spier bevangen????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

suuske

spier bevangen????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-06 11:09

Mijn shetlander,

liep van de ene op de ander dag stijf alle 4 de benen. DA gebeld die komen kijken zal waarschijnlijk teveel eiwitten binnen hebben gekregen. Zet haar op een dieet van alleen hooi en water niks anders en loop idere dag met haar.

Dat hebben we gedaan te ging beter opeens ontdekte ik als ik de benen afspoot met koud water liep ze beter. Dus gebeld ja doe dat maar als het helpt.

Dit een hele tijd gedaan. Maar op maandag liep ze goed en woensdag kwam ze niet vooruit en niet achteruit en vrijdag wel weer goed zo wisselde dat ierdere dag. Maar ze kreeg wel iedere dag dezelfde behandeling. Weer gebeld. DA kwam weer lang zet haar maar op de wei daar kloopt ze vanzelf meer en blijf haar hooi voeren.

Dit gedaan maar nu is ze weer stijver geworden. Weer gebeld weer komen kijken ja het is iets als hoefbevangen maar dan niet aan de hoeven maar aan de spieren. Ze krijgt nu pijnstillers.

weet iemand hier iets van en zijn er dingen wat ik kan doen. Want ik weet het niet en ik wil haar niet kwijt. En kan een alternatieve therapie haar misschien nog kunnen helpen??

reageer aub even als je er iets van weet.

alvast bedankt suuske

suuske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-06 16:28

niemand???

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 16:30

je verhaal is erg vaag.

doe gewoon wat de dierenarts zegt. dat is het beste.

Ziiggy__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 16:33

mijn pony is hoefbevangen en beenspierbevangen geweest.. zal even navragen wat we nu allemaal precies hebben gedaan,, de pony is er iniedergeval, naar veel gevochten te hebben voor zijn leven bovenopgekomen..!!

esperance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 16:34

nou ik zou gewoon een andere DA vragen om te komen, vind je verhaal (door hem) een beetje apart... alleen hooi en water, lijkt wel of je paard in de gevaninis zit..

Pharlap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 19:54

Spierbevangenheid kan je alleen in het bloed aantonen.
Daarom moet je bij een vermoeden altijd bloed laten prikken. Een veearts hoort dat te weten. Bij spierbevangenheid mag het paard of pony in de eerste instantie helemaal niet lopen.
Na een tijdje als de pony er weer boven op lijkt te zijn ( door aanpassing van het voer en eventueel vitamine e en selenium ), moet er weer geprikt worden om zo te kijken of zijn spier, nier en leverwaarde weer normaal zijn.

Ik zou even vragen of de veearts duidelijk kan zijn in wat hij denkt, en als hij hier aan denkt bloed laten prikken.

Groetjes Pharlap.

suuske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 19:32

Posts: 185 mijn pony is hoefbevangen en beenspierbevangen geweest.. zal even navragen wat we nu allemaal precies hebben gedaan,, de pony is er iniedergeval, naar veel gevochten te hebben voor zijn leven bovenopgekomen..!!

ja als je dat even wilt doenb heel graag. want ze heeft nog een dikke week en volgens de da moet het dan beter zijn anders moeten we een spuit overwegen. Want ze heeft pijn

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 20:57

esperance schreef:
nou ik zou gewoon een andere DA vragen om te komen, vind je verhaal (door hem) een beetje apart... alleen hooi en water, lijkt wel of je paard in de gevaninis zit..

Nouja, krachtvoer, vers gras en kuil mag je al aftrekken van wat ie mag hebben ivm met het eiwitgehalte.
Zorg voor voldoende vitamines iig voor een liksteen in de stal.

suuske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 22:35

liksteen heeft ze en gras, hooi en natuurlijk water meer mag ze niet van DA

paardfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 20:58

als het spierbevangenheid is, wat dus aangetoond kan worden door een bloedonderzoek, zet je over het algemeen een paard op rust (kwa eten en bewegen), hij mag bewegen wat hij zelf aan geeft, niet dwingen in ieder geval.

ik hoop dat je er wat aan hebt.

suuske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 15:52

het is spierbevangenheid beweegt alleen wat ze zelf wil en ze krijgt alleen gras water en hooi niks anders

zorro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 16:05

Lastig is dat. Is je dierenarts al eens langs geweest? Anders kan hij natuulijk nietecht een goede diagnose stellen. Ik zou zelf bij spier en hoefbevanging geen gras meer geven, daarom keek ik ook een beetje raar op van het advies om haar in de wei te zetten.

