Zijn witte voetjes zwakker dan zwarte?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rashja

Zijn witte voetjes zwakker dan zwarte?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 16:00

Hoi Ik heb een vraag.
Ik weet niet of ik hier goed zit voor me vraag hier maar goed.
Iemand vertelde me vandaag dat paarden met witten voetjes zwaker zijn.
Nou heb ik er eigenlijk nooit van gehoort.
Lijkt me eerder onzin.
Heeft iemand hier er ooit eens van gehoort?
Laatst bijgewerkt door Karin op 21-04-06 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel duidelijker gemaakt

Sterren

Re: Paarden met witte voetje zwaker :S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 16:01

Volgens mij gaat het daarbij om dat witte voetjes eerder mok enz op lopen, dan paarden met zwart/bruine voeten.

En ik heb ook wel gehoord dat witte hoeven zwakker zijn, maar vraag me niet waarom.

x_noraly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 16:04

't lijkt me een beetje onzin eigelijk.....
maar ik zou het ook niet weten, dus.....

Sterren

Re: Paarden met witte voetje zwaker :S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 16:05

Ja dat leek mij ook...
Maar ik heb het toch al vaker gehoord..

Tsja of het is een fabeltje...

_Micha_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 16:06

Het lijkt mij ook onzin maar ik blijf dit topic even volgen

Bluem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 16:07

Ik heb het ook al vaak gehoord en ben ook benieuwd of het waar is.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 16:07

Mijn paard heeft drie witte benen (met aardig hoge sokken) en een zwarte.

Hij heeft dertien jaar lang geen blessures gehad. Vorig jaar liep hij een peesblessure op... aan zijn zwarte been.

Zijn witte beentjes zijn overigens wel gevoeliger voor mok door zonnebrand, maar dat is niet zo gek vanwege de huid die onder het haar zit. Maar zwakker... nee, daar geloof ik niet in.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 16:11

ik heb een paard met 4 gedeeltelijk witte benen, en volgens zijn paspoort 4 gestreepte hoeven, maar ik kan er maar 3 vinden, nummer 4 is wit en de hoeven zijn knetterhard, is geen doorkomen aan met de vijl.
Sinds hij goed uitgebalanceerd voer krijgt, heeft hij geen mok, ra(s)p, schurft of andere huidaandoeningen meer, dus het verhaal dat witte voetjes zwakker zouden zijn, heb ik in de prullenbak gegooid

N00tje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 16:17

Mijn shet had 4 witte voetjes, en heeft nooit mok gehad, ook niet in een zeiknat land, haar hoeven zijn béresterk, en heb nooit ergens last mee gehad.

Mijn IJsco heeft achter 1 wit voetje, en heeft ook (nog) geen mok gehad ondanks dag en nacht in het land (ja, ook toen het zo nat was). Haar witte hoef is volgens mij ook niet zwakker, scheurt neit sneller, en slijt ook niet sneller.

Ik geloof er niet in totdat ik het zelf meegemaakt heb

Suprice

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 16:18

Bij mij scheuren de witte hoeven eerder... MAar dat kan ook gewoon toeval zijn..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 17:21

Mijn paard, 4 gitzwarte benen met sok, heeft zeer sterke hoeven.
Wel gevoelig voor mok, helaas.

Het heeft niks met de hoeven te maken, wel hebben paarden met witte benen grote kans op zonnebrand en daarmee zijn de zwarte paarden in hun voordeel.

Rashja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 17:26

Ik weet het niet had er eigelijk nooit van gehoort.
Ik heb een verzorg paard gehad en die had regelmatig mok en die had helemaal geen wit.
En nu heb ik een verzorg paard met wel heel veel wit en die heeft nog geen mok gehad hij heeft allen last van dat zijn hoeven snel schuren en afbreken.
De vrouw die vertelde dat toen ik begon over een 2 ponytjes.
Ik wil binnen kort een shetlander kopen.
Een die helemaal zwart is en de ander die ook helemaal zwart is maar met 4 witte voetjes.
Toen zei ze van dat ik beter de helemaal zwarte kon paken.
Ik vond het een beetje raar verhaal vandaar dat ik het verhaal op bokt heb gepost.
Wie weet dat er wel iemand een antwoord weet of het klopt of niet.

Lest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 17:30

Ik heb altijd gehoord dat het afwijkende been wat zwakker is.

