Alvast excuus voor lange lap text:
Ik heb het volgende probleem die vast heel veel merrie eigenaren hebben. Een dag (of twee) voor de hengstigheid van mijn merrie heeft ze last van haar rug. Ik zie dit direct als ik haar deken af doe, want dan lijkt het een beetje alsof de rug bespiering is weggevallen en staan de lendewervels wat omhoog. Zoals je kunt begrijpen loopt dit niet fijn voor haar. Bovendien is ze hyper aan de hulp, kan ze niet goed doorstappen achter en is ze NOG banger van andere paarden dan normaal. Het helpt al wat als ik haar eerst op stal buigoefeningen laatdoen door een wortel tussen de voorbenen door onder de buik te laten pakken. Vaak hoor ik ook dan een knakje (net als knokkel knakken mij mensen) en dat helpt haar vaak al wat. Natuurlijk laat ik haar nooit zo veel doen op zo'n dag, vooral laag ingesteld overgangen rijden, meestal een beetje in verlichte zit tijdens losrijden. Nu komt het uiteraard ook voor dat het op wedstijddag gebeurt en aangezien het niet zo mooi regelmatig is, heeft zondagen uitrekenen niet zoveel zin. Heeft iemand ervaring met iets wedstrijd-legaals dat de ongemakken wat verlicht?? (Hormonen of homeopatisch of zo) Ze hoeft dan echt niet op haar best te zijn, maar ik wil ook geen verliespunt vanwege hypersensitiviteit (op en neer springen) op de hulp, en wil haar stijve rug graag wat ontlasten. Afmelden schiet nogal in het verkeerde keelgat bij de meeste verenigingen, dus dat is geen optie en aangezien we M2 zijn is een gespannen proef, zelfs zonder echte fouten al bijna een verliespunt waard bij sommige jury's. Ik vermoed dat het maar een tijdelijke oplossing hoeft te zijn (dus geen sterilisatie) omdat het vanzelf steeds beter zal gaan naarmate ze steeds losser wordt in haar lijf. Eerste keer hengstig in M1 was bokken in het midden, beshot bijna stuk slaan, racen en vervolgens maar afgegroet =-2 punten), eerste keer hengstig in M2 was overspannen lopen (huppen) = 116 punten. Tegenwoordig is het een open droge mond en stijve rug/spanning dus geen mogelijkheid galop/draf og (wel naar stap gelukkig), uitelkaarvallen uiteraard en op de voorhand proberen door mijn hulp heen te denderen, maar nu wel bestuurbaar gelukkig. Ik verwacht geen wonderen, maar ik vind het gewoon een beetje zielig en slecht voor het vertrouwen.