rood wormpje wat nu ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kiekiety

rood wormpje wat nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 16:43

ik zag vandaag een rood wormpje in de mest
mijn paardje is elke keer op tijd ontwormd
wat is het voor soort worm ?
en zou het van het land kunnen komen ?
wat is nu het beste om te doen
ze staat per dag een uur buiten omdat ik het wil opbouwen
er staan nog andere paarden die zijn nu allemaal aan de dunne
moet ik haar weer ontwormen en moet dat tegelijk met de andere ?
en wat betreft het land moeten we daar vanaf nu de mest verwijderen ?
ik hoop op uitleg
alvast bedankt

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 16:50

geen idee wat voor wormpje het kan zijn, misschien dat je je paard een keer met equist of de nieuwe equvalan kunt ontwormen? Dat is voor het gehele wormspectrum

pluizebol

Re: rood wormpje wat nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 16:58

misschien is het een bloedwormpje? Heel klein dun en donkerrood wormpje? Meestal zie je er dan wel meerdere. Je zou ook de DA even kunnen bellen (kost niets) om advies te vragen welk middel te gebruiken en wanneer weer. Mest uit de wei verwijderen is altijd goed, zou het nu helemaal wel doen, die akelige wormenbeestjes kunnen erg lang blijven leven in je weide (kunnen zelfs tegen vorst, wat ik zelf eerder niet wist).

Jellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 17:02

Hier een site over bloedwormen: http://www.wormbestrijding.nl/worm01.htm

Ik zou je paard eerst ontwormen vóór je hem op de wei zet. Dit zeker om besmetting bij de andere paarden te voorkomen.
Om deze reden worden bij ons op stal alle paarden tegelijk ontwormd. Als er een nieuw paard komt wordt het eerst ontwormd en na een paar dagen pas op de wei gezet.

De besmette mest zou ik zeker weghalen.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 10:56

Als het om kleine rode wormpjes gaat klinkt het inderdaad als bloedwormen. Mijn paard heeft het een tijd geleden ook bloedwormen gehad terwijl ik haar altijd goed heb ontwormd. Volgens mijn va kan dit altijd voorkomen zonder dat je hier als eigenaar iets aan kunt doen.

Ik heb mijn paard toen direct ontwormd met Equest (dit is het enige middel dat ook de larfjes dood) en vervolgens na een aantal weken nog eens. Je kunt het beste gewoon even naar je va bellen voor info, dit heb ik destijds ook gedaan. Na de dubbele kuur waren de wormpjes verdwenen en heeft ze er geen last meer van gehad.

pluizebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 12:27

MarchaL schreef:
Als het om kleine rode wormpjes gaat klinkt het inderdaad als bloedwormen. Mijn paard heeft het een tijd geleden ook bloedwormen gehad terwijl ik haar altijd goed heb ontwormd. Volgens mijn va kan dit altijd voorkomen zonder dat je hier als eigenaar iets aan kunt doen.

Ik heb mijn paard toen direct ontwormd met Equest (dit is het enige middel dat ook de larfjes dood) en vervolgens na een aantal weken nog eens. Je kunt het beste gewoon even naar je va bellen voor info, dit heb ik destijds ook gedaan. Na de dubbele kuur waren de wormpjes verdwenen en heeft ze er geen last meer van gehad.

Dat heeft die van mij dus ook gehad (altijd goed ontwormt hoor) hij kon er slecht afkomen en heeft dan ook twee wormenkuren vrij kort op elkaar gehad en is later nog gespoten door de dierenarts en toen was hij er pas vanaf. Vandaar dat ik ook zei van even de DA bellen over wat het beste te doen en wanneer weer.

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 12:42

Let op dat niet alle wormenkuren alle wormen aanpakken.

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 10:41

MarchaL schreef:

Het zijn inderdaad bloedwormen, ook mijn pony heeft ze gehad. Equest is de enige wormenkuur die hier tegen helpt. Maar ik zou wel even overleggen met je dierenarts over de behandeling.

Overigens schijnt het zo te zijn dat bloedwormen pas na ongeveer twee jaar volledig verdwijnen uit het lichaam. Dit omdat ze zich inkapselen. Tenminste, dat zegt mijn dierenarts. Dus je moet goed blijven ontwormen!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 11:48

Om de 2 weken met Equest ontwormen. Ongeveer 2 maanden dus 4 x.

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 12:25

Volgens mij hangt dat af van de mate van besmetting. Daarom kan je het beste je dierenarts erbij halen. Bij Indy is toen een bloedonderzoek gedaan. Een paar dagen daarvoor had ze toevallig al Equimax gehad, in dezelfde week moest ze Equest, en twee weken later nog een keer.

jufloontje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 17:58

Loesjuh schreef:
Volgens mij hangt dat af van de mate van besmetting. Daarom kan je het beste je dierenarts erbij halen. Bij Indy is toen een bloedonderzoek gedaan. Een paar dagen daarvoor had ze toevallig al Equimax gehad, in dezelfde week moest ze Equest, en twee weken later nog een keer.

Idemdito bij mij! Mijn paard had ook wormen en toen moest ik precies zo ontwormen!

Bel anders voor de zekerheid nog even naar de DA!