Ataxie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tyke

Ataxie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 15:30

Hallo,

Zijn er mensen die ervaring hebben met Ataxie? Wat je er nog aan kan doen of hoe afloopt met de meesten?

bvd

paardfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 21:44

ataxie is een aandoening aan het centraal zenuwstelsel met diverse symptomen.
er schijnt nogaleens de fout te worden gemaakt dat slappe paarden met atactische paarden worden verward.

eerst zal je zeker moeten weten of je paard echt atactisch is--> uitgebreid neurologisch onderzoek
is die diagnose echt gesteld--> dan zal je paard nooit helemaal gezond worden, maar d.m.v. oefeningen kun je wel het coordinatievermogen trachten te vergroten

vaak worden paarden met ataxie onterecht afgemaakt.

Tyke

Re: Ataxie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-06 15:16

Bij mijn paard is ataxie geconstateerd. Eerder (ongeveer anderhalf jaar geleden) is er al wel aan gedacht en is er een onderzoek gedaan (mmpt ofzo kan dat of zoiets) daar kwam het niet uit. Na anderhalf jaar trainen, trainen, proberen spieren/ kracht op te bouwen liep hij wel beter als toen maar hij blijft niet goed. Te weinig kracht. Dus toch weer voor onderzoek geweest en die heeft na lang kijken hoe het paard loopt ook terwijl ik erop zat. Gezegd dat het Ataxie moet zijn er wijst veel daarop. Volgens deze arts kan ik er geen wedstrijden meer mee rijden als sport paard hooguit als recreatie.
Ik lees op internet wel dat een osteopaat er wat meer mee moet kunnen.
Paardenfysio: heb jij hier ervaringen mee? Ik moet een keuze maken. Ik wil eigenlijk wedstrijden rijden daar had ik hem ook voor.

mariska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 17:08

Wat een pech zeg! Het zit je ook niet mee.

paardfysio schreef:
ataxie is een aandoening aan het centraal zenuwstelsel met diverse symptomen.
er schijnt nogaleens de fout te worden gemaakt dat slappe paarden met atactische paarden worden verward.

Dit geeft misschien ook wel wat opluchting! Je zei al dat Tyke een beetje slap was, wellicht heeft de arts hier ook een foutje gemaakt...
Sterke in ieder geval!

Ment

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 14:09

Bij mijn paardje is door de da ook gesuggereerd dat hij misschien atactisch is... Onderstaande informatie komt van dierenarts praktijk Bodegraven (http://www.dapbodegraven.nl). Misschien helpt het.

Ataxie

Ataxie is voor paardenmensen vaak een wat vaag begrip, welke echter voor het gebruik als sportpaard een grote rol kan spelen. In deze aflevering worden daarom de belangrijkste aspecten van deze neurologische afwijking besproken.

Op deze röntgenfoto is een halswervelfractuur zichtbaar. Ook een ongeluk kan dus spinale ataxie veroorzaken. Door de standsverandering van de wervels ten opzichte van elkaar is een duidelijke vernauwing van het wervelkanaal zichtbaar.

Vormen van ataxie
Ataxie is symptoombeschrijving van een aantal ziekten, die zich allen kenmerken door een neurologische (dwz het zenuwstelsel betreffend) verstoring in het bewegingspatroon. Hierbij is er dus geen sprake van een kreupelheid maar van een coördinatie probleem. Hieronder volgt een opsomming van de, voor fokkers en gebruikers, meest belangrijke vormen van ataxie.

1-Cerebellaire ataxie.
Deze vorm van ataxie vindt zijn oorsprong in de zo genaamde kleine hersenen. De kleine hersenen spelen een belangrijke rol bij het coördineren van signalen naar spieren en het evenwichtsorgaan. De eerste klinische verschijnselen van deze afwijking manifesteren zich in de periode kort na de geboorte tot aan de derde levensmaand. Dergelijke veulens vertonen ataxie aan de voorbenen en spiertrillingen met name in de hals. Cerebellaire ataxie is een aangeboren en erfelijk probleem, voornamelijk voorkomend bij het arabische paard, de oldenburger en de Gotland pony.

