Gezwel naast anus, ervaringen gezocht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tanja

Gezwel naast anus, ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 14:11

Ben me vandaag rot geschrokken, tijdens het wassen van de staart van Kevin deed hij hem steeds omhoog als ik de waterstraal op zijn staartwortel zette en ik moest dan onder de staart spuiten van hem, vond hij lekker
Tot mijn grote schrik zie ik dus naast de anus een hele grote ronde bult meebewegen met zijn staart.
Het is een bult van een cm of 5 doorsnee en hij is hard.
Kevin heeft er geen last van want ik mag er in prikken met mijn vinger en er in knijpen, geen probleem.
Ik zie nu net naast die grote bult ook nog een heel klein hard bultje die meer in de huid lijkt te zitten en aan de onderkant van de staartwortel lijken ook een paar kleintjes in de huid te zitten.
Iemand ervaring met dit soort bulten (die grote dus maar ervaringen met de kleintjes zijn ook welkom) of is mijn angst nu uit gekomen (Kevin is een schimmel, altijd gehoord dat deze vatbaarder zijn voor kanker en dan vooral rond de staartwortel/anus)

Lise81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 14:47

Zou de DA er even naar laten kijken, omdat het een schimmel is zou het best een melanoom kunnen zijn.

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 14:51

ja daar dacht ik ook meteen aan, komt veel voor bij witte en schimmel-paarden.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 16:08

ik heb vroeger een schimmel bijgereden die overal van die bulten had, letterlijk van z'n hoofd tot z'n staart.
Het begon toen ie een jaar of 8 was.
De enige die ze weg hebben laten halen zat bij z'n koker, daardoor kon ie niet goed meer uitschachten, de andere bulten hebben ze laten zitten.

Die schimmel is toen ie 14 was uit de roulatie gegaan vanwege HKO, maar hij leeft nu nog, staat in een paardenrusthuis ergens aan de Belgische grens, hij moet nu een jaar of 20 zijn.

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 19:16

Geen paniek hoor, mocht het eenn melanoom zijn. Een welsje van mij had dat ook en is er 29 jaar mee geworden. Los daarvan zitten melanomen niet alleen op de huid, maar kunnen ook inwendig voorkomen waar je ze dus niet ziet, als die op een verkeerde plek terecht komen (darmafsluiten etc.) dan is dat ernstig en kan reden geven tot koliek en vul maar in....

Maar het is dus niet zo dat schimmels dit alleen krijgen, schimmels zijn er juist MINDER gevoelig voor, waardoor ze er ouder mee worden, vandaar de mythe dat alleen schimmels het krijgen- wie kent er geen oud schimmeltje met melanomen ???. Een duitse dierenkliniek heeft dit onderzocht (bij slachtpaarden) donker gekleurde paarden gaan eerder dood aan melanomen dan schimmels- alleen zie je dat nooit omdat die melanomen op vervelende plaatsen inwendig voorkomen. Om een lang verhaal kort te maken, schimmels gaan er niet aan dood ! (tenzij natuurlijk op zo'n vervelende plek bv op de koker, waardoor ze ontstekingen e.d. kunnen krijgen)

voor degenen die geinteresseerd zijn in dit onderzoek (in het duits) pb !

radje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 19:28

Wij hebben een pony en zijn hele staartwortel zit vol.

Het schijnt niet erg te zijn.

Tanja

Re: Gezwel naast anus, ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 19:38

Iedereen heeft het hier over melanomen maar zien die er niet uit als een soort van wratjes?
Ik heb het dus over een ronde onderhuidse bol met een doorsnede van ongeveer 5cm, ik kan niet zien hoever hij naar binnen zit alleen het stuk wat door de huid heen duwt zie ik.
Ik zal morgen of later, als de gelegenheid zich voordoet, eens een foto maken als dat lukt. De "bal" wordt namelijk pas goed door de huid naar buiten gedrukt als hij een scheet laat of moet mesten.

