Ringworm?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Leo

Ringworm?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 14:46

Onze haflinger heeft verschillende plekjes op haar hoofd, kaken en schouders.
Het zijn kale, ronde 'happen' uit haar vacht die hier en daar bloeden van het schuren.

We hebben de DA gebeld, die meteen vroeg om een monster van haar vacht/huid om te onderzoeken.
Eigenlijk moest het er tot haast bloedens toe afgekrabt worden, maar we hebben het in de hoop dat het genoeg is minder ver afgehaald.

Als het genoeg is horen we vanmiddag de uitslag, en de DA dacht zelf meteen aan ringworm of een andere schimmelinfectie.
Als het monster niet genoeg was komt hij langs om haar te onderzoeken.

Heeft iemand ervaring met ringworm? Hoe besmettelijk is het?
En kan het ook overgedragen worden op mensen?

Alvast bedankt.

magicrover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 15:25

Al dat ringworm is, dan is he zeer besmettelijk, schimmel ook. Zijn het ook echte rondjes die je ziet?
Behandelen zoals de VA voorschrijft, niet zelf gaan mieren met spullen door elkaar te gebruiken. Paard niet bij andere paarden laten staan. Dekens, dekjes, borstels etc wassen met desinfecteerspul en zelf je handen goed wassen als je een ander paard aanraakt, probeer dit tot een minimum te beperken. Let ook op als je met je kleding tegen dat besmette paard staat en je gaat richting een ander paard.

Nu goede maatregelen nemen, kunnen er voor een groot deel voor zorgen dat het eenmalig is.

afwasborstel

Re: Ringworm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 15:29

Het is ook besmettelijk op mensen dus pas op!
Als je ronde rode plekken krijgt die jeuken niet krabben! en gelijk naar de dokter anders zit je dalijk helemaal onder.
Ik heb het zelf vroeger ook wel eens gehad en ik kan je vertellen het is geen pretje!

Leo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 17:04

We hebben nog geen uitslag binnen.
Vervelend als je het niet zeker weet!

Ik had laatst een ronde 'schrale' plek op mijn voorhoofd (de merrie had toen die plekjes ook al, maar in mindere mate) maar die is met een paar dagen weer weggetrokken.

Het zijn (nu nog) kale kleine ronde plekjes, maar heb nog nooit ringworm gezien dus kan het verder niet vertellen of vergelijken met een ander geval.

Contact tussen haar en andere paarden vermijden is geen probleem. Op mezelf zal ik extra moeten letten als ik bij haar vandaan kom, dat ik geen ander paard aanraak.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 17:44

Het is zeer besmettelijk!
Het is een huidschimmel die veel voorkomt bij paarden en pony's. Kan er vreselijk uitzien, maar het dier zelf ondervindt er meestal weinig hinder van.
De behandeling is meestal wassen met een anti-schimmel middel, een bekende is Imaverol. Bij deze behandeling hoort ook het ontsmetten van de borstels, tuigen, dekens en het hele harnachement.
Hygenisch te werken gaan is zeer belangrijk, handschoenen dragen. Mensen kunnen namelijk ook ringworm oplopen!
Succes!

Zwartwitje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 18:34

Hier iemand met een aardige ringworm infectie
Ringworm is idd een zooonose, dus het kan van dieren op mensen overgaan. Ik heb het ooit eens opgelopen door het verzorgen van egels, ben toen een vingernagel eraan kwijtgeraakt en een aantal vingers waren aangetast. Huid + nagel schilferden gewoon vrolijk af....bleeeegh!
Nu heb ik het weer, ik heb iig een zalfje gekregen van de huisarts. Het ziet eruit als een rond rood/geirriteerd cirkeltje, met droge/schrale huid middenin, je voelt ook kleine bultjes. Dan weet je het ongeveer te herkennen bij jezelf, mocht je besmet raken
Ik heb er helemaal geen jeuk of last van, maar hoe dat bij paarden zit weet ik niet. Dat ie eraan schuurt zal wel op jeuk wijzen...
Eigenlijk heb ik helemaal geen tips voor je, behalve alles goed schoon houden, wat al gezegd is. Ik hoop dat het zich niet al te erg verspreidt! Sterkte iig

Cemlys

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 20:59

zoek maar eens via google naar ringworm en kijk dan eens bij afbeeldingen (dan zie je onmiddelijk hoe het er bij de mens uitziet). maar eens de resultaten binnen zijn ga je het wel weten.

[img]http://www.horseproblems.com.au/Photo's/Veterinary%20Photos/ringworm.jpg[/img]
foto van een paard met ringworm