2-Ataxie in het kader van rhinopneumonie
Een infectie met het zogenaamde herpesvirus, ook wel rhinopneumonie genoemd, gaat vaak ongemerkt voorbij. Soms leidt het tot verschijnselen van de luchtwegen of abortus. In uitzonderlijke gevallen zien we de zogenaamde neurale (het zenuwstelsel betreffend) vorm. Hierbij kunnen zowel de "kopzenuwen" als het ruggenmerg aangetast zijn.

Bij ernstige aantasting raken dergelijke paarden verlamd, met name in de achterhand. De symptomen kunnen zo ernstig zijn dat euthanasie noodzakelijk is. Een groot aantal paarden maakt, na zeer intensieve medische zorg, enige vorm van herstel door en kunnen weer redelijk functioneren. Een optimale carrière als sportpaard is vaak niet meer mogelijk, omdat er voortdurend problemen blijven bestaan met de coördinatie van de beweging. De neurale vorm treedt vaak op als de acute infectie al langer geleden is. Daarom is het niet altijd gemakkelijk om de oorzaak te achterhalen.

3-Ataxie als gevolg van de Cauda Equina- neuritis
Een derde vorm van ataxie is het cauda equina syndroom. Hierbij zijn de uitlopers van het ruggenmerg, de zogenaamde cauda equina of paardenstaart, ontstoken. De cauda equina ontspringt uit het ruggenmerg ter hoogte van de vijfde en zesde lendenwervels en loopt in het wervelkanaal door richting staart. Naast de ataxie zijn kenmerkend voor deze ziekte het verlies van gevoel in de huid van de rond de anus, de slappe staart en in een later stadium de verlamming van blaas en einddarm. De aandoening komt meestal voor bij oudere paarden en verloopt progressief, dat wil zeggen dat de situatie in het verloop van de tijd steeds slechter wordt.

4-De spinale ataxie
Spinale ataxie is de meest geziene vorm van ataxie en is ook wel bekend als het Wobbler syndroom. Het Wobbler syndroom vindt zijn oorsprong in een probleem aan de halswervels. In de aflevering over de wervelkolom is al besproken dat het ruggenmerg van het paard door een holte in de wervels loopt, die samen het wervel kanaal vormen. Bij een wobbler ontstaat er overmatige druk op het ruggenmerg. In de meeste gevallen wordt deze overmatige druk veroorzaakt doordat het dier te snel groeit en er teveel bot aanmaak is rond de groeischijven van de wervels, hetgeen leidt tot druk op het ruggenmerg. Daarnaast ontstaan er afwijkingen aan de gewrichten tussen de verschillende wervels waardoor de wervels een abnormale stand ten opzichte van elkaar aannemen en zo druk op het ruggenmerg veroorzaken. In een enkel geval kan een ongeluk ook aanleiding geven tot beschadiging van de halswervels en leiden tot spinale ataxie.

Als het een groeistoornis van het bot betreft zie je de eerste symptomen van het Wobbler syndroom bij een- en tweejarige dieren. Deze paarden lopen ‘dronken’ in het land, of nog erger kunnen niet meer opstaan. In de regel beginnen de problemen bij deze paarden aan de achterhand. Dit komt omdat de zenuwbanen die de motoriek van de achterbenen aan sturen de onderste banen in het ruggenmerg zijn. Dit is juist de plek waar het eerst teveel druk ontstaat. Wanneer het probleem zich uitbreidt dan krijgt het dier ook problemen aan de voorhand . Grotere problemen aan de voor- dan achterbenen worden wel waargenomen als het probleem zijn oorsprong tussen de zesde en zevende halswervel kent Het Wobbler syndroom komt vaker (ongeveer driemaal) bij mannelijke- dan vrouwelijke dieren voor.

Symptomen en behandeling van spinale ataxie
In het acute stadium van spinale ataxie zijn de paarden vaak stomdronken of kunnen niet meer staan. Dergelijke dieren moeten snel en hoog gedoseerd met medicamenten ( o.a. ontstekingsremmers) behandeld worden, om de schade aan het ruggenmerg zoveel mogelijk te beperken. In een later stadium worden de coördinatiestoornissen duidelijk minder, deels door de medicijnen, deels omdat de dieren door training van andere onderdelen van het zenuwstelsel, zoals de ogen en de houdingsreflexen, er beter mee om leren gaan. In een gestabiliseerde situatie hebben een aantal paarden baat bij manueel therapie, waarbij middels "tractie" de stand van de wervels ten opzichte van elkaar verbeterd wordt.

