castreren , info graag!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tuttifrutti

castreren , info graag!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 16:22

hoi,
ik heb een hengst. als ik wil rijden, doet hij heel druk en als ik andere paarden tegenkom gaat hij hinnikken en raar doen.
dus zat ik eraan te denken om hem te laten castreren...
want ik laat hem toch nooit dekken.
maar wat is de beste manier?
wat zijn alle kosten ervan?
vertel je ervaringen, graag...
xxx

JennS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 10:56

Hallo,
Toevallig word mijn paardje vandaag gecastreerd
ik doe het in een kliniek (Someren) en doe een gesloten castratie. Dat kost 365 euro. Maar dat is bij elke DA verschillend.
Bij een gesloten castratie word de wond weer dichtgemaakt dus dat is veiliger (minder kans op infecties)
je hebt ook een half gesloten castratie (als ik het goed zeg) en dan blijft de wond open dus die moet je goed schoonhouden. De beste periode om dat te doen is nu of net na de zomer zodat ze lekker op het land kunnen en geen last van vliegjes hebben. Dat is ook wel een stukje goedkoper.
Je kan op internet ook wel wat info vinden. Gewoon google en castratie invullen.
Kijk ook goed waar je het laat doen. Als ze wat ouder zijn (nouja 3 jaar) dan is het verstandiger om het in een kliniek te doen.
Ik hoop dat je er wat aan hebt!
Gr. Jennifer

Renske_W

Re: castreren , info graag!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 13:30

Onze hengst is afgelopen dinsdag gecastreerd, wij hebben het ook op de kliniek laten doen.
Dus via de lies
Wij hebben hem dinsdag weggebracht, woensdag werd hij gecastreerd en we konden hem vrijdag al weer ophalen!
Maar om dat wij niet konden vrijdag hebben we hem zaterdag gehaalt.
Zo ziet de wond eruit
Afbeelding
Afbeelding

Hij moet bij ons nou nog tot zaterdag op stal blijven we mogen er wel mee stappen aan de hand.
Ik ben er erg tevreden mee.
Er heeft onlangs ook een artikel over castreren in de hoefslag gestaan dat zal ik wel even overtypen

Renske_W

Re: castreren , info graag!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 14:30

Castratie van de hengst

De castratie van de hengst is de meest voorkomende ingreep in de paardengeneeskunde. De ingreep gaat nogal eens gepaard met complicaties. De leeftijd en het gedrag van de hengst bepalen de castratietechniek en de omgeving waarin die word uitgevoerd.
Dit artikel belicht de drie meest gebruikte methoden met voor- en nadelen. Bij alle technieken is het van essentieel belang dat er schoon gewerkt kan worden. Een castratie onder kliniekomstandigheden heeft de voorkeur.

Halfbedekt staand
Voorwaarde van deze techniek is dat de hengst redelijk tot goed te hanteren is. De hengst moet goed suf gemaakt worden en in een schone, hygiënische omgeving worden geplaatst, waarin hij enigzins kan worden opgesloten. Het operatievlak word goed gewassen met desinfecterende zweep en ontsmet met een soort alcohol.
de dierenartsverdoofd het operatiegebied door een injectie onder de huid van de balzak en in de testikels. Hierna maakt hij een snede over de balzak, waardoor de testikel naar buiten kan worden gedrukt en de ondehuidse laagjes goed van de testikel kunnen worden verwijderd. Dan kan met een grote sterke tang de zaadstreng worden gekneusd, waarna op deze plekook nog een ligatuur (hechting) geplaatst wordt om de streng met grote bloedvaten goed af te binden.
Hierna volgt de verwijdering van de testikels en eventueel het onderhuidse weefsel dat uit de wond hangt. De balzak blijft open.
Deze manier word de halfbedekende castratie genoemd. Het voordeel van deze methode is dat de hengst niet onder algemene narcose hoeft.

Half bedekt liggend
Is de hengst niet zo goed te hanterenof heeft degene die de operatie moet uitvoeren niet voldoende ervaring, dan kan dezelfde techniek uitgevoerd worden op het liggende dier. Nadeel hiervan is de algemene narcose en uiteraard het wakker worden. In een kliniek kan een hengst op deze wijze gecastreerd worden in een recoverybox of op de operatie tafel.
Als dit in het weiland gebeurt, is er nogal wat mankracht om te voorkomen dat hij bij het wakker worden in de sloot, de draad of het hekwerk terechtkomt!
De halfbedekende castratie, liggend of staand, kan het beste uitgevoerd worden in het voorjaar, wanneer paarden, het liefst direct na de ingreep, in een schoon weiland kunnen.
Doordat de wond opengelaten wordt, is het belangrijk dat er geen stof, zand en vliegen in komen. Een ontsteking kan vervelende gevolgen hebben. Verder is voldoende beweging belangrijk, zodat de wond goed open blijft en wondvocht kan afvloeien.

