paard valt bijna flauw/epileptie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dekoezegtboe

paard valt bijna flauw/epileptie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 18:12

bij ons op stal staat een oude KWPN-er.
Vandaag is het dus een paar keer gebeurd dat hij op eens bijna omviel. hij zakt dan helemaal naar achteren en vlak voor hij gaat omvallen schrikt hij in eens wakker. echt heel eng en heel raar.
hij merk op zo'n moment ook niets in zijn omgeving. je moet echt zijn hoofd heen en weer schudden om hem een soort "bij te krijgen"

kunnen paarden ook epileptie hebben of flauw vallen? en is hier wat aan te doen??

ps morgen komt de VA het is niet mijn paard ik had allang een VA gebeld!

Flurk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 18:15

Mijn schoonzus heeft een Arabier en die heeft dit probleem van epeleptie ook gehad. Het komt maar zelden voor. Haar paard is inmiddels genezen verklaard.

SDE

Re: paard valt bijna flauw/epileptie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 20:05

Kiki bij ons heeft epilepsie. Zij kreeg aanvallen van bijna omvallen wanneer het druk rond haar werd. Ze heeft hiervoor enkele jaren medicatie moeten nemen. Stilletjes aan hebben we het afgebouwd en sinds 5 jaar heeft ze geen aanval meer gehad.

Sapphire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 23:46

Ik denk dat het gewoon oudendom is.. ik neem aan dat het om Stephort gaat?
Ik denk dat jullie hem gewoon lekker moeten verwennen deze dagen, en dat dit z'n laatste dagen zijn..

Nienke86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 00:16

Sapphire schreef:
Ik denk dat het gewoon oudendom is.. ik neem aan dat het om Stephort gaat?
Ik denk dat jullie hem gewoon lekker moeten verwennen deze dagen, en dat dit z'n laatste dagen zijn..

huh..????????????????????

Sapphire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 00:29

Ik ken dekoezegtboe en het paard, heb daar ook op stal gestaan
Stephort is al in de 20 en niet echt gezond meer zegmaar.. vandaar.

dekoezegtboe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 07:47

Tja hij ziet er echt super slecht uit en nu dit! gelukkig komt vanmiddag de VA... ik denk wel dat je gelijk hebt iris en dat zijn eind snel komt.

snoeppapier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 17:11

Ik hoorde het van Tessa gister, dat dit met Steph aan de hand was

Wat zei de VA vanmiddag? En heeft Tessa Daan nog te pakken kunnen krijgen?

Arme Steph, die heeft ook altijd wat
Hopelijk valt het mee, en zo niet, dan kan ik alleen maar hopen dat hij snel verlost wordt uit z'n lijden

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 20:07

Narcolepsie is een mogelijkheid (slaapziekte) maar dan zou hij dit al vaker gehad moeten hebben. Bij een kwpn-er heb ik het nog nooit gehoord, wel Quaters, friezen en bepaalde inheemse pony rassen.

Die paarden vallen "bijna" in slaap als je even niets doet bv tijdens het borstelen of als je (op hun rug) een tijd met iemand staat te praten aan de bakrand.

thor9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 20:20

jeetje wat rot zeg voor steph, hoe is het er nu verder mee??

Sapphire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 22:18

thor9 schreef:
jeetje wat rot zeg voor steph, hoe is het er nu verder mee??

hey deborah, wist niet dat jij ook op bokt zat..
Wat heeft de DA vandaag gezegd??

dekoezegtboe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 06:49

de DA is niet geweest hij komt dus vandaag (donderdag) gister ging het volgens mij weer redelijk met steph... maar er moet gewoon wat gebeuren!
Daan is woensdag avond wezen kijken en die schrok toch ook wel van hoe hij er uit zag enzo.... dus afwachten wat de DA zegt.

synergys

Re: paard valt bijna flauw/epileptie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 20:28

Mijn 24 jarige KWPN merrie heeft het ook. Het is een soort narcoleptie, maar zij valt alleen om als ze in rust is, staat te doezelen. En bij echte narcoleptie vallen ze juist om tijdens arbeid, of als het druk is.