Onder het zadel hebben (licht) atactische paarden vaak problemen met de overgangen, vooral van galop naar draf. Slechts zelden worden dergelijke paarden hiervoor aangeboden. Vaak ontwikkelen atactische paarden andere klachten. Omdat de aandoening zich afspeelt in de gewrichten tussen de wervels hebben deze dieren vaak een zeer stijve rechte hals, en vertonen problemen met het "inbuigen". Daarnaast bewegen patiënten die atactisch zijn als het ware ongeremd waardoor zij veel ongecoördineerde bewegingen in de rug opvangen. Atactische dieren hebben vaak een zeer pijnlijke rug. De symptomen van ataxie verergeren als het paard moe wordt.

De diagnose ataxie wordt vaak gesteld aan de hand van de klinische symptomen in combinatie met een klinisch neurologisch onderzoek. Interpretatie van de symptomen is vaak subjectief en slecht meetbaar. Dit geeft nogal eens aanleiding tot interpretatieverschillen. Licht atactische paarden worden dan soms ten onrechte als slap aangeduid.

Als neurologische test wordt wel de zogenaamde kruistest gebruikt. Hierbij worden de achterbenen van het paard gekruist neergezet. Een gezond paard zal in de regel zijn benen weer zo snel mogelijk goed neerzetten. Deze test is echter niet heel erg betrouwbaar omdat het karakter van het paard hierbij een grote rol speelt. Een mak paard zal niet veel problemen hebben als zijn baas graag wil dat hij zo staat terwijl er geen sprake is van een afwijking terwijl een onrustig paard dat wel atactisch is dit niet zal laten gebeuren.

Aanvullend onderzoek bestaat uit röntgenonderzoek van de halswervels. Soms zijn contrastopnamen onder narcose noodzakelijk. In België wordt op dit moment hard gewerkt om een meer objectieve methode te ontwikkelen om de mate van ataxie te meten. Deze methode meet de snelheid van prikkelgeleiding van de hersenen naar de achterhand.

Als ataxie veroorzaakt wordt door standproblemen van de halswervels is het in een aantal gevallen mogelijk om deze wervels door middel van een stalen schroef of -plaat met elkaar te verbinden. Hierdoor worden de bewegingsmogelijkheden van de hals wel aanzienlijk belemmerd hetgeen nadelig kan zijn in een latere sportcarrière.

Een andere, betere en praktisch meer eenvoudige test is het op een korte cirkel laten lopen van een paard waarbij het hoofd en de staart van het dier worden vastgehouden. Een ataxiepatiënt zal daarbij altijd een zeer afwijkend bewegingspatroon van het buitenachterbeen tonen en daarnaast vaak over zijn eigen achterbenen struikelen.

Prognose
De prognose voor het paard hangt vaak af van de snelheid waarmee hij herstelt. Is het dier in korte tijd nadat de eerste verschijnselen werden waargenomen opgeknapt dan is de kans groot dat hij nauwelijks rest verschijnselen overhoudt. Duurt het eerste herstel heel lang dan worden zijn kansen minder. Daarnaast is het zo dat een lichte vorm van ataxie een sportcarrière niet in de weg hoeft te staan. Er zijn zelfs mensen die beweren dat een springpaard met lichte ataxie zelfs beter presteert, omdat het vaak paarden met veel vermogen zijn . Leendert Jan Hofland denkt hier iets anders over. “Ik denk dat die paarden zonder ataxie nog beter zouden zijn, maar dat kan ik niet bewijzen natuurlijk.”

Bedenk bij de scholing van een paard met licht ataxie altijd dat hij wel degelijk iets heeft. Ga er van uit dat wat een gezond paard anders in drie maanden zou leren door een paard met ataxie in een halfjaar geleerd wordt.

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 08:04

bedankt voor deze informatie. Biedt meer duidelijkheid.
Had jou paard het uiteindelijk ook?

Mitnait

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 11:41

Bij mij op stal staat ook iemand met ene paard die Ataxie heeft. ZIj heeft gewoon wedtrijden gereden. Ze reed M1, maar het paard kon het hoger,niet aan en nu rijden ze recreatief.

