te veel gras erg schadelijk voor paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dorothea

te veel gras erg schadelijk voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 19:22

Mijn paard staat sinds gisteren met een peesblessure op wei. Gisteren heeft-ie vier uur gestaan, vandaag de hele dag. Er stond niet zoveel gras, daar er de hele winter al paarden op hadden gestaan, ook is het niet met kunstmest behandeld, dus het stond absoluut niet hoog, ongeveer 1,5 cm. Wat zijn jullie ervaringen. Moet ik me zorgen maken dat hij eventueel hoefbevangen raakt?

Laurierhaag

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 19:36

Ik denk dat het nog wel meevalt, het zal wel niet zo voedzaam zijn.. Maar heeft hij daarvoor niet op de wei gestaan?

dorothea

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 20:22

Nee, ik stond op een manege, en daar is het weideseizoen pas gisteren begonnen. Sinds gisteren ben ik verhuisd om hem te laten revalideren in een rustige omgeving, zijn eigen wei en geen wisseling in de paarden. Probleem was echter dat - want ik had hem gisteren na twee uurtjes grasknabbelen eruit gehaald - dat hij op stal dus helemaal doordraaide (verlatingsangst? nieuwe omgeving?) en rondjes bleef draaien, schoppen tegen de deur; niet echt bevordelijk voor een dubbele peesblessure. Het was kiezen uit de minst kwade van twee kwaden.
Nou las ik daarnet dat het eiwit-idee wat achterhaald blijkt te zijn, en dat het meer om de koolhydraten gaat (dus paarden die de voerkar leegeten). Misschien maak ik me wel te snel zorgen wat mijn dieren aangaat.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 07:54

Wat nou precies die hoefbevangenheid kan veroorzaken; is mij onderhand niet duidelijk meer. Sommige paarden kunnen hoefbevangen raken door de eiwitten in het gras, die hebben dan vaak ook een eiwitallergie.
Maar ook heb ik gelezen over de stof 'fructaan' wat de problemen zou veroorzaken. PB meer info.

Hoe dan ook, ik zou me geen grote zorgen maken. Het gras is momenteel nog niet zodanig 'voedzaam' om je er zorgen over te maken.

dorothea

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 11:49

Dank je, je hebt me enigszins gerustgesteld!

Wesco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 13:02

maar kijk wel uit want zodra de zon gaat schijnen gaat het gras groeien kan je zijn brokken niet minderen

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 13:15

Wij deden de paarden ook altijd in een keer op het land, nooit geen problemen gegeven.
Het ligt ook een beetje aan je paard, het ene paard is gevoeliger voor hoefbevangenheid of koliek dan de ander.

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 15:05

Miirthe schreef:
Wat nou precies die hoefbevangenheid kan veroorzaken; is mij onderhand niet duidelijk meer. Sommige paarden kunnen hoefbevangen raken door de eiwitten in het gras, die hebben dan vaak ook een eiwitallergie.
Maar ook heb ik gelezen over de stof 'fructaan' wat de problemen zou veroorzaken. PB meer info.

Hoe dan ook, ik zou me geen grote zorgen maken. Het gras is momenteel nog niet zodanig 'voedzaam' om je er zorgen over te maken.

Fout dus eiwitten veroorzaken geen hoefbevangheid
In gras zit FRUCTAAN en dat veroorzaakt hoefbevangheid
Kijk maar eens in deze link
http://www.hoefnatuurlijk.nl/index_js.h ... tihelp.htm

_Buddha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 15:07

Mijn paardje (Shet) staat dag en nacht op de wei, samen met 2 andere pony's .. die 2 zijn zwaar hoefbevangen, maar de meine niet, omdat hij veel beweging heeft.Kan dus geen kwaad als je er genoeg mee doet