Wat zijn de nadelen bij een overbouwd paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sas00

Wat zijn de nadelen bij een overbouwd paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 17:13

Een vriendin van me is helemaal weg van een paardje wat te koop staat.
Het is een leuk beestje maar wel overbouwd.
Tuurlijk wordt hij eerst nagekeken door een va maar is het wel verstandig om er een bij te halen omdat de nadelen met een overbouwd paard misschien wel erg genoeg zijn om hem daarom maar te laten staan?
Hoop dat iemand me meer kan vertellen over de nadelen van een overbouwd paard.

sas00

Re: Wat zijn de nadelen bij een overbouwd paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 10:48

Is er echt niemand die me wat meer kan vertellen?
Op internet kan ik alleen de uitleg vinden wat overbouwd betekent maar niet wat de nadelen ervan zijn.
Het is voor mij en mn vriendin erg belangrijk, dus als iemand meer kan vertellen dolgraag.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 10:53

Een overbouwd paard is heel moeilijk op de achterhand te rijden, dat zul je wel goed moeten trainen... en ik denk (maar weet dat niet zeker hoor) dat zo'n paard dus veel meer op de voorhand loopt en dan sneller slijtage aan de voorbenen zal krijgen.

Pytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 12:34

als hij nog jong is, heb je kans dat het nog wat bij trekt. hoe oud issie?

edit: het zijn vaak een beetje duikbootjes als je er op rijdt.

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 12:43

Als je vriendin het paard alleen maar voor de recreatie wilt houden zal het geen probleem worden.
Maar als ze echt in de sport wilt dan zou ik geen overbouwd paard kopen.

sas00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 18:10

Het paard is al 12 jaar dus het zal niet meer bij trekken.
Verder is het paard bedoelt voor de endurance maar ze wil er ook op zn minst een L dressuur proefje mee kunnen lopen.

mhtimmerwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 20:13

ik heb een behoorlijk overbouwde merrie van 11 en die was niet van de voorhand af te krijgen pas na heel veel oefeningen en heel veel zere schouders lukt het.
maar ze valt ten alle tijden terug in het duik boot effect
succes groetjes linda

Yorghos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 21:26

Het is zowiezo verstandig om het door een veearts te laten beoordelen.
Zo'n paard is erg moeilijk op de achterhand te rijden. Dus als ruiter moet je er wel goed over nadenken of je daar in de eerste plaats de capaciteiten voor hebt en in de tweede plaats of je er zin in hebt.
Daarbij maakt het wel een verschil hoe het paard tot nu toe is gereden. Als er op dit moment dressuurmatig mee gewerkt wordt, kan het misschien wat makkelijker gaan dan wanneer het paardje nooit is geleerd om te "werken".

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 22:56

Ach, volgens mij valt het wel mee. Ik heb een tinker die wat overbouwd is. Zie Av, al is ze voor nog iets bijgegroeid. Men zegt, dat het dan moeilijker is voor een paard om de achterhand er goed onder te krijgen, maar bij mijn paard is dat echt wel goed, ze stapt ook onder de man van nature ruim een voet over en ook in draf en galop is dat wel goed. het hangt er natuurlijk ook vanaf hoe lang ze is (mijn paard is vrij kort), hoe haar kruis verder gebouwd is enz.
Staar je dus niet blind op 1 ding maar kijk naar het totale plaatje en natuurlijk naar hoe ze loopt.

Als je niet echt op topniveau wilt rijden, zou ik me er zeker niet druk om maken, extremen daargelaten natuurlijk. Wees reeel; L is de een-na-laagste klasse in de basissport, dat kan echt elk paard dat niet echt gehandicapt is.