koliek hoe en wat ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Maggy_

koliek hoe en wat ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-06 19:58

vandaag had ik dus een paard met koliek gezien..
hij lag de hele tijd in z'n stal ( lang uit ) en keek de hele tijd naar z'n buik.. op een gegeven moment is er iemand in gestapt en heeft gezegt nu heb je lang genoeg gelegen.. ( hij lag daar al de hele middag.. ) maar hij wou niet overeind.. ze kwamen er dus achter dat dat koliek was nou da erbij gehaald etc. maar. als ik alleen was geweest had ik zoiets helemaal niet herkent.. als iemand het over koliek heeft denk ik aan rollen.. en trappen naar de buik

weet iemand nog meer vormen van koliek ? en misschien hoe ze kunnen reargeren ?
of is dit een onbegonnen onderwerp?

_Buddha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 20:01

Nee, dit is een goed onderwerp. Ik denk dat meer mensen het niet herkennen. Elk paard of pony reageert namelijk wel anders. Vaak is het indd, liggen, rollen, kijken en trappen naar de buik, maar zoals ik al zei het ligt ook aan de situatie en hoe erg het is. Verder heb ik er weinig aan toe te voegen ben ik bag. Het ligt ook aan de situatie, maar als je denkt dat een paard of pony koliek heeft, laat hem/haar meteen opstaan en ga rondjes lopen met het paard. Als het niet overgaat, het paard onrustig blijft of het erger wordt, meteen de dierenarts bellen!

_Maggy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-06 20:04

dat paard ging dus eindelijk staan.. en toen ging die de hele tijd proberen stil te staan.. en als die stilstond ging die met z'n benen wijt staan

_Marinke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 20:06

Koliek heeft idd meerdere vormen.. en ik ga helemaal met rudi mee.. wat zij vertelde dat weet ik ong. ook.. *heb ooit x een boek over koliek gelezen namelijk*

Annetje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 20:11

Het bijrijdpaardje van m'n zus heeft 2 keer heel erge koliek gehad (ik was daar niet bij) 1 keer was het dusdanig erg dat hij met spoed geopereerd moest worden, en de 2e keer is hij dus gaan liggen rollen en toen kwam hij met zijn hoef vast te liggen en hij raakte erg in paniek, gelukkig was er toen iemand die snel rondjes met hem is gaan lopen. dank die persoon!! _/-o_ tis namelijk echt een schat van een paard...

En het is idd een zeer zinvol onderwerp.
En wat zou jij doen als je een paard met koliek zou tegenkomen?? Mijn eerste reactie zou zijn (als er mensen in de buurt zijn) die waarschuwen, en ook al zou het niet mijn paard zijn toch uit zijn stal halen en rondjes gaan lopen. Hoe denken jullie hierover?
Laatst bijgewerkt door Annetje_ op 22-04-06 20:16, in het totaal 2 keer bewerkt

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 20:14

Toen mijn paardje koliek had trapte die ook niet naar zijn buik oid.
Die ging rustig liggen, dat was het.
En ze at dan niet meer, omdat alles binnenin vastzat.
Ze kreeg een spuitje van de DA, ze ging staan en binnen 5 minuten was ze weer normaal.
Zelf had ik het ook, de eerste keer, niet door dat het koliek was, maar omdat ze niet at heb ik de DA gebeld, gelukkig.

CarpeDiem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 13:21

Koliek is al te herkennen aan een paard dat niet zichzelf is..
Misschien issie veel slomer dan anders, of juist heel onrustig.
Eet hij niet?
Drinkt ie veel?
Staat ie raar,
probeert ie te mesten maar komt er niets?
Of heeft hij al heel lang niet gemest?
Voelt ie koud aan? of juist heel warm?
Zweet hij,
of ligt hij maar een beetje voor dood in de stal?
Hij kan ook rollen,
of op zijn rug gaan liggen (as een hond die doodligt)
Misschien hapt hij heel erg naar zijn buik? of trapt hij erna?
Laat ze veel scheten?

er zijn 100 dingen die kunnen als een paard koliek heeft.
En ieder paard reageert anders.

Holaso

Re: koliek hoe en wat ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 19:01

Vanmorgen kwam ik aan de stal en zag meteen dat de stalvulling (stro gemengd met houtkrullen) stevig omgewoeld was. Dan gaat er bij mij al een lichtje branden. Mijn merrie stond er wat loom bij. Meteen even getest door wat eten in haar bak te kappen: met lange tanden wilde ze het opeten. Ik heb het er meteen weer uitgenomen. Toen ging ze aan de (grote)weide-ingang staan. Ik doe de draad voor haar open en ze ging meteen in de weide... liggen... en keek naar buik, trok haar bovenlip omhoog en begon met haar beide lippen zowat te trekken. Koliek. Paardenarts gebeld. kHeb haar rustig laten liggen aangezien ze niet rolde. Temperatuur genomen. Die was normaal. Pols genomen: iets verhoogd.
Dit is wat ik doe als ik merk dat m'n paard niet goed is.

De arts is dus gekomen, spuit gegeven, heeft haar opgevoeld. Nu is ze redelijk ok (met de spuit), maar vannacht wordt afwachten.

Het rottige is dat ik niet weet wat de oorzaak is van de koliek. Het is de eerste keer dat ze het heeft sinds ze bij mij staat (= nu 5 jaar). Dat maakt me ongerust.

Om te antwoorden op de vraag denk ik dat je het best de DA belt zodra je iets ongewoons merkt aan je paard. Al is het maar iets kleins. En dan in de tussentijd meteen temperatuur en pols nemen, naar het tandvlees kijken, naar de darmgeluiden luisteren (dat moet je eig doen als ze in orde zijn, dan weet je meteen dat er iets niet in orde is als er op dat moment minder of meer geluiden zijn in de darmen dan normaal). En voor de rest als ze niet rollen, ze rustig laten liggen.