Mijn da heeft geconstateerd dat ze eigenlijk gewoon te diep wegzakt als ze staat te dutten. Het heeft te maken met het parasympatische systeem. Dit systeem zorgt ervoor dat de hartslag en de ademhaling weer omlaag gaat na een inspanning of angst. Bij deze paarden is dit wat uit balans en gaat de hartslag op die momenten iets te veel omlaag.

Als ik haar namelijk roep op het moment dat ze zwabbert, schrikt ze wakker en is er niets meer aan de hand. Ze heeft tijdens het rijden ook nooit last. Ze staat nog volop aan het werk!

Ik maak me gewoon niet te veel zorgen. Het ziet er verschrikkelijk uit en ik dacht ook dat ze dood ging de eerste paar keren, maar daar wen je aan. Zorg dat hij zich nergens aan kan bezeren als hij echt valt en je hoeft niet te denken dat het, per definitie, zijn laatste dagen zijn. Mijn paard doet het al 4 jaar!!

Succes ermee en je kunt mij altijd pb en met vragen.

_Nann_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 09:23

orisse heeft het ook weleens gehad, dat ze in haar stal stond echt weg te dommelen, en dan riep je dr en dan schrok ze gewoon en niet zo'n klein beetje ook...

soms heeft ze ook weleens ( ehb ik zelf nooit gezien, maar anderen op stal wel) dat ze in dr box lag en ze hoorde herrie, gingen ze kijken lag ze dus, en heel raar draaien met dr ogen enzo.... egt vaag

maar als ze epileptie zou hebben zou dta toch met rijden ook gebeuren ofniet?

voorlopig denk ik dat het gewoon een beknelde zenuw ofzo op dat moment is geweest.. en nu blijkt dta er toch iets mis is in dr rug, dus dta zou een hoop verklaren... heb het ook nooit meer gehoord van zo'n aanval en zelf ook niet gezien. ook is het bleod onderzocht en dat was helemaal goed. maar ze blijft toch altijd een beetje duf , iets te duf eigenlijk...

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 09:25

mijn paard heeft dat ook, dat hij staat te slapen, dat zn hals steeds dichter naar de grond zakt en dan opeens half door de benen zakt. op dat moment wordt hij wakker, ik heb hem nog nooit echt zien vallen.

_Nann_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 09:29

ja dta doet orisse ook, z estaat in een buitenstal, doet ze dr hoofd over dr deur heen, staat ze echt bijna met dr neus op de grond, en vorige keer aaide een meisje dr, nou ze schrok zo egr, ze stond gelijk achterin dr stal... die was gewoon helemaal van de wereld leek wel...

@ missnynke : jou hond lijkt trouwens ook erg op die van mij:P zeker als ik em zo in dta water zie staan! was eff offtopic maar heb eff je profiel gespot..

boschhoeve

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 13:03

Mijn paard heeft dit ook, ik schrok me echt wild, ik heb al twee da laten komen, ze wisten beide niet wat het was! Hoe is de echte benaming van deze 'ziekte'?

jorien_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 13:08

het paard van mijn oude buren had dit ook en hij was al heel oud hij zakte ook steeds naar achteren en dan ineens ging hij weer omhoog maar hij was dus al heel oud en hij is later zelfs nog de sloot ingelopen en hij heeft een spuitje gehad later.

Ik weet natuurlijk niet hoe oud dat paard is dus ik kan echt niet zeggen dat het hetzelfde is

CarinaR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 14:20

ik ben benieuwd hoe t nu met t paard gaat?

snoeppapier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 19:14

De dierenarts is vanmiddag geweest, er is bloed afgenomen, waarvan dinsdag de uitslag binnenkomt

Zelf dacht de dierenarts aan epileptie en bovendien 'iets' aan zijn darmen, hij is ook erg mager.
Ook zei de DA dat ze de indruk had dat hij erg down was, maargoed, dat hadden we zelf ook al gezien, hij maakt een ronduit depressieve indruk

dekoezegtboe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 19:18

ja inderdaad... eigenlijk wat de DA zag zag en dacht ik ook al... dus ben benieuwd wat er uit het bloed onderzoek komt!