Kale plekken op hoofd en hals

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

carlosje

Kale plekken op hoofd en hals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 16:39

Mijn pony heeft opeens een aantal grote kale plekken op zijn hals en op zijn hoofd is het nog erger ..de huid is schilferig maar ik zie hem niet echt schuren.. Hij zit nog erg in zijn wintervacht..Hij heeft het nog nooit eerder gehad..wel zomerexceem maar dat is het niet..

Herkennen jullie dit? En wat kan ik er tegen doen?

Gr Kathelijn

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 18:29

Foto?

Lise81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 09:53

Het is wel weer de tijd dat paarden die zomerexceem hebben/gevoelig zijn, weer beginnen met schuren!!

Cyntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 09:53

Schurft misschien?

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 12:16

Schimmel denk ik, dat had mijn paardje laatst ook.
Dat zijn kale plekjes met witte velletjes.

(Dit is niet mijn paard hoor)
Afbeelding
De Schimmel:
Schimmelinfecties (dematophytose) bij het paard worden veroorzaakt door verschillende schimmelsoorten. De belangrijkste zijn Trichophyton en Microsporum soorten. De klassieke vorm van schimmel bij het paard uit zich in kale ronde plekken zonder jeuk. Deze plekken beginnen vanuit het centrum weer te genezen. Echter een schimmelinfectie kan zich ook op een andere manier laten zien. Schilfers, jeuk en bulten zijn allemaal mogelijk. Een schimmelinfectie is zeer besmettelijk voor paarden onderling maar ook voor mensen. De schimmelsporen kunnen zich ook ophopen in de directe omgeving van het paard en op allerlei zaken voor de verzorging zoals borstels, dekens, dekjes, halsters en hoofdstellen.

Cyntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 20:48

Met schimmel erg opletten met borstels enzo! Goed handen wassen e.d! een paardje bij mij op stage had het ook.
Imaverol kun je ervoor gebruiken!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 20:59

Ik zou er als je twijfelt toch maar even de DA naar laten kijken.
Mocht het schimmel zijn, dan is dat zeer besmettelijk en is de behandeling wassen met een antischimmelmiddel zoals Imaverol, hierbij moet ook het hele harnachement ontsmet worden en het is zeer besmettelijk, goede hygiene is van groot belang.

jonur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 08:45

Mijn verzorgpaardje kreeg ook kalle plekken op zijn hoofd en hals, eerst dachten we dat hij gebeten was door 1 van de merrie's maar de plekken werden steeds erger. Bleek ook een schimmel te zijn, dus zou de DA er maar even naar laten kijken het was bij mijn vp met 2 spuitjes over. Wel heel goed opletten met je kleren, handen en borstels en alle andere spullen.

JennS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 10:29

Een paard bij ons op stal heeft ook zulke plekken, maar dan veel erger. Het schijnt dat hjij helemaal kaal gaat worden, daar heeft een half jaar geduurd voordat ze wisten wat het was. Ik zal even navragen wat het is voor je.

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 13:12

Niet meteen van het ergste uit gaan hoor, was je paardje maar even met imavorol, grote kans dat het dan weg gaat.

eva92

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 14:44

Ik zal er als ik jou was een dierenarts bijhalen die kan het jou toch het beste zeggen wat er aan de hand is voordat je zelf middeltjes gaat gebruiken.

Renskeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 20:14

Als het een schimmel is, helpt Imaverol erg goed
Zou wel oppassen want kan erg besmettelijk zijn!
Anders voord e zekerheid toch even de DA bellen.

Anchieee_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 20:15

huidschimmel?! dit hebben mijn ponies namelijk ook..