Welke spuit wanneer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tatjanaa

Welke spuit wanneer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 08:53

Hej,

Ik weet dat er vroeger ook een paar van deze toppics waren maar die kan ik nu niet meer vinden. Dus vraag ik het opnieuw.

Welke wormbestrijdende stof van een wormenspuit kan je het beste doen in welke maand?
Er was geloof ik een ezelbruggetje voor maar die hebk niet kunnen onthouden.

Aangezien je Ivermectine, Pyrantel, Moxidectine en Fenbendazol heb.

Oja, klopt het ook dat steeds met dezelfde stof ontwormen imuniteit kan opleveren?

Hoop dat jullie antwoord kunnen geven
Tanja_

rianne1987

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 09:51

je kan het beste afwisselen. Wel koop ik altijd wormenkuren waar ivermectine inzit.
En ja het zou kunnen dat een paard imuun word als je altijd dezelfde geeft.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 14:30

Wij geven het jaar rond Equimax.
Zij wisselen zelf de werkzame stof zodat je paard nooit resistent kan worden tegen wormen.

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 17:27

Dit is het schema wat DAP Bodegraven hanteert.

Ontwormingsschema

Vanwege het grote aantal te verkrijgen wormmiddelen bestaat er bij veel eigenaren behoefte aan dui-delijkheid in de vorm van een ontwormingsschema.

Een voorbeeld van een ontwormingsschema:

1. Equest oktober Start stalseizoen ,
Equest bevat moxidectine en is goed werkzaam tegen de meeste wormen, echter niet tegen de lint-worm. Het werkt als enig middel ook tegen de in de darmwand ingekapselde rode wormpjes. Opnieuw ontwormen na zo’n 3 maanden. Equest niet aan veulens jonger dan een half jaar geven.

2. Equimax januari
Equimax bevat ivermectine en praziquantel. Ivermectine werkt tegen de meeste wormen. Praziquantel werkt tegen lintwormen. Opnieuw ontwormen na zo’n 2 maanden.

3. Ivermectine maart
Ivermectine (stofnaam) werkt tegen de meeste wormen. Veel wormspuiten bevatten dit middel. De in-houd is hetzelfde, echter de prijs niet. Wij verkopen het goedkope Noromectin. Opnieuw ontwormen na zo’n 2 maanden.

4. Equest mei
Een tweede maal Equest aan het begin van het weideseizoen kan met name gegeven worden om de ro-de wormeninfektie ook op het land zo gering mogelijk te houden door uitscheiding uit het paard te verminderen. Opnieuw ontwormen na zo’n 3 maanden.

5. Ivermectine augustus
Opnieuw ontwormen na zo’n 2 maanden.

OPMERKINGEN BIJ SCHEMA:.
-Variaties op dit schema zijn uiteraard mogelijk. Mondeling overleg met ons wordt dan
geadviseerd. Optimaal is om alle aanwezige paarden op hetzelfde moment hetzelfde
wormmiddel te geven.
-Pyrantel (bijv. StrongidP) werkt soms wat beter tegen spoelwormen dan ivermectine.
Spoelwormen komen voornamelijk voor bij veulens en jonge paarden. Veulens moeten elke
2 maanden ontwormd worden vanaf 10 dagen leeftijd met ivermectine, waarbij dus de
eerste levensjaren afgewisseld dient te worden met pyrantel. Geen Equest aan veulens
jonger dan een half jaar geven.

Tatjanaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 21:31

die zocht ik!
Heel erg bedankt

_Ananas_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 22:29

Lijkt me idd een goed schema! Alleen die pyrantel, wat ik hoorde is dat bijna alle wormen er resistent voor zijn dus dat het dezelfde werking heeft als appelmoes (= geen!). Waar je het wel voor kunt gebruiken is tegen lintwormen, hiervoor moet je wel een dubbele dosis geven! In een aantal wormspuiten zijn de lintwormen nu al meegenomen dus ben je niet meer goedkoper uit om toch pyrantel te gebruiken.