Paracetamol/Naproxen/Brufen bruis(ibuprofen) voor je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_

Paracetamol/Naproxen/Brufen bruis(ibuprofen) voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 20:06

ja de titel spreekt voor zich...
had pas geleden een 'discussie' met iemand die deze middelen aan het paard gaf als die bv in 1 weekend 2 dagen flink moest presteren op wedstrijd(dress+spring) paard zou dan eventuele spierpijn oid niet voelen en zich beter later zien/fanatieker blijven springen dan wanneer t paard het niet krijgt en dus wat terughoudender wordt als ie wat spierpijn voelt

ik heb er dus nog nooit aan gedacht om mn paard zoiets te geven, maar doen idd meer mensen dat? ik verklaarde diegene nml voor gek had er ook nog nooit van gehoord, volgens diegene gebeurde het dus veel vaker, schijnt oa op keuringen geregeld te gebeuren
werd 2 tot 3 maal de dosis voor een mens gegeven met appelmoes gemengd in lege wormspuit of door de slobber heen

wie heeft dit vaker gehoord?

Cookies

Re: Paracetamol/Naproxen/Brufen bruis(ibuprofen) voor je paa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 20:48

Wat afschuwelijk. Dat valt volgens mij onder doping en is verboden. Maar gewoon het idee dat mensen dat doen om hun paard op die manier door een wedstrijd heen te krijgen. Nou dat zijn echte "liefhebbers" Op die manier ben je wel snel door je paarden heen.

Mijn pony heeft op voorschrift van de DA een pijnstiller voor mensen gekregen. Maar dat was voor zijn hoefbevangenheid. (werkte goed trouwens)

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 20:51

ja ik ben idd ook van mening dat als je paard pijnstillers nodig heeft je die via je DA wel krijgt, en als je paard dat nodig heeft dan is het ook niet bepaald fair om dan te verwachten dat je paard nog op wedstrijd zal presteren ook!
maar t ging niet om paarden met echt een blessure begreep ik, maar meer om wat spierpijn tegen te gaan zodat ze niet terughoudend gaan bewegen
ik was iig erg verbaasd, maar dat ben ik de laatste tijd wel vaker als het om dit soort dingen gaat, ben echt te braaf geloof ik!

paardfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 21:03

moet echt niet kunnen-->onkundig gebruik
pijnstillers en onstekingsmiddelen zijn niet voor niets op de markt en het zijn zeker geen snoepjes
als je paard iets mankeert en de Da schrijft het voor is het een heel verhaal, maar zo...echt belachelijk!
daar komt bij kijken dat spierpijn duidelijk een signaal van het lichaam is, opletten dus en niet zomaar doorgaan, wil diegene zijn paard soms in de vernieling hebben?

groetjes,
linda

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 10:15

Afgezien van het feit dat ik het verwerpelijk vind om een paard pijnstillers toe te dienen zodat ie verder gaat dan zijn lichaam aangeeft, is het ook nog eens doping. Echt hopen dat ze een keer gepakt worden tijdens een dopingcontrole, hoe kom je er op zeg. Nog een kleinigheidje is dat dergelijke middelen nooit getest zijn voor paarden en dat er dus allerlei onverwachte bijwerkingen kunnen zijn. Net zoals katten en honden slecht tegen paracetamol, ibuprofen ed kunnen, zou dat bij een paard ook best een probleem kunnen zijn. Je kunt er denk ik donder op zeggen dat deze dieren maagzweren hebben, ten eerste door de stress van het presteren wat blijkbaar erg belangrijk is voor de eigenaar en ten tweede misschien ook wel door de pijnstillers, wat ook niet bepaald onschuldige middeltjes zijn. Wat een idioten

Delphi2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 12:10

Renske20 schreef:
ik was iig erg verbaasd, maar dat ben ik de laatste tijd wel vaker als het om dit soort dingen gaat, ben echt te braaf geloof ik!

Nee hoor je bent zeker niet te braaf, je gaat gewoon eerlijk met je paard om en vindt het welzijn van je paard belangrijker dan zijn wedstrijdprestaties

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 12:42

eh...ik weet dat paarden soms apirine krijgen vanwege de bloedverdunnende werking (HKO) en ik sprak vorige week iemand die zijn hond per dag een half asperine moest geven van de DA wegens rugklachten (niet voor de pijn maar ook de bloedverdunnende werking)

Maar wat zij doet lijkt me niet kunnen !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 12:53

Ibuprofen wordt voor paarden ook voorgeschreven, mijn paard kreeg het ook ooit ivm met een blessure. Mijn Da zei dat ik het ook gewoon bij drogist of apotheek kon halen mocht de blessure terugkomen.

Maar om het te geven om de reden die TS schrijft vind ik ronduit belachelijk. Vlgs mij kweek je zo juist blessures omdat je paard niet meer goed kan voelen waar z'n pijngrens ligt en dus verder zou kunnen gaan dan gezond voor hem is.

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-06 14:23

thx voor de reacties, ik ben dus toch niet gek zoals ik haast ging denken!
heb ff op google gezocht en de werkzame stof van aspirine is dezelfde als die van na[proxen/iburofen en dat werkt bij oa HKO en hoefbevangenheid beter dan bute wat eerst veel voor geschreven werd(met alle akelige bijwerkingen)
dus die persoon had gelijk dat paarden deze middelen mogen hebben in 2 a 3x de humane dosis, maar ik blijf er bij dat als de DA het zegt het prima is, maar om het op concours te geven om spierpijn niet te laten voelen dat vind ik nogsteeds niet kunnen, en met mij dus meer mensen!
nou is het niet zo dat degene met geblesseerde paarden op concours gaat. bij ee blessure krijgen ze de rust die nodig is, maar de paarden bleven net wat fanatieker op een meerdaags concour als ze de spierpijn niet voelden
blijf het geen fijn idee vinden!

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 14:47

Acetylsalicylzuur is de werkstof van Aspirine en wordt aan paarden gegeven die o.a. hoefbevangen zijn. Ze hebben een pijnstillende werking en verdunnen het bloed. Een paard van 600 kg krijgt 2 x daags 10 tabl. ASS 500 mg.
Mijn paard krijgt het ook als ze een aanval heeft. Maar voor spierpijn en dergelijke is het niet aan te raden daar het maagproblemen kan geven

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-06 14:51

die naam was het idd, dat had ik via google gevonden
vind het bij bv hoefbevangenheid logisvh om een paard medicijnen te geven, maar bij spierpijn niet
mijn paard krijgt vit E+seleen en na zwaar werk Equi Gold mix ter voorkoming van spierpijn, zo kwamen we op t onderwerp en vertelde diegene wat de paarden daar dus kregen...

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 15:50

Heel gezond om dan te geven. Sommige mensen.....

Yorghos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 20:55

In de eerste plaats ben ik er geen voorstander van om zomaar medicatie te geven zonder voorschrift. Ook niet de zgn. onschuldige middelen.
En pijnstilling geven zodat een paard op concours beter presteert, vind ik al helemaal te zot voor woorden. Is het niet zo dat een paard met de juiste training dit helemaal niet nodig heeft?