Lorena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 12:56

Bij het paard wat ik reed stond een merrie die als jaarling ataxie kreeg. Was nog in de groei dus dat is geloof ik aardig goed gekomen (ik rijd er nu niet meer). Maar ze liep heel maf, zag eruit alsof ze dronken was.
Volgens de DA was het altijd maar de vraag of het echt ooit nog goed zou komen, dus ataxie is niet leuk, dat weet ik wel!
@Ment: goeie info, interessant!

paardfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 20:54

ik heb wel wat ervaring met ataxie en soms wordt het beter, maar helemaal goed wordt het nooit.

het is in ieder geval een kwestie van op de goede manier trainen en herhalen, juist door het herhalen kun je iets wat niet eigen is toch eigen maken (een beetje hersen training)

een paard wat zwaar atactisch is zal nooit een top sportpaard worden en het is ook niet eerlijk om dat van zo'n paard te vragen, recreatief en op laag niveau sport is soms wel mogelijk.

jij geeft zelf aan dat zijn kracht nog niet goed is, daar kun je natuurlijk erg specifiek op trainen met bepaalde oefeningen (dat is dus niet hetzelfde als een gewone training)
heb je dat al geprobeerd in die 11/2 jaar?

voor meer vragen kun je altijd ff mailen.

groetjes,
Linda

Ment

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 08:30

Ik weet niet of mijn paardje het heeft. Ik zit er middenin...

Hij is door een trauma van buitenaf wat atactisch gaan lopen, maar de vraag is of dat permanent is of dat het weer beter kan worden. Het kan een beschadiging aan spieren of banden zijn óf aan de zenuwen, dat weten ze niet.

Ik ga nu eerst proberen op te bouwen om te kijken of hij beter wordt. Als dat niet lukt moet hij naar Utrecht voor een EMG (spieronderzoek).

luna1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 08:59

ik heb het meegemaakt mijn merrie is afgemaakt............
laat je paard dus goed onderzoeken voordat je echt deze coclusie trekt!!!!!!
gr gemma

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 18:27

Hoi Ment,

Succes alvast.
Bij mijn paard is anderhalf jaar geleden dus al een EMG gemaakt. Alleen die was goed. Kon niet beter. Dus bij mij spreekt het tegen wat deze arts zegt.
Ik hoop dat het goed komt.

Ment

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 08:09

Hoi Tyke,

Waarom probeer je geen ostheopaat? Ik heb er zelf geen ervaring mee, ben bezig met een fysiotherapeut ter ondersteuning. Maar ostheopaten doen alles met hun handen dus veel kwaad zal het niet kunnen toch? Kijk eens op http://www.osteonet.nl. Dat is wel een interessante site met veel info.

Zou je mij wat meer info kunnen geven over dat EMG onderzoek? Waar heb je dat laten doen, hoe lang duurde het, hoeveel kostte het etc?

Succes met je paardje!

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 00:32

Hoi,

Er komt bij mij eerst een magnetiseur? Die "voelt" of er iets echt aan de hand zou zijn en of er iets aan kan gebeuren. Een osteopaat kost gelijk weer veel geld. Maar overweeg het wel hoor.
Verder heb ik weer les over 2 weken en heb ik concours opgegeven en kijken wat de jury er van zegt. Als ik gepunt wordt zeg maar zegt al iets voor mij dat ik misschien in het B door kan gaan. Ok zal het Z nooit halen daar had ik me al een beetje bij neergelegd maar ik hoop het B en het L door te komen. Dus ik zie wel wat er gebeurt.
Ik ga het eerst een tijdje proberen en ga niet heel snel opgeven maar als het echt niet blijkt te gaan zal het besluit gemaakt worden om hem weg te moeten doen omdat ik een paard heb om te rijden. Ook wedstrijden.

groetjes
Marjolein

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 08:14

Citaat:
1-Cerebellaire ataxie.
Deze vorm van ataxie vindt zijn oorsprong in de zo genaamde kleine hersenen
2-Ataxie in het kader van rhinopneumonie
3-Ataxie als gevolg van de Cauda Equina- neuritis

lijkt me sterk dat een magnetiseur bovenstaande verschijningsvormen kan van elkaar kan onderscheiden of 'voelen'. Aan deze vormen van ataxie is overigens door een fysio of osteopaat niets te doen!

