat je het dan mag geven. de Da zei ook dat er toch een iets van scherp geluid op zijn longen zit, hij heeft een hele droge hoest en heeft ook wel een loopneus dus. Want kan ik nog meer doen, bijv. kruiden geven ofzo. wie heeft dit ook meegemaakt. Wat kan ik nog meer doen.

Ik vind het echt apart, jou DA zegt; Jaa, hij heeft dit en dat. (scherp geluid op de longen enz.) Maar waarom voert hij dan geen inwendig onderzoek uit? Dan weet je zeker wat er aan de hand is. Paarden horen echt niet te hoetsen hoor.

melissa7

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 08:43

maar foengriek is meer voor kriebel en niet voor binnenuit wat dieper zit.

TopLadyI

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 08:45

En daarom zou je een inwendig onderzoek moeten laten uitvoeren, want je weet nou niet wat er aan de hand is. En dan kun je wel allemaal middeltjes in je paard gaan stoppen, maar je kunt beter een goed antibiotica krijgen, dan is het veel sneller over dan wanneer je met allemaal middeltjes gaat prutsen.

sundance11

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 13:33

Suziej schreef:
. Paarden horen niet te hoesten. Een paar keer is niet erg, maar vaker dan 3x is toch erg veel voor een paard.

En wat als het paard hooikoorts o.i.d heeft? Mijn paard hoest al 1,5 jaar. Wordt nu wel beter dmv homeopathie en accupressuur.

Masada

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 13:42

Suziej schreef:
En daarom zou je een inwendig onderzoek moeten laten uitvoeren, want je weet nou niet wat er aan de hand is. En dan kun je wel allemaal middeltjes in je paard gaan stoppen, maar je kunt beter een goed antibiotica krijgen, dan is het veel sneller over dan wanneer je met allemaal middeltjes gaat prutsen.

Niet altijd helpt antibiotica.
Mijn paard is 4 weken geleden begonnen met hoesten en er kwam groen snot uit.
4 dagen hoge dosis penciline gespoten(exenel), slijmoplossers(equimucin) gekregen maar na een week nog geen verbetering.
toen ook nog antibiotica (curbarmix) door het voer en na een week nog geen verbetering.
Uitleindelijk na 3 weken verkouden te zijn ben ik naar Moerbeke in belgie geweest met mijn paard en er zijn verschillende slijmmonsters genomen d.m.v. een endoscopie (met slang de luchtweg in)
Na een kweek van het slijm werd er een doodordinaire streptokokke bacterie gevonden.
Iets wat elk paard en elk mens bij zich draagt maar waar mijn paard dus geen of te weinig weerstand heeft.

De dierenarts komt nu 7 dagen achter elkaar met de ouderwetse penciline spuiten en na 2 dagen was er al verbetering te zien.
Dus met antibiotica of penciline los je niet altijd alles op.
Het gaat erom dat je het juiste medicijn of soort penciline/antibiotica gebruikt.
Dus ik zou zeker je paard eens goed laten onderzoeken bij de kliniek.
Veel beterschap ermee.

TopLadyI

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 14:13

sundance11 schreef:
Suziej schreef:
. Paarden horen niet te hoesten. Een paar keer is niet erg, maar vaker dan 3x is toch erg veel voor een paard.

En wat als het paard hooikoorts o.i.d heeft? Mijn paard hoest al 1,5 jaar. Wordt nu wel beter dmv homeopathie en accupressuur.

Maar hoe kom jij erachter of je paard hooikoorts heeft als je het niet laat onderzoeken?

MilesNF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 14:23

Een paard hoort niet te hoesten.
Gewoon op vlas laten staan en hooi nat blijven maken.
Als je klaar bent en als hij dan nog steeds hoest (ook al is het maar een klein beetje) gewoon lekker terug gaan.

sundance11

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 19:03

Maar hoe kom jij erachter of je paard hooikoorts heeft als je het niet laat onderzoeken? [/quote]

Ik ben er achter gekomen door ene allergietest te doen, en hooikoorts blijft altijd je kunt het alleen onderdrukken, dus sommige paarden hoesten wel regelmatig....