ik werk toevallig in een bloemenwinkel .. weet wel dat er bepaalde slijm ( stoffen ) in narcissen zitten .. kan je helaas niet vertellen als dit erg is voor een dier ( paard ) ik vraag het morgen voor je na .. !
Maar een paar blaadjes zal niet zo'n kwaad kunnen. Mijn merrie heeft een paar happen van de bladeren van een pol narcissen opgegeten (er zaten toen nog geen bloemen aan), en daar is ze niet ziek van geworden.
Ik zou bij het eten van een giftige plant wel even in de gaten houden of ze bijv geen blaasjes aan/in de mond krijgt, of verdikking. Dat kan ook een reactie zijn.
Ik weet niet precies wat er gebeurt, wel dat ze er buikpijn (koliek) van kunnen krijgen. Als je dit precies wil weten kun je het beste je DA even bellen.
Als een paard in grote hoeveelheden giftige stoffen binnenkrijgt, dus ook van planten, dan kunnen lever en nieren aangetast raken. Symptomen van vergiftiging zie je na een dag of 10, paard wordt slomer en doffer in de vacht en tandvlees verbleekt.
Alle plantendelen, maar vooral de bol, bevatten irriterende alkaloïden (lycorine, narcissine) die na inname leiden tot speekselvloed, braken, buikpijn en diarree.
Bloemen in een vaas verrijken het water met stoffen uit de stelen. Misselijkheid kan voorkomen na de inname van vaaswater van narcissen.
De buitenste rokken van de bloembollen bevatten calciumoxalaatkristallen en kunnen huidirritatie geven. Het veelvuldig manipuleren van de bollen kan allergie veroorzaken en bij bloemisten en kwekers tot een huidaandoening leiden.
Bij dieren (koeien, schapen, geiten, varkens) zijn zware vergiftigingen beschreven, vaak met dodelijke afloop, na de inname van massale hoeveelheden bollen in het veevoeder.
Wel even in de gaten houden dus, maar bij een kleine hoeveelheid zal het wel meevallen.