helpt scheren bij het voorkomen van mok?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fayetje

helpt scheren bij het voorkomen van mok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 19:37

hey, mijn paardje had deze winter zware mok die steeds bleef terugkomen ookal zette ik hem niet buiten op de weide, hij heeft van die lange lokken aan zen koten zoals friezen en tinkers wel hebben alleen niet zo lang, zou het iets helpen moest ik deze uit voorzorg afscheren voor de winter ? mijn paard heeft ook angst voor een tondeuze en heeft weinig vertrouwen als iemand aan zijn benen bezig is, iemand tips hiervoor ?? vroeger shotte hij naar alles wat aan zijn benen kwam bij de smid en mij is het geen probleem meer maar de dierenarts moet hem telkens weer sederen en dat is helemaal ook niet goed voor zijn hart,

groetjes faye

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 20:53

ik scheer mijn paard zijn kootholtes altijd helemaal uit.
Er zitten twee kanten aan het verhaal:
* Door uischeren komt er minder vocht bij, droogt sneller dus beter.
* Door lange haren loopt het water eraf en komt niet op de huid, blijft droog dus geen mok...

Tja... 2 meningen dus.

Zelf ben ik van mening dat mok iets is wat van binnenuit komt.
Mijn paard staat altijd in de paddock waar veel anderen staan. Dus in blubber, stront en ook bacterien van andere mok-paarden. Toch krijgt hij het niet.

Persoonlijk zeg ik: droog houden! En ik scheer ze uit.
Verder doen we altijd de korsten afkrabben met scrub, daarna drooghouden en eventueel insmeren met hydrocortiderm ( heet nu anders) en niet meer aanzitten.
Soms helpt het ook om de kootholte als hij droog is wat met vet in te smeren zodat er geen vocht bijkomt.

Er zijn meerdere wegen die naar Rome liden dus wieweet krijg je nog ander advies...probeer ze uit zou ik zeggen !!

Succes

fayetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 20:59

dankje, ik ben vanplan hem in de zomer te scheren omdat hij snel zweet van de warmte als ik rijd met hem en dan in de winter zijn benen te scheren alleen dat het misschien te koud is om dat in de winter te doen, ik wacht op meerdere reacties en ga nog eens vragen aan de DA wat ik best doe
groetjes

Tinky12

Re: helpt scheren bij het voorkomen van mok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 08:59

Als ik jouw was zou ik eerst kijken of je kunt achterhalen waar die mok vandaan komt.Als het iid van binnenuit komt,kun je haar voeding veranderen.(misschien komt ze vitaminen/mineralen te kort....heeft ze een goede mineralen liksteen?)

Wij hebben ook een paard op stal gehad met verschrikkelijke mok en hebben daar heel rigoureus gehandeld.Een week op de antibiotica,uitscheren van de kootholtes.1x weken van de benen in de groene biotex.Goed droogmaken en smeren met mokzalf.In die periode hebben we hem geen water meer laten zien.Aan de hand afstappen(tsja...winter he).
Het is over gegaan,maar altijd oppassen met water.

Ik ben zelf niet zo'n voorstander van scheren,vanwege het vocht direct op de huid.Lange sokken kun je snel laten drogen door er zaagsel in te doen als ze nat zijn.Dat neemt snel water op,helaas wel bewerkelijk.
Ook preventief smeren met mokzalf als er water op de benen gaat komen.Dit is een beetje vettig en laat geen water door.

Succes!!

Groetjes,Tinky

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 10:33

Ik hadt ook een paard die snel mok hadt. Nu scheer ik altijd de beben tot die knie op en geen problemen meer.

Tatort

Re: helpt scheren bij het voorkomen van mok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 18:51

Wat ik altijd doe is de kootholtes uit knippen, zodat je beter bij de huid kan, en de sok laten zitten. Dus heb je een kootholte met korte haren en dan een sokje waardoor het water niet in zijn kootholtes druipt, maar naar het uiteinde van die iets langere haren loopt, en dan op de grond drupt. Mud-gard is, als de kootholten ''kaal'' zijn echt een uitkomst, het voorkomt mok. Nadeel is, dat het best duur is. Verder moet je is bij de DA naar een middel tegen mok vragen, die doen het meestal erg goed. Een andere oplossing zijn ''Equichaps'' een soort sokken vanaf de hoef tot de hak. Nadeel is dat ze 90.00 euro zijn, en sommige paarden er exceem van krijgen.

fayetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 13:07

Mug-gard wat voor iets is dat precies of wat doen ze dan ??
groetjes

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 19:11

Wat je ook kan proberen is het paard preventief in de natte maanden "cure-mok" van Puur Natuur geven. Dit is homeopathisch en helpt mok van binnenuit te genezen. Maar ik heb er ook meerdere goede ervaringen mee bij paarden wanneer je het preventief toedient.
Ook bij Tinkers en Friezen met veel behang.