Mijn oude pony had vier witte benen, ze is in 5 jaar 1x kreupel geweest en ze heeft 1x mok gehad. Ik geloof er niet in dat witte benen zwakker zijn

N00tje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 18:12

Trouwens, ik heb nog nooit last gehad van zonnebrand op de benen wel op de neus, maar niet de benen...

Ireen_

Re: Zijn witte voetjes zwakker dan zwarte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 08:49

Volgens mijn hoefsmid is het onzin.

Mijn haf heeft donkere voorvoeten en lichte achtervoeten (daar heeft ze sokjes). Aan haar voorbenen heeft ze wel eens mok gehad, ook haar voorhoeven zijn slechter (qua brokkelen) dan haar achterhoeven. Voor haar gaat dit dus niet op!

Wat ik wel apart vind, is dat Evita haar voorhoeven 8/9 jaar geleden nog helemaal donker waren, en nu meer gestreept zijn geworden.

Chonelly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 08:58

Mijn pony heeft 1 wit voetje, maar die is wel gevoeliger voor mok dan de andere 3 zwarte(2 met witte streep) hoeven.

Julia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 09:00

Minder pigment in de witte hoevjes. Ze zijn idd gevoeliger en zachter, ze slijten dan ook sneller dan donkere hoeven.

zwartepaerd

Re: Zijn witte voetjes zwakker dan zwarte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 09:01

Dat zei men vroeger altijd, dat witte hoeven zwakker zijn dan zwarte. Waar ze dat vandaan halen weet ik niet, wij hebben 1 paard en drie shetlanders, waarvan 1 shetje 4 witte voeten heeft. En die heeft absoluut de beste voetjes van allemaal
Ook volgens onze hoefsmid is het een fabeltje, wel is het zo dat witte benen gevoeliger blijken te zijn voor mok, ook hier weer geen problemen bij de shet, terwijl ons paard met zwarte benen wel eens last heeft van mok.

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 09:03

Witte voetjes zijn niet zwakker
Er zit immers toch ook gewoon pezen en botten in zoals in de andere zwarte/bruine benen.

Wel zijn ze gevoeliger op mok, zonnebrand ed. Maar het is net als bij mensen, iemand met een hele lichte huid is ook sneller verbrand of heeft ook eerder kans op huidschilfers.

Witte hoeven zijn zachter dan zwarte. Daardoor zie je ook vaak de rood/blauwe plekken op de wittehoeven. Dit zijn vaak kneuzingen door stoten, er op trappen oid. Ze hoeven er niet kreupel van te lopen. Alleen je ziet het beter, het is dan zeg maar een blauwe plek, en die zie je op zwarte hoeven niet

N00tje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 10:30

sjietaah schreef:
Witte hoeven zijn zachter dan zwarte. Daardoor zie je ook vaak de rood/blauwe plekken op de wittehoeven. Dit zijn vaak kneuzingen door stoten, er op trappen oid. Ze hoeven er niet kreupel van te lopen. Alleen je ziet het beter, het is dan zeg maar een blauwe plek, en die zie je op zwarte hoeven niet

Komen die plekken niet ook gewoon op zwarte hoeven, maar dat je ze dan gewoon niet ziet? Want die witte voet van mijn paard is echt niet zwakker dan de rest.

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 10:39

Ja tuurlijk komen die ook op zwarte voeten..
Dat zeg ik toch ook, dat je ze dan alleen niet ziet..
En ze zijn misschien niet zwakker, maar het hoorn en de wanden in een witte hoef zijn Zachter, dan van een zwarte hoef..

N00tje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 10:49

Sorry niet goed gelezen. Maar ik zie niet in waarom ze zwakker zijn, als die plekken ook op zwarte hoeven komen, de witte hoeven die ik "ken" ( ) net zo hard slijten als de zwarte hoeven, niet brokkelen e.d.

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 10:54

Tsjah.. Het is ook maar wat ik heb geleerd op school, tijdens hoefbekappen..
Het hoorn, de lamellen ed in de hoef zouden, door het ontbreken van pigment in de hoeven zwakker zijn. Dus makkelijk beurs worden.

De sterkte van de hoeven verschilt trouwens ook per paardenras. Het ene ras heeft sneller brokkelvoeten enzo dan het andere

ponyzotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 10:58

ze zijn niet veel zwakker, maar als er iets aankomt zal het toch sneller op de witte voeten zijn (gehoord van een da ).
Maar niet echt overdreven..

titan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 11:05

volgens mij ligt het niet echt aan de kleur,,