Citaat:
4-De spinale ataxie
Spinale ataxie is de meest geziene vorm van ataxie en is ook wel bekend als het Wobbler syndroom

In het geval van spinale ataxie:
Citaat:
dieren moeten snel en hoog gedoseerd met medicamenten ( o.a. ontstekingsremmers) behandeld worden, om de schade aan het ruggenmerg zoveel mogelijk te beperken. In een later stadium worden de coördinatiestoornissen duidelijk minder, deels door de medicijnen, deels omdat de dieren door training van andere onderdelen van het zenuwstelsel, zoals de ogen en de houdingsreflexen, er beter mee om leren gaan. In een gestabiliseerde situatie hebben een aantal paarden baat bij manueel therapie, waarbij middels "tractie" de stand van de wervels ten opzichte van elkaar verbeterd wordt.
komt de fysiotherapeut/manueeltherapeut om de hoek kijken. (Training van de reflexen, van kracht en coordinatie en 'tractie' geven)

Dewi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 08:19

ps: spinale ataxie kan op verschillende manieren ontstaan, zoals ook beschreven in het stukje van hofland. Wat nog wel eens voorkomt is een vorm van halswervel-instabiliteit, wat alleen op een rontgenfoto te zien is, wanneer de hals geflecteerd op de foto gaat. Met andere woorden: wanneer het paard aan de teugel loopt, vind er een soort onderlinge verschuiving van de wervels plaats, waardoor er druk op de zenuwbanen ontstaat. Dit uit zich in een redelijk lichte vorm van ataxie. Deze paarden zijn vaak nog redelijk bruikbaar.

Luckystory

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 12:14

Ment schreef:

Zou je mij wat meer info kunnen geven over dat EMG onderzoek? Waar heb je dat laten doen, hoe lang duurde het, hoeveel kostte het etc?

Succes met je paardje!

In de universitaire dierenkliniek van Gent 187 euro voor een emg (en bewegingsonderzoek)
Dit was in november, de prijs zal dus nog wel in de zelfde grootte-orde zijn.

Ik vond het zelf verschrikkelijk. Het is echt niet leuk om te zien.
Paard wordt verdoofd en er worden naaldjes gestoken in de spieren in de benen. (bij achterbenen ter hoogte van de knie)
Met een elektrode geven ze op het voorhoofd van het paard een schok en dan meten ze wanneer en hoe sterk die aankomt thv de achterbenen. Per been worden er verschillende schokken gegeven. Het duurde niet zo heel lang, maar voor mij leek het eindeloos.
Er is mij verteld dat ze het niet voelen, maar bij elke schok schrok mijn paard en sloeg met haar achterbenen tegen het poortje van de onderzoeksbox. En na een tijdje probeerde ze haar hoofd in de lucht te steken zodat ze met die elektrode niet meer aan haar hoofd konden.
Zo zielig!
Ik wordt misselijk als ik eraan terug denk. Echt vreselijk om je paard zo te zien.
De emg was trouwens normaal, dus het was allemaal ook nog eens voor niets geweest want ze weten nog steeds niet wat er juist mis is.

dierfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 13:21

laat eerst goed uitzoeken welke vorm van ataxie er speelt bij jouw paard. dan weet je gelijk wat meer over de prognose. wat dewi zegt, klopt: alleen bij spinale ataxie kun je nog wat trainen/oefenen zodat het misschien wat beter wordt. heel veel sterkte!!

paardfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 15:29

niet alleen de spinale ataxie, maar ook de ataxie bij rhino kan getraind worden.
ik had ook mijn bedenkingen, maar een paard dat ik behandeld heb na rhino is zeker goed vooruit gegaan.

Ment

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 18:47

Citaat:
De emg was trouwens normaal, dus het was allemaal ook nog eens voor niets geweest want ze weten nog steeds niet wat er juist mis is.

Wat zijn de symptomen die jouw paard laat zien? Waarom denkt/dacht men dat ie atactisch is?

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 01:13

Dewi: Ik weet dat een magnetiseur dat niet kan voelen. Welke soort van ataxie. Het is gekomen door een val. Dus dat snap ik ook wel. Ik denk zelf dat het bij mijn paard niet goed komt. Maar goed. Dit is goedkoper als een osteopaat of fysiotherpeut gelijk erbij te halen en dan ben ik honderd euro kwijt. Niet iedereen gelooft hier natuurlijk ook in.

