Help,mijn paard hikt ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tatt_x

Help,mijn paard hikt ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 15:52

Ik weet niet of dit bij Medisch moet of hier,maar

Ik kwam zo juist bij mn pony in de stal en hij hikte.Ik vond het heel raar.Kan een paard eigenlijk wel hikken ? Ik kwam er ook achter dat elke keer ik hem onverwachts een klopje op zijn schouder of bil geef,hij weer hikt.En uit zichzelf ook...Wat is dit ??

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 01:05

Ik heb het ook een keer meegemaakt. Meteen de boeken erbij gepakt en daar stond alleen iets in over tetani. Verder stond er niets over de hik. Dus toen heb ik dit topic geopend:
[MD] Kan een paard de hik hebben, zonder tetani

Tetanie
Dit moet goed onderscheiden worden van tetanus. Tetanie is het gevolg van calciumtekort waardoor de zenuwen en spieren gevoeliger zijn dan prikkeling. Als gevolg hiervan zijn de dieren stijf/gespannen en kan er de hik (syngultus) optreden simultaan met de hartslag.

Tetanie komt veelal voor bij drie groepen:
- lacterende merries (vergelijkbaar met melkziekte bij het rund);
- sportpaarden. Dit is het gevolg van uitzweten;
- spontaan. Oorzaak onbekend.

Het voorkomen van tetanie is moeilijk, want net als bij het rund worden de darmen lui in de absorptie van calcium wanneer relatief te veel gegeven wordt, waardoor ze niet snel meer op kunnen nemen wanneer het opeens nodig is.

Hier staat nog meer:
http://golf.messageboard.nl/3404/viewtopic.php?p=31045

Uit dat topic:
Dat de paarden er dood aan gaan komt door het volgende: maar heel weinig mensen weten dat de hik bij paarden erg is. Dus die laten ze er zo mee lopen. Dan gaan ze dus dood. Als je weet dat het erg is en je haalt direct de da erbij kan het zo verholpen worden. Een hele gerust stelling. Bert zei ook dat het een calcium te kort was. Dus een infuus erin, en hij doet het weer.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 08:30

VSW _> MD

Sannert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 08:34

Wasco doet dat ook. Een keer was de dierenarts erbij, kon verder niks vinden of zo. Had gewoon de hik.

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 18:04

Bel aub gelijk een DA ! mijn eigen DA (blijft altijd nogal lang hangen als ie bij mij is geweest) vertelde pas een verhaal over een paard dat de hik had, ben even kwijt wat de oorzaak was (twijfel tussen magnesium tekort of kalium tekort) paard is op het nippertje gered door een infuus te geven. Maar hij zei dat het iig een spoedgeval was.

Bellen kost niets!

Tatt_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 12:16

Ik ben 10 minuten na dit voorval naar mn pony gaan kijken en hij deed het niet meer.Hij heeft het sindsdien ook niet meer gedaan...Is dit eenmalig of zou ik toch echt de dierenarts bellen ??

En hoe kan je tetanie onderscheiden van de hik ?

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 17:06

Uit het boek: Gezondheid en ziekte bij paarden van Prof. Dr. H.J. Breukink

Verstoring van de calciumstofwisseling
Calcium of kalk is een essentieel bestanddeel van het skelet en speelt bovendien een belangrijke rol bij de samentrekking van spieren, bij de bloedstolling en bij de werking van enzymen die in het zenuwstelsel de prikkeloverdracht regelen.
Paarden nemen het calcium (kalk) op met het voedsel. De vitamine D en de hormonen zoals paraathormoon en calcitonine spelen een rol bij deze opname en regelen aan de hand van e behoefte de opname. Overtollig calcium wordt afgevoerd met de urine of keert terug naar het maagdarmkanaal en wordt daar uitgescheiden.