Die hele kleine bultjes zien er ook niet uit als wratjes, die zitten ook meer onderhuids maar zitten wel vast aan de huid. Ze zijn gewoon glad (huid dus)

Zou het bijvoorbeeld zijn zoals radje hier net zegt, dan zou er bij Kevin niet veel over blijven, als zijn hele staartwortel vol zit met die dingen die kevin heeft, die hebben dus een doorsnee van minimaal 5cm en zitten onder de huid, dus niet erop, dan blijft er niet veel staartwortel meer over
Ik denk dus dat het iets anders is.

Ik heb wel gegoogled op melanomen maar de plaatjes die ik daarbij zie, dat ziet er echt totaal anders uit dan wat Kev heeft.

Ik ga nog even verder spitten! (ehm, op internet_

Mist, ik ga je pb-en!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 20:10

Ik neem mijn woorden terug
Ik heb net van Mist via de mail dat onderzoek ontvangen en daar staat een foto bij van melanomen aan de staartwortel, die zien er dus het zelfde uit als de kleintjes die kevin heeft, alleen heeft Kev er gelukkig niet zo veel, het zijn er maar een paar. Verder nog een foto van een paard met geweldige bulten onderhuids onder het oor/bij de keel in de buurt.
Kevin heeft jaren geleden al in de keelstreek een hele dikke en ook ronde bult gehad, die heeft hij nog steeds.
De VA zei destijds: tja.....helaas is het een schimmel en helaas hebben die ook klieren en helaas doen die nog wel eens vreemde dingen bij schimmels. Dat was dus ook zo iets. Heeft hij tot op heden ook helemaal geen last van (dat ding zit er zeker al 9 jaar) en ze willen hem ook niet weghalen als hij er geen last van heeft, mij zit hij daar ook goed.
Ik hoop echt dat die nieuwe bult die ik vandaag ontdekte dan ook zo iets is.

Mist, bedankt voor het doorsturen van het artikel!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 07:47

Dacht ik ook direct aan; Op de manege staat er nu 2 die dit hebben. De één is onlangs overleden; niet aan die melanomen maar door een ongeluk in de bak, de ander heeft er allemaal smeersels en dingen tegen van haar holistisch therapeute. Hoewel ik geen garantie daarvoor geef dat het werkt ofzo.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 08:20

Tja, die dingen zitten bij Kevin echt onderhuids, dus ik denk dan dat smeersels niet zullen helpen.
Zolang hij er geen last van heeft en dat ding wordt niet groter, vind ik het niet erg en laat ik alles zoals het nu is.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 16:03

idd zolang er geen last is niets aan doen,

Op mn stage in Frankrijk had een schimmel dit ook, op haar 18nde kwamen ze meer naar buiten. (Die van rond de anus) En omdat ze ook harde onder aan de staartwortel had, schuurde dit open. Dus hadden zij een speciale Blauwe creme (echt nog nooit in NL gezien!) daarvoor gekregen. Dit hield alles in bedwang en het schuurde niet meer, weg zal het nooit gaan.

Elke dag weer een apart gezicht, zo'n witte merrie met blauwe kont

Enfin nu is ze 23

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 17:28

Hihi, dat zal er idd wel apart hebben uitgezien maar het belangrijkste is dat ze er dus gewoon oud mee kunnen worden!

Annetje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 17:32

missnynke schreef:
ja daar dacht ik ook meteen aan, komt veel voor bij witte en schimmel-paarden.

Een beetje offtopic maar witte paarden zijn toch hetzelfde als schimmel paarden?? Het kan zijn dat ik het mis heb hoor

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 18:05

Jazeker , althans veel schimmels worden uiteindelijk wit. Maar het gaat erom dat je de melanomen meestal bij schimmels/witte paarden aantreft.

Oja; Mist; Ik had je een PB'tje gestuurd ik meen eergisteren alweer maar ik had niks teruggekregen?
Zou ik alsnog het artikel via PB mogen ?

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 18:11

Ik wil het je ook wel doorsturen, ik heb het namelijk wel gehad. Maar dan moet je even je email adres pb-en want via de mail is wat makkelijker.