wondje in mondhoek, wat nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tempus_Fugit

wondje in mondhoek, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 10:35

m'n paard heeft (voor het eerst, zover ik weet) een wondje in zn mond hoek. ik heb sinds een paar weken een nieuw bit, maar opzich rij ik daar voorzichtig mee. ik rij nu met een Pessoa bit, en vroeger werden ze altijd voor de kar met ene liverpoolstang (btje anders als de normale) gereden.

maar nu rij ik dus de komende tijd niet, tot het over is.
Maar waar zou het aan kunnen liggen? Een vriendin dacht dat het bit te hoog ging. maar zou dat echt het probleem zijn?

Maris89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 10:39

Ja komt door het bit, mijn verzorgpaard had het ook. Misschien kun je bitringen gebruiken? Nu gewoon goed vet houden en met rust laten en vooral geen bit indoen.

[edit]

Je topic staat volgens mij ook verkeerd, dit zijn geen rijtechnische problemen, zal even voor je Temmen.
Laatst bijgewerkt door Maris89 op 19-04-06 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt

miss_piggy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 10:40

Ja dat kan zeker. Ik zou wel eerst (als dat gaat) een tijdje rustig rijden zonder bit, tot het wondje helemaal weg is.

Je bit een stukje lager hangen kan helpen, maar bitringen kunnen ook helpen.

kus
anke

_Nann_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 10:59

je kan wel gewoon rijden.. als je het insmeerd met iets van uierzalf ofzo, en dan rijden met een bustrens... maar dan moeten die bussen wel mooi glad zijn, of een Dtrens kan ook... dus niet een bit waar het velletje tussen kan komen....

en als je natuurlijk merkt dat het paard er pijn van heeft met rijden met bit, kan je idd beter niet rijden of bitloos rijden.....

Sizzy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 11:07

--> Medisch

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 11:13

Waar zit het wondje precies?
verder in z'n mond of aan de buitenkant of net aan de binnenkant?

Tempus_Fugit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 15:18

oke, ik heb er nooit aan gedacht bitringen te gebruike, maar dat zal ik dan eens proberen zodra het over is.

het zit aan de buitenkant. je kan het zo zijn als je er naar kijkt.

en dat rijden zonder bit is zeker geen optie denk niet dat ik dat overleef we hebben namelijk geen bak en ik rij dus alleen maar in het bos en is echt niet verantwoord om bitloos te gaan rijden. het paard is namelijk best pittig.
ik rij er gewoon voorlopig niet mee, vind ie waarschijnlijk alleen maar lekker (ja soms ist een luie donder )

thnx voor jullie reactie alvast

Maris89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 15:24

Als je het gewoon goed vet houd met uierzalf is het zo weg hoor .

esperance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 15:27

miss komt zn vel wel ergens tussen, controleer het bit maar even.. bitringen kun je ook evt gebruiken..

ik zelf zou wel oppassen met rijden nu, als het pijnlijk word kan ze de bit gaan vast pakken om onder de pijn weg te komen, en dat is natuurlijk niet fijn...

Janna_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 15:29

Paar keer per dag insmeren met Uierzalf helpt erg goed, als het daarna weer verschijnt kan je kijken of het aan je bit ligt..

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 22:21

ik rij nu met een bustrens, op een koudbloed, maar zij heeft er ook last van.
haar mondhoeken smeer ik in met uierzalf, en het bit waar het contact heeft met de huid smeer ik vaseline op.
heeft het dan nog nut om bitringen erom te doen?

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 17:06

OrissE_GipsY schreef:
je kan wel gewoon rijden.. als je het insmeerd met iets van uierzalf ofzo, en dan rijden met een bustrens... maar dan moeten die bussen wel mooi glad zijn, of een Dtrens kan ook... dus niet een bit waar het velletje tussen kan komen....

en als je natuurlijk merkt dat het paard er pijn van heeft met rijden met bit, kan je idd beter niet rijden of bitloos rijden.....