Als ik jou was zal ik eerst eens zorgen dat de DA langs komt. Zorg dat je er precies achterkomt wat er aan de hand is. Pas dan kun je beslissen wat je er aan kunt en gaat doen. Een pony met pijn is verschrikkelijk. Het zorgt ervoor dat je je machteloos voelt. Sterkte ermee!

steffie7

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 22:01

daar kom je achter als je een bloedtest laat doen!

suuske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 14:38

het is 100% duidelijk spierbevangen we moesten haar op wei zetten omdat ze daar wat meer beweegt het is trouwens wel een kale wei

Knavia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 15:49

Een hobby-shetlander met spierbevangenheid? Zou de eerste in Nederland zijn.
Je pony is zo te lezen overduidelijk hoefbevangen. Ik bedoel, laten we het eens opsommen:
1 Het is en SHET...
2 Plots moeilijk lopen bij een paard wat op de (vette) voorjaarswei staat
3 Als je de benen afspuit (en dus de hoeven koelt) loopt ze tijdelijk beter (kan onmogelijk bij spierbevangenheid, die worden juist slechter bij afkoelen)
4 Als ze in de wei is geweest (in het voorjaarsgras..) loopt ze weer slechter

Trouwens, het advies om 'r de wei op te doen is voor spierbevangenheid ook fout, en voor hoefbevangenheid kan het funest zijn.

Tijd om een nieuwe veearts te zoeken lijkt me, eentje die wel iets van paarden afweet...

suuske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-06 16:40

hij weet er wel wat van af maar. Op stal beweegt ze nog mindeer het is al niet het paard wat veel loopt dus ze is eigelijk jaren te dik geweest maar nu is ze spierbevangen en ze loopt op een kale wei en op de wei loopt ze meer dan op stal en dat moest goed voor haar zijn je moet haar niet pushen om te lopen maar ze moet toch een beetje lopen

suuske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-06 16:42

ze is afgevallen is nu goed met haar gewicht ze is nu dus NIET meer te dik. ik vroeg alleen of er mensen zijn die het herkenen en hoe is het bij jullie gegaan.

- is ze beter geworden
- of hebben jullie dr moeten laren inslapen??

dit is mijn vraag wat kan ik doen???????

en hoelang duurt het ongeveer????

dierfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 17:07

heb je dan bloedonderzoek laten doen om de diagnose te bevestigen? zo niet: dan kun je niet met zekerheid zeggen wat het is!
Knavia heeft wel een puntje: zomaar spierbevangen, bij een dier wat eigenlijk niet zwaar werkt, is raar.
mijn idee: eerst diagnose stellen, dan kijken wat je ermee aankan. dwingen tot bewegen is in ieder geval in beide gevallen fout, evenals veel (kracht)voer. dus hooi en water lijkt zielig, maar eten geven is veel gemener!
succes ermee, enne... laat je ons hier nog even weten wat je pony nou heeft?

jacqueline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 12:50

Knavia schreef:
Een hobby-shetlander met spierbevangenheid? Zou de eerste in Nederland zijn.
Je pony is zo te lezen overduidelijk hoefbevangen. Ik bedoel, laten we het eens opsommen:
1 Het is en SHET...
2 Plots moeilijk lopen bij een paard wat op de (vette) voorjaarswei staat
3 Als je de benen afspuit (en dus de hoeven koelt) loopt ze tijdelijk beter (kan onmogelijk bij spierbevangenheid, die worden juist slechter bij afkoelen)
4 Als ze in de wei is geweest (in het voorjaarsgras..) loopt ze weer slechter

Trouwens, het advies om 'r de wei op te doen is voor spierbevangenheid ook fout, en voor hoefbevangenheid kan het funest zijn.

Tijd om een nieuwe veearts te zoeken lijkt me, eentje die wel iets van paarden afweet...

Sorry hoor maar wij hebben onze shet ook spierbevangen gehad.
Onze shet was eerst hoefbevangen en toen ze op een gegeven moment aan het genezen was werd ze spierbevangen.

