Hengst castreren, eerst nog een paar keer laten dekken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SillyB

Hengst castreren, eerst nog een paar keer laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 11:44

Zoals jullie in de titel zien,
Een vriendin van mij wil haar hengst van vier laten castreren, het is een hele mooie pony maar wordt nu echt onhandelbaar. Omdat het z'on mooie pony is heeft ze wel al aanbiedingen gehad van merriehouders die graag een keer een dekking willen regelen. De hengst is nu nog "maagd"

Denken jullie dat dekkingen invloed hebben op zijn gedrag, na een castratie?

Alvast bedankt!

Suzanne F.

Re: Hengst castreren, eerst nog een paar keer laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 11:47

Ja als hij ooit gedekt heeft, blijft hij als ruin ook lastiger.

sherif

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 11:50

er worden zo vaak hengsten gecastereerd op latere leeftijd die al gedekt hebben, dus dat moet kunnen hoor!
Misschien kan je vriendin sperma laten invriezen (mits mogelijk natuurlijk want niet van elke hengst kun je sperma invriezen..en het is wel een uitgave die je ervoor over moet hebben) van hem en hem daarna laten casteren..heeft ze in iedergeval de komende tijd nog genoeg sperma liggen op voorraad!

sherif

Re: Hengst castreren, eerst nog een paar keer laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 11:51

Suzanne F. schreef:
Ja als hij ooit gedekt heeft, blijft hij als ruin ook lastiger.

dit verschilt echt per paard

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 11:54

moet er niet aan denken om een al lastige hengst die als maagd al op de castreernominatie staat toch nog te laten dekken. Laat die hormonen lekker voor wat ze (nu al) zijn en hakkie-takkie. Hengsten die wel handelbaar zijn als hengst en op latere leeftijd na het dekken worden geruind zijn er idd ook, maar dat is een verschil van paard tot paard lijkt mij.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 14:34

Veel ruinen die voor hun castatie gedekt hebben blijven dat hierna ook doen.
Dit zijn niet alle ruinen maar ken er wel veel....

Ik zou hem dus gewoon castreren en het risico niet nemen.

SjilliejJj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 11:03

ik zou het niet doen ik had een hengst van 4 die ook streken begon te krijgen en heeft toen perongeluk mijn merrie gedekt
hij is nu geruint maar als hij een merrie ziet wordt hij toch fris en duiken er soms weer hengstenstreken op

RRteam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 11:48

MIjn pony hengstje heeft ook eerst gedekt en nu is die lekker ruintje
en hij is super lief
het verschilt per paard elk paard is anders
je vriendin moet doen wat zei denkt dat beste is
want niemand kan hier zeggen wat je moet doen om dat haar paard niet voorspelbaar is

SillyB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 19:52

tja toch moeilijk, hij heeft zo zn buien en is niet voor niets het afgelopen jaar met inrijden zo braaf geweest dat ze hem hengst hebben gelaten. Het kan ook het seizoen zijn en alle hengstige merries om hem heen die hem zo druk maken.
Alvast bedankt voor alle tips iig en meer tips zijn altijd welkom

Mariska_28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 14:18

Ik ken een paard die als dekhengst een grote klootzak was, en na het ruinen een relaxte brave ruin geworden is. Dus het hoeft niet altijd problemen te geven.

Saar4

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 16:15

Wij hebben een paard staan dat als 5-jarige gecastreerd is en daarvoor dienst heeft gedaan als dekhengst.

Hij is zowel in doen en laten als in uiterlijk heel erg hengst. Hij is nog net zo lastig als toen hij hengst was.

Toch iets om rekening mee te houden.

robincera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 16:21

sorry. ik moest even lachen om je titel

ontopic; Voorzover ik weet heeft het nooit problemen gebracht hoor .. Maar idd, het verschilt per pony. Maar als hij nu al onhandelbaar is, kun je beter het risico niet nemen .

steffie7

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 22:03

ik zou het niet doen, als een hengst 1 keer heeft gedekt, dan onthouidt hij dat heel goed, en je kan er problemen mee krijgen w.b.t zijn karakter of met merries in de buurt als je aan het rijden bent..

LadyF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 16:09

steffie7 schreef:
ik zou het niet doen, als een hengst 1 keer heeft gedekt, dan onthouidt hij dat heel goed, en je kan er problemen mee krijgen w.b.t zijn karakter of met merries in de buurt als je aan het rijden bent..

Ook dit verschilt per paard en dit gedrag komt bijna alleen voor als je de ruin na zijn castratie te vroeg bij de andere paarden injaagd.