Mijn paard eet al zijn drollen op.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sandyjorgen

Mijn paard eet al zijn drollen op.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 11:37

Mijn (sport) haflinger at vroeger altijd heel zijn stal leeg met stro, ongeacht hoeveel je erin gooide, de volgende ochtend was alles weg.
Omdat ik bang werd voor koliek en niet wilde dat ie in de winter steeds op de betonnen vloer van haar stal moest liggen ben ik haar op krullen gaan zetten.
Al een jaar of 4 eet ze nu haar drollen op. Eerst dacht ik dat het eraan lag dat ze maar 1 keer per dag te eten kregen, dat ze te weinig speeksel aan maakte om de zure maagsappen te neutraliseren. Ik heb ook al zout en mineralen blokken geprobeerd, helpt ook niet. Tegenwoordig krijgt ze hoogwaardig voer waar alle voedingsstoffen inzitten en hooi, ook worden ze 2 keer per dag gevoerd. Nog steeds eet ze drollen, het is een gewoonte geworden want vaak eet ze ze al als ze nog warm zijn (blehhhhhhh).
Opzich is het geen probleem (ik ontworm vaak genoeg) en komt ze niks te kort aan voedingsstoffen, het is wel raar natuurlijk.

Het laatste jaar heeft ze echter wel een dikke buik (niet drachtig) terwijl ze voor de rest niet dik is. Heel raar. Als ze een middag op de wei heeft gestaan kan ze ook een enorm dikke opgeblazen buik hebben. Volgende dag is dat wel weer minder. Zou dit verband hebben met het drollen eten?

Heet iemand tips of herkent ie dit?
Laat het me dan weten, die opgeblazen buik is toch niet echt fijn en zit ook in de weg bij dressuur.

groetne Sandy

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 11:39

het is niet echt gezond ze altijd te eten.

een haflninger is door zijn koudbloedigheid een overlever, en een oiverlever die eet veel meer dan een warmbloed , instinctief willen ze genoeg binnenkrijgen. ik zou hem onbeperkt hooi en toch ook wat stro gaan geven om dit aan te vullen, hooi en stro is beter dan stront

haan

Re: Mijn paard eet al zijn drollen op.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 12:33

Misschien heeft je paardje behoefte aan mineralen? Ik raad je aan om hem een mineralen liksteen te geven.

JennS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 12:42

Mijn pony heeft het ook gehad en de DA zei dat het door een tekort aan mineralen kwam, maar het was voor haar een gewoonte en uit verveling omdat ze op zaagsel stond. nu staat ze op stro en doet ze het niet meer. ik denk dus dat het uit verveling is.

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 12:45

Dit klinkt toch wel heel erg als een vitamine tekort...
Weet je zeker dat hij al zijn benodigde vitamines krijgt?

Misschien heeft hij een te snelle/verstoorde spijsvertering waardoor je paardje de vitamines niet goed uit het voer kan filteren, waardoor hij de voedingstoffen 2 keer tot zich neemt?

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 15:19

Ik zou ook onbeperkt hooi voeren.
Om evt. tekorten op te sporen zou ik een keer een bloedtestje laten doen, ook eens na laten kijken ivm wormen (gezien die opgeblazen buik) en verder raad vragen aan de DA.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 15:20

Je zou zeewier kunnen bijvoeren, bevat mineralen en sporenelementen is een alternatief voor paarden die niet omkijken naar mineralenlikstenen.

Firepatty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 15:46

Ik heb een paard meegemaakt wat ook opgeblazen er uitzag en tegen een koliek aanzat, vrat ook bijna al het stro op . Het bleek te veel eiwitten binnen te krijgen. Ze zijn overgegaan op een eiwitarme brok en het toevoegen van een beetje lijnzaadolie aan het voer.
Binnen no time werd ze aanzienlijk slanker en begon ze een stuk minder fanatiek het stro op te eten. (nu halve stal leeg ipv bijna de hele).
Misschien het proberen waard???
Succes ermee.