Jah idd.. Ik rij ook met een D-trens en daar kan het vel van een paard niet tussen komen zitten... Ik heb ook nooit dat soort problemen.. Let wel.. het is misschien wel een ietsjes scherper bit.

felthuis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 19:19

Als het bit te hoog in de mond ligt staan de mondhoeken steeds op spanning. Het bit moet ten alle tijden los in de mond liggen met licht geplooide mondhoeken. Als je de bakstukken vastpakt tegelijkertijd aan beide kanten moet je nog minstens de bakstukken 10 cm uit elkaar kunnen trekken. Succes

LINS

Re: wondje in mondhoek, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 19:22

Uierzalf verzacht trouwens alleen, maar het zorgt er niet voor dat het wondje verdwijnt. Je kan beter iets als calendula erop smeren

Ingie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 17:13

Toevallig had mijn paard het onlangs ook en heb ik meteen mijn dierenarts om advies gevraagd.

Zij vertelde dat je helemaal niets op de wond(jes) moet smeren, het speeksel in de mond zorgt ervoor dat het goed schoonspoelt en het geneest heel erg snel vanzelf (binnen een week moet het dicht zijn).

Dat betekend een week lang geen bit in zijn mond dus!

Mijn instructeur adviseerde om voortaan elke dag zijn mondhoeken met uierzalf in te smeren, om uitdroging/verharding van de mondhoeken tegen te gaan.

Mijn paard was inderdaad binnen een week zo goed als nieuw en dankzij de uierzalf hou ik dat nu zo!!!!!!

Succes met je paard!

Hennutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 08:17

probeer er eens bit ringen om te doen vaak komt in de mond hoek een velletje tussen het bit. als je bit ringen er aan hebt kan dat velletje niet meer bij het bit komen!!!

succes er mee

groetjes hennie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 18:59

Sowieso zijn bitringen een goede optie.
Je kan uierzalf, zinkzalf, vaseline proberen.
Dit is een speciaal middel ervoor:
Afbeelding

De balsem maakt harde en stugge mondhoeken en of lagen soepel en voorkomt ontsteking en/of kloofvorming. Uitstekend voor geirriteerde mondhoeken. Opgebouwd uit natuurlijke, zuivere grondstoffen.
€ 13.95

(www.divoza.com)

_Evelien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 19:01

Je kan ook met halster rijden, en dan daaraan de teugels aan vast maken, of 2 halstertouwen..

eva92

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 14:45

Smeer er eens wat uierzalf op kan ook helpen en gewoon om het bit bitringen doen.

steffie7

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 22:10

elke keer na het rijden insmeren met vaseline zalf... je kan het blijven doen, dat is niet verkeerd, dat houdt de huis soepel..

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 13:24

Miirthe schreef:
Sowieso zijn bitringen een goede optie.
Je kan uierzalf, zinkzalf, vaseline proberen.
Dit is een speciaal middel ervoor:
Afbeelding

De balsem maakt harde en stugge mondhoeken en of lagen soepel en voorkomt ontsteking en/of kloofvorming. Uitstekend voor geirriteerde mondhoeken. Opgebouwd uit natuurlijke, zuivere grondstoffen.
€ 13.95

(www.divoza.com)

da's inderdaad fijn spul! Ik heb daar ooit de mond van mijn paard mee gered. was tijdens droge zomer heel droog en stug geworden. hiermee krijg je het weer mooi soepel.
nu eerst laten genezen, dan pas weer een bit in.
kijk uit met rommelen met de hoogte van het bit om het wondje te omzeilen: als het bit te laag hangt, slaat het tegen de tanden aan: au!
sterkte ermee.

CarinaR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 13:44

Is t bit niet te klein, dat was namelijk t geval bij mij paard

Let_be

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 18:22

Je moet het niet insmeren met zalfjes die ervoor zorgen dat de mondhoek zachter wordt, maar juist een droge zalf die de huid harder maakt. Wacht ik zal de mijne zoeken (overigens paar keer hoeven te gebruiken).

Afbeelding

(paardendrogist.nl 14 euro)