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 22:33

De symptomen van een paard met koliek lopen nogal uiteen. Het ligt er ook aan wat voor soort koliek het paard heeft. De meeste paarden met een verstoppings-koliek of een gaskoliek worden sloom en liggen veel, kijken af en toe naar hun buik, als ze staan, staan ze vaak een beetje te krabben en willen dan snel weer liggen. Wanneer er sprake is van krampkoliek of een liggingverandering, zijn de verschijnselen vaak heftiger, meer naar rollen, opstaan, weer liggen, slaan naar de buik, etc. Maar ook dan nog verschilt het van paard tot paard hoe ze zich tonen. Het is niet per definitie zo dat een paard dat heftiger reageert ook een ergere vorm van koliek heeft.

@ Holaso: vaak zul je niet weten wat de oorzaak is van de koliek. Bijna elk paard heeft wel eens een vorm van koliek, zonder dat we perse achter de oorzaak komen. Sterker nog, als het om liggingsveranderingen van de darm gaat, weet men eigenlijk nooit een oorzaak aan te wijzen. Alleen bij verstoppingen, gasophopingen en krampkoliek is soms wel overduidelijk een reden aan te wijzen waarom er koliek is ontstaan. Maar zelfs dan nog niet altijd.

Belangrijkste wat je moet doen als je paard koliek heeft: geen eten geven, evt. een paar rondjes mee stappen (geen uren achter elkaar, minuur of 5 a 10 is lang genoeg) en verder op een rustige plek neerzetten, waar ze veilig kunnen liggen, waar ruimte is om evt. te rollen. Let er op of je nog mest gezien hebt vanaf het begin van de koliek. Als je paard echt ziek is, loopt te zweten, rollen, slaan naar de buik, zou ik ook onmiddellijk een dierenarts laten komen. Als hij alleen veel ligt, maar verder nog wel rustig is, kun je nog wel afwachten en minstens 1 keer per uur een minuut of 5-10 met je paard stappen. Als het dan niet minder wordt na een uur of 1-2 (of als het eerder al (veel) erger wordt) zou ik ook de dierenarts waarschuwen.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 23-04-06 22:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 22:36

Als je je paard goed kent dan zie je het meteen.

Die van mij heeft nu 2 keer koliek gehad.. (in 10 jaar tijd.. valt dus nog wel mee).. Maar ik merk het meteen, ze komt niet naar me toe en gaat achter in de stal staan met haar hoofd naar beneden.. .. Doet of ze wil gaan liggen, wil niks aan nemen zelfs geen appel. Als ze ligt en wil niet opstaan (ze staat altijd op als ik bij de stal ben) Ik bel ook altijd direct de DA ook al is er eigenlijk nog maar weinig aan de hand.

melodica

Re: koliek hoe en wat ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 22:46

Ik heb al 3 keer een paard verloren aan koliek, de laatste 2 binnen net iets meer dan een jaar. Ik wacht dus echt geen minuut als ik koliek vermoed, ik bel meteen de dierenarts. De symptomen zijn inderdaad niet gelijk, maar wel vergelijkbaar: onrust, kappen, niet willen eten, gaan liggen terwijl hij of zij dat eigenlijk nooit doet. Het niet mesten kan een teken zijn, maar dat hoeft niet: als het probleem voor in de darmen zit, komt de mest die erachter zit er nog wel uit, maar is vaak wel iets harder dan normaal. In afwachting van de dierenarts kun je inderdaad gaan lopen met hem, of hem in een bak zetten waar hij zich niet vast kan rollen.

_Maggy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 15:44

ok bedankt voor de reacties

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 16:13

Er zijn ook paarden die eten tijdens de koliek.
Mijn vzpaard had in 6maanden tijd 4x koliek(nooit iets ergs)
en toen waren er keren bij dat hij wortels at maar geen krachtvoer en omgekeerd.

moyra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 15:45

mijn paardje had enkel van deze kernmerken gister.
ze lag en bleef liggen als ik haar stal in ging wilde ze normaal nooit. at en dronk wel. wilde alleen maar liggen. dit is wel de 2 keer binnen een jaar tijd maar deze was erger dan de vorige keer.

Poffer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 20:37

Toevallig heeft 't paardje wat ik rij afgelopen zondag koliek gehad.
Ik kwam bij d'r stal en gaf d'r 'n wortel, reageerde niet, ze deed niet eens d'r lippen van elkaar. Heel 't stro lag op een plek, telkens schrapen, naar d'r buik trappen / happen, rondjes lopen, gaan staan alsof ze moest plassen, liggen. Da gebeld, spuitje gehad en opgevoeld en gelukkig is alles nu over

Amina_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 18:08

Helaas heeft mijn vorige paard ook koliek gehad en is het uiteindelijk niet goed afgelopen, het beste is volgens mij om ze te doen beweging zodat hun darmen beginnen werken.
Anders DA bellen en als het niet overgaat kliniek binnen.
Dat heb ik allemaal gedaan, is 2 x na elkaar geopereerd (de eerste keer was niet voldoende) na een lange revalidatie terug beginnen rijden en buikbreuk gekregen, weer geopereerd en 2 dagen erna terug koliek gekregen en die was fataal.

Hoe ver het kan gaan? Heel ver, en ik ben hem nu kwijt
Ik hoop dat er niet zo veel mensen zijn bij wie de koliek zo ver is moeten gaan...
Sinds daarnet staat er een nieuw paard voor de deur en nu is het hout vasthouden ...