Paard heeft na het rijden telkens bloedneus.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TopLadyI

Paard heeft na het rijden telkens bloedneus.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 09:33

Ik heb al 2 dagen achter elkaar dat wanneer ik klaar ben met rijden en ik Misty op stal zet, ze ineens een bloedneus krijgt. Vrijdag kwam het bloed uit 1 neusgat maar Zaterdag kwam het uit allebei. Beide keren heb ik buiten gereden, en was ze flink opgefokt.

Weet iemand wat ik hieraan kan doen, of wat de oorzaak is? (adertje geknapt is mij verteld)

XxXchaXxX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 09:36

Als ik jou was had ik even de DA gebeld klink niet best

joortje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 10:24

Kan natuurlijk gewoon een geknapt adertje zijn of van de warmte van het opfokken van zichzelf.
Maar kan ook iets anders zijn,voor de zekerheid een DA bellen denk ik.

SnelleMarz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 11:38

Ik heb zelf ook een periode gehad van veel bloedneuzen, gewoon ik als mens dus. Dat kon absoluut geen kwaad als 't na een paar minuten gewoon weer netjes stopt.
Als ze zo opgefokt is & er veel koude/harde wind in haar neus gaat (omdat haar neusgaten wijd openstaan), kan er een adertje springen.
Ik zou me er nog niet te druk overmaken, als 't bloeden gewoon weer netjes stopt.
Gewoon even in de gaten houden.

nancydejong

Re: Paard heeft na het rijden telkens bloedneus.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 11:54

het kan zijn dat er teweinig frisse lucht is in de stal en dat als je vervolgens buiten gaat rijden je paard een bloed neus krijgt!! Wel genoeg frisse lucht dan kan het zijn dat je paard last heeft van haar luchtwegen, ook niet het geval dan ff de DA bellen succes

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 12:57

Ik heb het zelf ook, zoals SnelleMarz ook al begrijpt.
Als het weer stopt is het wel ok, als je twijfelt kun je natuurlijk altijd de DA contacten.

CarpeDiem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 13:06

ik zou gewoon ff je dierearts bellen. Er is een medicijn voor paarden die veel / vaak bloedneuzen hebbe

Meisje201

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 14:10

SnelleMarz schreef:
Ik heb zelf ook een periode gehad van veel bloedneuzen, gewoon ik als mens dus. Dat kon absoluut geen kwaad als 't na een paar minuten gewoon weer netjes stopt.
Als ze zo opgefokt is & er veel koude/harde wind in haar neus gaat (omdat haar neusgaten wijd openstaan), kan er een adertje springen.
Ik zou me er nog niet te druk overmaken, als 't bloeden gewoon weer netjes stopt.
Gewoon even in de gaten houden.

Precies,
Heeft mijn paardenbeest ook vaak,
leuk als ze dan te hard briest, zit je helemaal onder de bloedspetters

zolang het gewoon weer stopt is er niet zoveel aan de hand

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 13:11

Zeker de veearts even bellen, het kan een kleinigheidje zijn maar je weet maar nooit....

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 15:08

Als het 1 keer gebeurd zou ik me niet al te veel zorgen maken, mijn vorige paard heeft het 1 keer gehad na het springen van een parcours, klein adertje geknapt.
Maar gebeurt het veel vaker dan zou je ff contact op kunnen nemen met je DA.

_RobinA_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 16:22

Mijn vorige paardje had dat ook, af en toe een bloedneus na het rijden. Bij onderzoek in de kliniek heeft ze toen een longbloeding gekregen. Dus altijd even naar de dierenarts gaan!!!
Hier zijn nog meer topics met info: viewtopic.php?f=3&t=524976&hilit=

TopLadyI

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 07:22

Ik ga vandaag idd de DA maar even bellen, want gisteren had ze het alweer. En ze moest ook steeds hoesten onder het rijden.

Wilawander

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 11:33

Dat klinkt als een luchtweg probleem. Ik zou niet te lang wachten met de DA te bellen. Eenmalige bloedneus is niet slim maar een paar keer achter elkaar in een DA bellen wel zo verstandig

poekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 12:26

Ook mijn pony heeft hier een paar weken geleden last van gehad.ook nu flink buiten rijden (veel galop)hetzelfde verhaal als bij jouw pony bloed uit 1 neusgat. dezelfde week nog een keer na een flink stuk crossen weer uit hetzelfde neusgat en het bloedde niet heftig ofzo stopte meteen nadat ik de neus schoonmaakte.
heb voor de zekerheid de dierenarts gevraagd of het kwaad kan.
hij dacht aan een gesprongen adertje omdat het niet uit beide neusgaten bloedde maar moest het in de gaten houden want als het vaker zou gebeuren dan kan het dus een longbloeding zijn.en dan ben je verder van huis

t is bij mijn pony niet meer gebeurd maar ik zou het goed in de gaten houden.zeker omdat het uit beide neusgaten bloed.en je DA bellen om te informeren kan nooit kwaad

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 14:28

Unika schreef:
Mijn vorige paardje had dat ook, af en toe een bloedneus na het rijden. Bij onderzoek in de kliniek heeft ze toen een longbloeding gekregen.

Hier dacht ik ook direct aan!
Zo heel goed een longbloeding kunnen zijn!

DA erbij halen is toch wel van belang lijkt mij en liever 1 keer te veel dan 1 keer te weinig!

TopLadyI

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 16:37

Morgen word ze opgenomen in de kliniek.

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 09:14

Veel succes vandaag en ik hoop voor je dat er niks ernstigs uitkomt. Maar hoesten en een bloedneus duidt idd vaak op een luchtweg probleem, maar mss valt het bij jouw paard ook allemaal wel mee.

Ik heb het ook met mijn paard gehad en ben er ook mee naar de kliniek geweest. Ze hebben hem daar helemaal door de molen heen gehaald en er was met hem niks ernstigs aan de hand. Hij had gewoon zwakke aders.

Laat je het ons wel weten

_Romana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 09:17

mijn pony had hetook, had een gezwel in zijn neus.. Maarja dat is wel zeldzaam geloof ik dus misschien is dat het wel niet.. Of een poliep kan t ook zijn..

Mariskatw

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 09:20

Mijn paardje heeft het ook 1x gehad en daarna gelukkig nooit weer. Ze stond vreselijk te blazen toen ik haar had losgelaten in de buitenbak van onze manege en liep nogal te showen enzo. Oftewel ze stond zich vreselijk aan te stellen Toen had ze ook een bloedneus, maar toen ik het had schoongemaakt was het ook al gestopt en daarna heeft ze het gelukkig nog niet weer gehad **even afkloppen**
Ik hoop voor je dat het gewoon iets onschuldigs is!!

TopLadyI

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 14:16

Ben net terug van de kliniek en ze heeft ontstoken luchtwegen, en kleine longbloedinkjes. Ze krijg nu antibiotica. Ben toch bij dat ik ben gegaan.

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 14:19

Misschien dat het met een virus te maken heeft.Een paar paarden bij mij op stal hebben er de afgelopen weken last van gehad.Ze waren daarbij ook licht snotterig.Het was steeds maar eenmalig.Een poy is al wat langer verkouden en krijgt nu antibiotica.

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 14:33

Gelukkig maar dat je geweest bent Hopelijk knapt ze gauw weer op.
Succes verder.

Groetjes pammie

ktink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 16:03

Gelukkig dat je toch op tijd bent gegaan! Anders had het veel ernstiger kunnen aflopen!
Maar dat is allemaal niet zo dus hoeven we daar ook niet verder op in te gaan .
Veel sterkte nog met je paardje, en ik hoop dat ze snel weer beter is!!