." Met andere woorden: wanneer het paard aan de teugel loopt, vind er een soort onderlinge verschuiving van de wervels plaats, waardoor er druk op de zenuwbanen ontstaat. Dit uit zich in een redelijk lichte vorm van ataxie. Deze paarden zijn vaak nog redelijk bruikbaar."

Mijn paard loopt beroerder als hij niet aan de teugel loopt dus met losse teugel loopt hij helemaal rot vervelend. Zodra hij de steun krijgt van de teugel/ aanpakken van de teugel. Gaat hij beter lopen. Loop niet goed maar loopt beter.

Ik ben ook in Gent geweest voor het EMG maar niet met bewegingsonderzoek dat was allemaal al gebeurt toendertijd in Moerbeke. Alleen het EMG kostte mij 65 euro.
EN bij mij was ook alles goed. Het is inderdaad niet een heel fijn onderzoek om te zien maar goed wat moet dat moet. Beter dat het uitgesloten was dacht ik toen.
Toendertijd waren de klachten ook sterker als nu. Maar toen was het goed en hebben ze het woord ataxie er niet aangegeven wisten ook absoluut niet wat het was. Ja slappe achterhand dus trainen maar. Wat ik ook nu anderhalf jaar doe.

Nu zeiden ze wel ataxie. Maar goed. Ik kijk nog probeer nog het een en ander. Al heb ik vandaag weer gereden (eventjes) op "harde" grasbodem. En ja hij ging weer bijna onderuit. In de galop.

Op een zandbodem loopt hij beter. Als is mijn bak vrij zwaar. Maar hij loopt daar beter in. Ik wacht mijn instructrice af en het concours en dan zie ik verder. Ben bang dat het foute boel is.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 09:55

[quote="Tyke"]

Mijn paard loopt beroerder als hij niet aan de teugel loopt dus met losse teugel loopt hij helemaal rot vervelend. Zodra hij de steun krijgt van de teugel/ aanpakken van de teugel. Gaat hij beter lopen. Loop niet goed maar loopt beter.

Toendertijd waren de klachten ook sterker als nu. Maar toen was het goed en hebben ze het woord ataxie er niet aangegeven wisten ook absoluut niet wat het was. Ja slappe achterhand dus trainen maar. Wat ik ook nu anderhalf jaar doe.

quote]

Dit is zo herkenbaar!!!
Met mijn paard was/is het net hetzelfde.
Vroeger reed ik haar met héél licht teugelcontact. En mocht ze van mij haar hals dragen zoals ze wou. (Ik had toch geen ambities in de dressuur, en lange teugel op wandeling is aangenamer) Maar in draf en bij elke overgang van draf naar stap of galop naar draf, ging ze compleet door haar achterhand. (met de kont op de grond )
Toen ben ik haar op een bepaald moment vooraan beginnen oppakken. En toen ging het geleidelijk beter. Maar in de overgangen voel je soms dat ze echt steun komt zoeken.
Toen dachten we ook dat het gewoon kwam door een slappe achterhand en haar jonge leeftijd. (alhoewel ze al 4 was toen ze werd opgeleerd)

@ment: Symptomen waren bij haar heel vaag.
Vallen op de wei. (en niet uitschuiven, maar echt door haar achterhand gaan) Ook onder het zadel ben ik er al mee gevallen. (1 keer lag ze op mijn been )
Blokeren in haar achterhand.
En vorig najaar kreeg ze ineens rare aanvallen waarbij heel haar lichaam verkrampte als ik haar aanraakte.(en ook als ik er niet aankwam) Toen heeft mijn DA al die ataxie testjes uitgevoerd, en daar reageerde ze toen op zoals een atactisch paard.
Maar 3 weken later in de kliniek waren die testjes weer wel normaal. Onbegrijpelijk
En het is altijd met periodes. Ze kan maanden perfect lopen en dan weer een aantal weken rare dingen laten zien
Die emg is uitgevoerd tijdens een periode dat ze wel goed liep.
We vermoeden ook dat ze ooit Rhino heeft gehad. (Ze is toen ze 4 was zwaar ziek geweest. Zware infectie op de luchtwegen. Maar toen dit bijna over was kreeg ze dikke benen en heeft ze nog maanden heel stijf en mank gelopen (afwisselend op haar twee achterbenen))

