Hoe witte voetjes beschermen tegen zonnebrand?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Authentic

Hoe witte voetjes beschermen tegen zonnebrand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 13:49

Deze vraag heb ik ook al in een ander topic over witte voetjes geplaatst, maar het leek mij handiger om er een topic over te openen. Sorry als er al een topic over is, ik kon niks vinden.

Mijn post in het andere topic:
Jus_dOrange schreef:
Ik ben alleen wel bang voor zonnebrand, ze heeft geen noemenswaardige sokken dus ze kan zichzelf daar niet zo goed tegen beschermen, kan ik haar daar extra tegen beschermen?

Mijn merrietje heeft dus 2 witte voetjes, weinig sok, en ik ben bang dat ze misschien zal verbranden bij d'r kootholtes. Ze staat zomers de hele dag op 't land en ik wil graag weten of/hoe ik kan voorkomen dat ze verbrand, binnen zetten is geen optie.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 13:51

Insmeren zoals je ook witte neusjes insmeert of sokken over de kootholtes aantrekken.

Authentic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 13:58

Tsja ik doe niet aan paarden met witte neusjes, dus waar moet ik mee smeren?

Sokken zou ook kunnen ja, helaas staat er een paardje bij dat erg happerig is op zulke dingen. De sokken zouden het niet zo heel lang volhouden.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 14:09

Insmeren met een goede zonnecreme voor mensen. Met een hoge beschermfactor.

Authentic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 14:10

Sugarmiss schreef:

Oké dat moet wel lukken denk ik , dankje.

sandr0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 14:11

Sugarmiss schreef:

ja dat werkt erg goed.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 14:12

Gewoon zonnebrandcreme erop smeren en zorgen voor genoeg schaduw in de wei.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 14:19

Hoge facor erop is het enige wat je kunt doen, en zoals Vonnie zegt in ieder geval een schaduwplek ter beschikking stellen.

jasmijn78

Re: Hoe witte voetjes beschermen tegen zonnebrand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 14:22

Ik heb ook een paard met twee witte sokjes en ik scheer de voetjes altijd op, zeker in de zomer. Hij heeft nog nooit door de zon verbrandde voetjes gehad... Mijn vorige paard (ook twee witte sokken) ook niet en mijn andere paard (1 wit achterbeen) ook niet...

Het lijkt mij sterk dat witte voetjes snel verbranden omdat er niet zoveel haar op zit. Ik heb eigenlijk nog nooit een paard gezien die dat had (wel paarden met extreem veel wit op het hoofd die verbrandden, maar dan waren ze enkel op de neus verbrand, of een paard met zonneallergie, die was bont en op de witte vlekken verbrandde die)

Ik zou er niets opsmeren, de kans dat ze verbranden is nihil en als ze wel verbranden kun je er alsnog wat opsmeren.

Taffje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 14:27

Ze verbranden niet zomaar, ik zou er niets op doen, kijk eerst maar even aan. Ik heb de (onder)benen van mijn paard net geschoren en als ze nu al regelmatig buitenstaat kan de huid er geleidelijk aan wennen.
Bij paarden die het hele jaar binnen staan en dan ineens de hele dag in de volle zon staan kan ik me voorstellen dat de neus verbrand maar anders niet hoor, zeker niet de kootholtes, of ze moeten de hele dag met de voetjes omhoog in de zon staan.

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 15:04

Er zijn wel degelijk paarden die gevoelig hiervoor zijn op witte voetjes!
Ik ken 1 pony die zonder bescherming blaren op haar witte voetjes kreeg, zonnebrand smeren hielp wel erg goed.
Ze kreeg ook erg snel blaren op haar roze neus.
En deze pony stond zomer en winter buiten, dus niet ineens van altijd binnen in de volle zon. En je schaduw had ze ook als ze wilde, maar daar stond ze niet de hele dag in.

Evikes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 16:34

Je kan best even kijken of je paard wel verbrand aan haar witte sokjes. Ik heb nl. ook een paard met 4 witte sokjes en die heeft nergens last van, al onze andere paarden met witte sokjes ook niet.
ER zijn idd wel paarden die er erg last kunnen van hebben! Maar ik zou toch even afwachten...anders moet je onnodig gaan beginnen smeren met die zalfjes.

Taffje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 17:45

Ik zou het ook eerst gewoon zo proberen, mocht ze er gevoelig voor zijn merk je dat gauw genoeg en kan je altijd nog gaan smeren.