Gewoon een wond?? Foto's

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

none

Gewoon een wond?? Foto's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 19:50

Wat zou dit kunnen zijn. De eigenaar denkt dat het door het weven komt, maar dat lijkt mij toch vrij onwaarschijnlijk? Het gaat ook maar niet weg, ik probeer de wond wel zo schoon mogeljik te houden.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het is dus op bijde voorbenen.

Toen het enigzins schoon was gespoeld ging het weer bloeden. Beetje wazige foto:
Afbeelding

Iemand enig ide wat ik hier mee moet en wat het kan zijN?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 19:55

ehm.. erg moeilijk te zien omdat de foto's een beetje wazig zijn. Misschien de dierenarts even laten kijken? En hoe houd je het schoon, alleen met water of met een speciaal middeltje? Een tijdje in de biotex doet ook wonderen maar dat gaat niet zo handig op deze plek denk ik..

none

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 19:57

De laatste twee zijn inderdaad wat wazig, maar is een lastige plek om foto's van te maken
Meestal spoel ik het goed af met water, soms met betadineshampoo.

_Merato_

Re: Gewoon een wond?? Foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 20:00

Het is erg wazig, maar het kan een trapwond zijn. Pas aub op voor einschuss en houd de wond goed schoon. Ik spoel wondjes uit met betadineshampoo en en betadine-oplossing erop. Niet afsluiten d.m.v. wondzalfjes, dan gaat het sneller etteren.
Als de wond dicht is, maak ik het elke dag even schoon met met water verdunde Dettol. Als de wond en de omgeving eromheen gaat zwellen, heb je met einschuss te maken en moet je oppassen met bloedvergiftiging. Goed schoonhouden is dus het motto!
Succes ermee!
Groeten van Yetse

none

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 20:10

Ik denk niet dat het een trapwond is, hij heeft het op bijde voorbenen. En bedoel je met dik dat er vocht onder zit of gewoon echt harddik? Ik kijk even of ik een andere foto heb..

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 20:15

Dik met vocht eronder.
Op beide voorbenen? Jeetje, staat hij in een weiland met prikkeldraad? Is er op stal iets uitstekends waaraan hij zich zou kunnen bezeren?
Staat hij met meerdere paarden? Dat zijn dingen die je je moet afvragen (wat je waarschijnlijk allang gedaan hebt )
Als ik het goed begrijp zit dit aan de achterkant van de voorbenen?
Weven veroorzaakt normaliter geen wonden, heb zoiets nog nooit gezien...het is best wel diep, he? Geen oppervlakkig schaafwondje.
Als je betere foto's hebt, is het misschien beter in de schatten.

none

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 20:19

Ik zou morgen betere foto's proberen te maken.
Het zit gewoon op de voorkant van de kogel. Maar hij heeft dit echt al heel erg lang. Soms is het bijna weg maar komt dan komt het uiteindelijk weer terug. Het zijn vooral korsten, die vallen er soms af, maar komen dan ook weer terug.
Maar morgen zou ik proberen betere foto's te maken, ook van de zijkant Misschiden dat er dan meer over te zeggen valt.

Maar mag je eigenlijk elke dag met betadineshampoo wassen?

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 20:25

Tuurlijk, waarom niet?
Het is ontsmettend en goed voor de wond van je paard. Het bevordert de genezing. Je kunt er moeilijk een pleister op plakken
Ik heb mijn hele kast volstaan met Betadinescrub, Betadinezalf/oplossing, Betaldineshampoo....lang leve Betadine en Dettol!
Let op: indien je Dettol gebruikt, altijd verdund aanbrengen met water.

Tanja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 20:47

none schreef:
Het zit gewoon op de voorkant van de kogel. Maar hij heeft dit echt al heel erg lang. Soms is het bijna weg maar komt dan komt het uiteindelijk weer terug. Het zijn vooral korsten, die vallen er soms af, maar komen dan ook weer terug.

Bij de eerste foto schrok ik. Het ziet er namelijk het zelfde uit als de wond die mijn hengstje had toen hij een botvliesontsteking had. Maar als hij het al heel lang heeft en ook nog eens aan beide voorbenen denk ik toch dat het om een soort van diepe mok gaat hoor, wel vreemd dat het op beide benen op de zelfde plek zit. Maar korsten die er ook afvallen, dan denk ik aan mok.
Ik heb geen verstand van mok maar hoor wel altijd dat je dan juist de boel heel erg droog moet houden? Ik zou in ieder geval even een VA laten kijken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 06:54

ik denk dat als t er al zo lang zit er toch een antibiotica moet komen via een dierenarts.
elke dag schoonmaken met water vind ik zelf niet zo'n heel goed idee, omdat een wond dan vochtig blijft en toch moeilijker heelt.

zelf gebruik ik alleen betadine oplossing, vloeibare betadine is dat en kun je heel makkelijk aanbrengen op de plek, dat doe ik dan eenmaal daags en alleen als ik zie dat er toch weer pus(ontstekingsvloeistof) uitkomt doe ik het er weer op.

ik zou proberen om voorzichtig eens alle haren eromheen weg te gaan knippen zodat die niet irriteren in de wond..
daarna gewoon droog houden en eventueel wat ontsmettingsmiddel erop doen.

zoals het eruit ziet doet het mij denken aan dat het dier misschien te weinig strooisel in de stal heeft en bij het gaan liggen en opstaan zo op die manier steeds beide kogels openhaald..