Volgens mijn osteopaat zou het kunnen dat ze als het ware 'latent atactisch' is. En dat dit alleen tot uiting komt op momenten dat haar weerstand minder goed is. En dat ze op andere momenten volkomen normaal is. En dat volgens hem die emg geen afwijkingen laat zien omdat hij gemaakt is tijdens een goede periode.
Ik heb nog nooit van zoiets gehoord eigenlijk. Jullie wel?
Ik weet niet zo goed wat ik van deze theorie moet denken

tjady

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 10:08

Ik heb een merrie die een lichte vorm van ataxie heeft gehad. Een leerling van Laarakker heeft haar behandeld en daarbij haar bekken weer recht gezet. Dit met onderstuening van medicatie. Mijn eigen dierenarts heeft de oorzaak weg genomen van de ataxie en met medicatie er voor gezorgd dat het weg gebleven is. Ze is helemaal genezen.
Ik rij met mijn merrie en dat gaat prima. De bespiering in de achtehand was wat slap , maar met longeren , rijden etc is dit al een heel stuk verbeterd en zal het steeds beter gaan.

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 01:24

Luckystory:
Er klinken dingen bekend in mijn oren. Het Blokkeren van de achterhand bijvoorbeeld. Voor mij was het anderhalf jaar geleden echt onderuitschuiven. In de wei dan. In mijn bak gaat hij niet onderuit. Wel het blokkeren.
Inderdaad vreemd dat het bij jou echt periodes zijn. Ok bij mij is het even wat beter geweest maar altijd eigenlijk niet lekker gelopen.
Ze staken het altijd op een zwakke achterhand. MAar goed hij springt wel galopswissels vlekkeloos. Niet 2 achter elkaar op een lijn dat vraag ik niet. Maar soms vraag ik er zomaar eens een en dat doet hij.

Mijn paard is gisteren 6 jaar geworden. Is nog jong. Gisteren tijdens het Dressuurrijden liep hij matig. Toen heb ik een beetje buiten op de weg wat uitgestapt en het laatste stukje op het harde gedraafd. Beetje een test. Normaal sleepte hij met zijn achterhoef over de grond (niet alle passen maar wel regelmatig) Dat deed hij gisteren niet meer. Dat stukje liep hij netjes. Stabiel. maar goed vroeg dus ook geen bocht.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 09:59

Tyke schreef:
Luckystory:
Er klinken dingen bekend in mijn oren. Het Blokkeren van de achterhand bijvoorbeeld. Voor mij was het anderhalf jaar geleden echt onderuitschuiven. In de wei dan. In mijn bak gaat hij niet onderuit. Wel het blokkeren.
Inderdaad vreemd dat het bij jou echt periodes zijn. Ok bij mij is het even wat beter geweest maar altijd eigenlijk niet lekker gelopen.
Ze staken het altijd op een zwakke achterhand. MAar goed hij springt wel galopswissels vlekkeloos. Niet 2 achter elkaar op een lijn dat vraag ik niet. Maar soms vraag ik er zomaar eens een en dat doet hij.

Ik begrijp wat je bedoelt.
Mijn paard is half-quarter en heel wendbaar en explosief. Als je haar soms op de wei ziet spelen dan begin je ook wel vragen te stellen bij het 'zwakke achterhand' verhaal. Bochtjes van 360° (ja, hoor ze maakt spins uit zichzelf ) en op enkele meters is ze op topsnelheid. Vroeger stond ze in een boomgaard en daar was haar favoriete spelletje: in crossgalop tussen de bomen zigzaggen.
Dit zijn toch allemaal bewegingen die erg veel kracht uit de achterhand vragen?
Soms gaat het wel mis hoor bij haar wilde spelletjes. Zo is ze enkele maanden geleden in elkaar gezakt toen ze steigerde en uiteindelijk op haar rug met de benen in de lucht in de draad beland .
Met rijden kan ik er eigenlijk weinig over zeggen. Omdat ik er momenteel zeer weinig mee rijdt. Gisteren heb ik er wel een half-uurtje mee op de wei gereden. En op dat half uur is ze toch wel een keer of 8à9 door haar achterhand gegaan.

Slepen met haar achterbenen doet ze niet. Maar ze is wel heel stijf in haar achterhand (net een vertraagde film). (Ze staat nochtans 24/7 op de wei met ander paarden, dus het is niet van op stal te staan)