Maar de dingen die jij omschrijft Knavia lijken idd meer op hoefbevangheid dan op spierbevangheid daar heb je gelijk in.

suuske

Re: spier bevangen????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 15:02

nou hier een nieuwe versie dan,

Mijn shet is puur voor hobby. Vroeger werdt er mee gefokt nu niet meer dus ze doet verder helemaal niks.

ze stond op stal van de winter. Ze had niks.
Ze heeft wel aanleg om dik te worden. VAn een beetje hooi wordt ze al dik. ze krijgen niks van krachtvoer. Dit heeft ze ook niet nodig. de gehele zomer loopt ze op wei met onze 2 welsh pony's.

opeens nog op stal werdt ze stijf. Ze werdt steeds stijver kon niks meer. DA gebeld hij dacht eerst aan een probleem met haar stofwisseling. kreeg pijnstillers.Na een hele tijd alleen maar hooi en water. ging het iedts beter maar niet veel.

weer DA gebeld weer gekomen ze heeft iets aan haar spieren dat was duidelijk. want als iets met de stoifwisseling is moest het er uit zijn nou. wat niet het geval is. iedere dag heb ik met haar gelopen want als ze loopt loopt ze na een tijdje wat soepeler.

Ik eens om te proberen eens beene gaan afspuiten kan toch nooit kwaad. als ik dat deed liep ze een stukje beter niet veel maar wat beter. ze was wat beter maar nog lang niet wat ze moest zijn. weer de DA gebeld.

weer langsgekomen. hij zij ze moet spier bevangen zijn want hoefbevangen is ze zeker niet het geen waar ik dit mee kan verklaren is spierbevangen. weer een kuur pijnstiller.
wij gevraagd en iets met een bloed onderzoek. HEeft geen zin ik ben er zeker van ik wil dat wel doen maar kost alleen extra geld en we weten wat eruit komt.

toen zij mijn oom en haar op wei zetten een hele kale wei om iets te eten moet ze zoeken dus dan loopt ze wel veel meer.
DA zei ja probeer dat maar als dit niet werkt kunnen jullie haar beter laten inslapen als ze pijn heeft is het ook niks.

nu staat ze op wei is een paar dagen slecht geweest ( we gaven nog steeds pijnstillers) en nu is ze langzamerhand wat beter. MAar het is nog niet over.

ze krijgt momenteel al 1,5 week geen pijnstiller en ze loopt vrij goed. gelukkig pijn heeft ze niet want dat zie je aan haar. ze eet goed drinkt goed loopt toch veel meer en ze krijfgt nu een poeder wat wordt aangeraden bij spier bevangeheid.

mijn vraag is: heeft nog iemand ervaring hier mee en is het over gegaan ja ( hoelang heeft het geduurd) zijn er nog dingen die ik kan doen.

hoop dat het nu duidelijker is. groetjes suuske

xIsabelle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 15:28

Ik heb hier het artikel voor me liggen, voornaamste symtomen van spierbevangenheid (of maandagziekte) zijn: de gang van het paard is anders tijdens het rijden, hij reageert slecht op de hulpen en wil niet goed voorwaarts. Dit kan echter ook duiden op spierpijn.. Een belangrijk symptoom voor spierbevangenheid is bruine urine.
Spierbevangenheid kan optreden bij paarden die in korte tijd hoge arbeidsprestaties moeten leveren ten opzichte van hun trainingstoestand. Soms ook door een ongeluk of een operatie op de rug.
Wat je moet doen als je vermoedt dat het spierbevangenheid is:
- Zet een paard met verschijnselen van spierbevangenheid direct in de dichtsbijzijndste stal.
- Dwing het paard niet tot lopen.
- Leg het paard een deken op.
- Geef het paard geen voer.
- Kleine hoeveelheden water mag wel.
- Ga na wat het paard de afgelopen week anders heeft gedaan.
- Bel de dierenarts.

Even uit het andere topic hierover geplukt, wel door mijzelf geschreven. Als je meer wilt weten heb ik hier het blad waar het in staat, dan kan ik al je vragen opzoeken

xIsabelle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 15:29

En even voor de duidelijkheid: Als je paard spierbevangen is moet het rust hebben, en na een tijdje kun je beginnen met opbouwen... Waarom zou je hem/haar laten inslapen?

suuske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-06 09:24

De dA zei ze heeft nu al 2 keer een hele hoge kuur met pijnstillers gekregen ze reageerd hier helemaal niet op als it al niet helpt wat dan nog wel??

maar ze is nu al 4 dagen heel goed niet meer stijf dus misschien is ze er toch doorheen.