Tekort aan calcium in het bloed
Bij paarden en vooral pony’s bestaat er een verstoring in de calciumbalans (het evenwicht tussen opname en uitscheiding) die plotseling optreedt en waarbij het calciumgehalte van het bloed sterk is gedaald.Dit gaat gepaard met spierkrampen en spierstijfheid. Deze aandoening wordt tetanie genoemd.
De oorzaak van deze plotseling optredende daling van het calciumgehalte van het bloed is niet duidelijk. Meestal is er sprake van een bepaalde vorm van stress, bijvoorbeeld een lange reis. De ziekte wordt dan ook wel reisziekte genoemd.
Een ander voorbeeld van stress die dit ziektebeeld kan opwekken, is het opstallen en dus opsluiten van een pony die normaliter buiten loop. De reden voor het binnen zetten is bijvoorbeeld dat het dier op het punt staat te veulenen, of omdat het dier naar de keuring moet of gedekt zal worden. Het is met name bij merries dat deze ziekte optreedt en bovendien betreft het meestal pony’s zoals Shetlanders, Welsh pony’s en kleine Hackney’s.
Als gevolg van de daling in het bloedcalciumgehalte, raken de spieren in een kramptoestand. De dieren lopen houterig en stijf en maken zwaaiende bewegingen. De hals is stijf, het hoofd gestrekt en de oren staan stijf naar achteren. De mond kan niet open omdat de kaakspieren verkrampt zijn. De onderlip is naar achteren getrokken, waardoor het dier een papegaaiachtig uiterlijk krijgt. De staart is ook in kramp naar achteren gestrekt. Vaak vertonen de dieren een duidelijke hik. De pony’s zweten nogal eens en zijn angstig en onrustig.

Het beeld lijkt op dat van tetanus, maar paarden met tetanus zijn veel stijver. Bovendien laten paarden met tetanus het derde ooglid zien omdat de oogbol door de samentrekkende oogspieren dieper in de oogkas getrokken wordt.
Door de angst, het zweten en de onrust wordt nogal eens aan koliek gedacht.
Er zijn nog enkele andere ziekten die op het ziektebeeld van tetanie lijken, zoals hoefbevangenheid en tying up, omdat ook daarbij het dier zich niet graag beweegt en stijf loopt. Deze andere ziekten moeten door de dierenarts worden uitgesloten.
De behandeling is erop gericht om het plotselinge calciumtekort op te heffen door een infuus toe te dienen met een calciumoplossing. De patiënten reageren vaak snel, maar volledig herstel wordt pas bereikt als de omstandigheden die de ziekte hebben veroorzaakt zijn weggenomen. De pony moet dus bijvoorbeeld zo snel mogelijk weer in de wei worden gezet.
Pony’s die erg onrustig raken wanneer ze worden binnengezet moet men bijvoorbeeld meer ruimte geven of de deur open laten en er een hek voor zetten, zodat de dieren naar buiten kunnen kijken. Tijdens een lange reis kan men na enige tijd stoppen en even de klep laten zakken om de pony wat tot rust te brengen.

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 20:02

ah. .dat was het dus Calcium !

Tatt_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 15:33

De uitleg van Vonnie84 is erg duidelijk
Mijn pony had dus gewoon de hik,want hij was helemaal niet stijf of gespannen.Hij stond met zn hals naar beneden en op rust,heel ontspannen dus Oef ben ik ff blij !

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 17:26

Mooizo, een pony kan natuurlijk gewoon de hik hebben
Maar wat Mist al aangaf, als het vaker gebeurd; kun je beter toch het zekere van het onzekere nemen en even bellen..

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 18:19

Tatt_x schreef:
De uitleg van Vonnie84 is erg duidelijk
Mijn pony had dus gewoon de hik,want hij was helemaal niet stijf of gespannen.Hij stond met zn hals naar beneden en op rust,heel ontspannen dus Oef ben ik ff blij !

Daarom had ik toendertijd ook dat topic geopend. Want Ivano stond er ook zo ontspannen en blij bij. En verder hoor je nooit wat over de hik bij paarden.