Esther_r20

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 08:12

Het ziet er best naar uit.
Heeft de DA er al eens naar gekeken?
Dat het door het weven komt lijkt me ook erg vreemd.... maar je zou dan eens goed moeten obeserveren hoe hij zijn benen plaatst als hij aan het weven is. Dan kan je snel zien of hij inderdaad zijn benen schuurt ergens aan.
Belangrijk is wel dat het goed gaat genezen en gezien het al lang er zit en je al veel hebt gedaan denk ik dat de DA mss een uitkomst zsl bieden?

simodi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 08:42

loveshadow schreef:
ehm.. erg moeilijk te zien omdat de foto's een beetje wazig zijn. Misschien de dierenarts even laten kijken? En hoe houd je het schoon, alleen met water of met een speciaal middeltje? Een tijdje in de biotex doet ook wonderen maar dat gaat niet zo handig op deze plek denk ik..

Biotex niet gebruiken bij een open wond op de huid, dat bijt verschrikkelijk!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 08:44

Zou absoluut de DA laten kijken, en probeer duidelijkheid te krijgen hoe het komt. Denk ook aan mol, omdat de andere genoemde oorzaken redelijke onwaarschijnlijk zijn. Komt echt niet door weven hoor. Maar je moet oppassen dat je geen ontstekingen krijgt of erger nog, bloedvergiftiging doordat er vuil in de open wonden komt.

none

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 14:33

Bedankt allemaal voor de reacties.

Ellepel: die haren eromheen wegknippen lijkt me een goed ide. In zijn stal licht altijd wel veel stro, dus ik denk niet dat het daar door komt

Ik weet nu ook eigenlijk niet wat ik er mee moet, juist wel elke dag wassen met betadineshampoo, of juist zo droog (maar toch schoon) mogelijk houden.
Ik ga het er nog maar eens over hebben, denk dat er maar een DA bij moet komen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 17:25

Lijkt me wel zo verstandig, je kan beter maar het zekere van het onzekere nemen he!
Verder kun je zelf aan lekker aan de slag met Betadine en houdt het goed schoon! Succes verder

none

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-06 17:53

Ik heb vandaag de haren om de wond wat weggeknipt, zo is de wond ook veel beter zichtbaar en makkelijker schoon te krijgen.
Heb het er nog eens met de eigenaar over gehad. Nu het weer droger en warmer wordt is er misschien ook wel een kans dat het zo weggaat. Het ziet er namelijk op het eerste gezicht niet schadelijk uit. We hebben ook nog mokzalf staan, zou het een ide zijn om daar eerst 2 weken mee in te smeren en dan bellen? Of is insmeren zonder dat je zeker weet dat het mok is helemaal niet goed?

Maar als het goed is word toch maandag de DA gebeld.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 17:56

ik zou toch even een DA ernaar laten kijken. Het ziet er niet echt fris uit. Lijkt onstoken met pus. Als t mijn paard zou zijn zou ik de DA bellen. Succes ermee!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 18:34

Ik zou maar wachten op de DA nu je toch niet zeker weet wat het is.
PS Als je de zalf nog hebt staan vergeet dan niet te checken of ie nog goed/houdbaar is.

sandr0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 18:43

none schreef:
Ik heb vandaag de haren om de wond wat weggeknipt, zo is de wond ook veel beter zichtbaar en makkelijker schoon te krijgen.
Heb het er nog eens met de eigenaar over gehad. Nu het weer droger en warmer wordt is er misschien ook wel een kans dat het zo weggaat. Het ziet er namelijk op het eerste gezicht niet schadelijk uit. We hebben ook nog mokzalf staan, zou het een ide zijn om daar eerst 2 weken mee in te smeren en dan bellen? Of is insmeren zonder dat je zeker weet dat het mok is helemaal niet goed?

Maar als het goed is word toch maandag de DA gebeld.

ik zou geen mokzalf op een openwond gaan smeren waarvan je niet weet wat t is. En daar bij sluit je de wond af door de zalf terwijl er pus in zit.

none

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-06 18:45

Hij was eigenlijk ingedroogd nu
Maar het leek mij ook geen super goed ide, doe het ook maar niet dan.
Ik houd het wel schoon tot de DA komt

sandr0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 18:55

none schreef:
Hij was eigenlijk ingedroogd nu
Maar het leek mij ook geen super goed ide, doe het ook maar niet dan.
Ik houd het wel schoon tot de DA komt

oke alsi edroog is prima maar ook dan kan er obnder nog trope zitten. Ik zou t dan zeker niet af gaan sluiten met zalf tot je weet wat t is. Eerder betadine oplossing gebruiken om t goed schoon te maken of ander desinfectie spray