Complicaties
Ondanks de goede voorzieningen komen er nogal eens complicaties voor. Wanneer de zaadstreng niet goed gekneusd word os er geen ligatuur word gebruikt, bestaat de kans op een flinke nabloeding. Indien die niet word opgemerkt en niet tijdig actie wordt ondernomen, kan het dier zelfs verbloeden.
Als de zaadstrengstomp met daaromheen een uitstulping van het buikvlies niet goed is afgebonden, zakt soms een deel van het grote net naar buiten. Hierbij moet opnieuw geopereerd worden, met redelijke kansen op herstel. Ook kunnen darmlussen via de liesopenening naar buiten zakken, wanneer de uitstulping van het buikvlies niet goed wordt afgedicht, met meestal de dood van het dier als gevolg.
Een minder heftige, maar zeer vervelende complicatie, die nogal eens voorkomt, is een enorme zwelling door het niet goed draineren van de wond (afvloeien van wondvocht) of door infectie en ontsteking. Hiervan kunnen de dieren in een acuut stadium veel pijn en ellende ondervinden. Ook in een later stadium (weken tot maanden later) kan een ontsteking en infectie de kop opsteken. We spreken dan van een fistelinde zaadstrengontsteking. Deze leidt vaak tot een nieuwe chirurgische ingreep. Een goede bescherming tegen tetanusis bij elke operatie een must, dus ook bij de castrati. Zonder inenting tegen teanus kan een gecastreerde hengst klem ontwikkelen. Deze aandoening is zeer slecht te behandelen en eindigt meestal met de dood.

Via het lieskanaal
Bovenstaande complicaties treden veel vaker op bij oudere hengsten )ongeveer drie jaar en ouder), ook als de behandelend dierenarts zorgvuldig heeft gewerkt en in feite geen verwijtbare fouten heeft gemaakt. Het advies is om oudere hengsten onder algemene narcose op de operatietafel, volledig steriel, via de lies te castreren. De setting is dan volledig vergelijkbaar met een ziekenhuisoperatie. Bij deze techniek wordt in de lies ter hoogt van het lieskanaal een sneetje gemaakt. Hierdoor wordt de zaadstreng opgezocht en de testikel naar buiten gehaald. De zaadstreng word gekneusd en afgebonden, waarna de wonden zorgvuldig worden gehecht. Bij deze methode blijven de patiënten ongeveer vier dagen op de kliniek in verband met de nabehandeling. Wanneer de patiënten naar huis kunnen, moeten ze ongeveer tien dagen stalrust houden, met wat stappen aan de hand voordat het paard volledig aan het werk kan. Na deze ingreep kan een enkele keer een kleine zwelling ontstaan, met name van de koker, dier normaal binnen twee weken rust verdwijnt. Het infectierisico is bijna te verwaarlozen, De ervaring leert dat bij slechts één van de ruim duizend operaties na enkele weken een wondinfecie optreedt. Nabloedingen komen eigenlijk nooit voor. Als er een bloedinkje optreedt, bloedt slechts de balzak vol en hoeft geen specifieke behandeling te volgen.

Conclusie
Bij hengsten tot ongeveer tweeënhalf jaar is de staande castratie een prima methode, mits in het voorjaar of bij goed najaarsweer, bij zorgvuldige castratie met daarna voldoende beweging. Bij oudere hengsten met een veel groter geslachtsapparaart zijn de zaadstrengen die gekneusd moeten worden veel dikker. Er treedt dus veel vaker forse zwelling op met een verhoogde kans op (chronische) ontsteking. Bij de methode via het lieskanaal, zoals gezegt, is de kans hierop minimaal. Deze techniek is niet afhankelijk van weersinvloeden, terwijl bij de meer conventionele techniek (halfbedekt) de patiënten weidegang nodig hebben. Met veel insecten of in de winterperiode kan de staande castratie daarom slecht worden uitgevoerd. Weidegang is voor een volwassen, net gecastreerde hengst überhaupt risicovol. Het temperament blijft nog weken als dat van een ongecastreerd dier. Een volwassen hengst wordt meestal gebruikt of gaat gebruikt worden in de sport en wordt dus snel weer in training genomen. De kliniekoperatie via de lies geniet dus voor deze categorie dieren ook om die reden duidelijk de voorkeur.
Bron: Hoefslag 16 februari 2006

tuttifrutti

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 15:59

Super bedankt, allebei!

weet iemand ook de kosten ervan, verschilt natuurlijk per VA, maar dan krijg ik een idee ervan,
mag ook via pm als je dat liever hebt.

Linda_Fleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 16:04

Ik heb het liggend laten doen door de DA gewoon in stal. Hij raadde aan om van het voorjaar pas te doen ipv in de herfst wat ik wil, om infecties te voorkomen. Maar dat gaat niet anders zou hij nu niet het land in kunnen dus heb het toch een half jaar geleden laten doen. Alles is heel goed gegaan.
Bij mij kostte het iets van 125 euro excl. visitekosten, 2 dagen later kwamen ze ook nog alles even checken.

Het beste kun je gewoon een aantal dierenartsen bellen, vragen hoeveel het kost en op welke manier ze het doen. De dierenarts die jou gewoon het beste aanspreekt laat je gewoon komen.

_DuN_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 12:36

mijn "ex hengst" werd gewoon op het land gecastreerd, onder narcose, koste vorig jaar 140,- afgerond

wreckh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 12:40

Interessant, ik wil dit nog even lezen als ik wat meer tijd heb.

tuttifrutti

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 16:29

ik heb even gebeld.
maar hier kost het:
castreren op het land, 100 euro.

hoelang duurd het voordat alles weer genezen is en je weer even kunt rijden enzo?en wat voor naverzorging heeft nodig als hij na de castratie het land op gaat???

Daantje1981

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 16:33

Mijn shetlandertje is ook gecastreerd op het land. Hij heeft verder geen complicaties niks gehad.
Heb het goed in de gaten gehouden. Dat het niet ging ontsteken enzo. Maar het heelde netjes.