Knie op slot

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Quartertje

Knie op slot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 07:00

Gisteren kwam ik op stal om met mijn paardje (paint van bijna 3 jaar) te gaan wandelen. Toen ik hem uit stal wou halen zag ik dat zijn rechter achterbeen op slot zat, heb hem toen even achteruit gezet en toen schoot de knie weer op zijn plaats. Ik heb hem vervolgens uit stal gehaald en geprobeerd om met hem te wandelen, maar de knie ging telkens weer op slot. Daarna heb ik hem weer rustig op stal gezet en de DA maar gebeld, want het zat me toch niet lekker. De DA heeft erna gekeken en mij geadviseerd om de hoefsmid te bellen en hem te vragen om de hoef van binnen wat te vijlen zodat zijn been iets naar binnen staat en deze niet zo snel weer op slot kan gaan. Hij vertelde mij dat mijn paardje dit waarschijnlijk heeft opgelopen toen hij zo gek aan de longe heeft gedaan en hierdoor is er wat uitgerekt en hierdoor schiet de knie telkens op slot. Hij vertelde mij dat ik veel met hem moet wandelen en oefeningen met hem moet doen om zijn achterhand te versterken.

Wie kan mij vertellen hoe het kan dat hij hier ineens last van heeft? Voordat ik hem heb kocht is hij helemaal gekeurd.
Welke oefeningen kan ik het beste met hem doen?
Kan ik hem ook wat geven waardoor zijn spieren wat aanstereken?

kenneth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 07:06

net als wat de dierenarts zegt heel erg binnendoor zetten en misschien is een ijzertje even beter want je moet hem even ontlasten

Quartertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 11:02

kenneth schreef:
net als wat de dierenarts zegt heel erg binnendoor zetten en misschien is een ijzertje even beter want je moet hem even ontlasten

Hij wordt nog niet bereden, moet hij dan ook een ijzertje?

Quartertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 13:21

Heeft iemand nog tips of zijn er mensen die dit ook al eens hebben meegemaakt. Mijn paardje heeft dit nog nooit gehad en heeft hier nu ineens last van. Kan dit ook komen doordat hij de laatste tijd erg gegroeid is?

Paintlinger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 13:57

mijne heeft het ook sinds zondag...Zijn knie zat niet goed en schoor toen terug..nu blijft hij wel in de kom zitten.
vandaag loopt ie al stukken beter.
Mijn paint is een jaarling en is heel snel gegroeid de laatste maanden dus waarschijnlijk dat de de kom te groot was voor het gewricht en dat hij daardoor makkelijk uit de kom raakt.

mij is verteld dat het met de tijd goed komt, veel rust geven en aan de hand stappen.
verder spoot ik hem maandag en dinsdag onstekinsremmer en smeer ik zijn knie 4x per dan in met Spiroflor van VSM..(goed spul!)

succes, ik zou ook graag op de hoogte blijven van jouw voortgang.

Groetjes Angela

Foogul

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 14:04

Inderdaad door een hoefsmid de hoef wat op de binnenkant laten zetten, eventueel met een ijzer, maar dat is niet altijd noodzakelijk. Wel regelmatig de smid even laten komen.

Het is niets ernstigs en heeft ook met de leeftijd van je paard te maken. Hij is jong en maakt groeispurten door. Paard zo weinig mogelijk op stal en zoveel mogelijk in de wei laten zodat hij in beweging blijft. Verder moet hij wat sterker worden, maar dat komt vanzelf wel. Regelmatig wat met hem doen helpt. Waarschijnlijk groeit hij er vanzelf overheen

Het ziet er rot uit als die knie op slot zit, maar je hoeft je er niet al te veel zorgen over te maken. Goed samenwerken met je smid is het voornaamste. Succes ermee!

Quartertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 14:20

BlazingBoots schreef:
mijne heeft het ook sinds zondag...Zijn knie zat niet goed en schoor toen terug..nu blijft hij wel in de kom zitten.
vandaag loopt ie al stukken beter.
Mijn paint is een jaarling en is heel snel gegroeid de laatste maanden dus waarschijnlijk dat de de kom te groot was voor het gewricht en dat hij daardoor makkelijk uit de kom raakt.

mij is verteld dat het met de tijd goed komt, veel rust geven en aan de hand stappen.
verder spoot ik hem maandag en dinsdag onstekinsremmer en smeer ik zijn knie 4x per dan in met Spiroflor van VSM..(goed spul!)

succes, ik zou ook graag op de hoogte blijven van jouw voortgang.

Groetjes Angela

Helaas blijft de knie bij mijn paintje niet zitten en schiet er telkens uit. Nu maar afwachten of de hoefsmid hier wat aan kan doen. Hij zou eigenlijk vandaag komen, maar hij bedoelde eigenlijk deze week. Hoezo miscommunicatie en ik had nog wel zo duidelijk gevraagd of hij vandaag zou kunnen komen. Ik hoop dat hij nu morgen komt, anders moet die van mij de hele tijd op stal staan. Ik durf hem er nu niet uit te halen want als ie wat raar gaat doen dan maakt hij het straks erger. Ik ga vanmiddag ook spiroflor kopen, misschien dat het ook bij hem helpt. Ik zal je op de hoogte houden.

kenneth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 14:24

nou ja ook al word die niet bereden is het makkelijker want het scheelt veel tijd met de smid laten komen en het is sneller weer goed

Foogul

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 14:32

Quartertje schreef:
Ik hoop dat hij nu morgen komt, anders moet die van mij de hele tijd op stal staan. Ik durf hem er nu niet uit te halen want als ie wat raar gaat doen dan maakt hij het straks erger.

Nee! Juist WEL naar buiten Paard voelt heus zelf wel aan hoever hij kan gaan. ALs ie in beweging blijft is de kans dat de knie weer op slot schiet veel kleiner.

Quartertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 14:35

Foogul schreef:
Inderdaad door een hoefsmid de hoef wat op de binnenkant laten zetten, eventueel met een ijzer, maar dat is niet altijd noodzakelijk. Wel regelmatig de smid even laten komen.

Het is niets ernstigs en heeft ook met de leeftijd van je paard te maken. Hij is jong en maakt groeispurten door. Paard zo weinig mogelijk op stal en zoveel mogelijk in de wei laten zodat hij in beweging blijft. Verder moet hij wat sterker worden, maar dat komt vanzelf wel. Regelmatig wat met hem doen helpt. Waarschijnlijk groeit hij er vanzelf overheen

Het ziet er rot uit als die knie op slot zit, maar je hoeft je er niet al te veel zorgen over te maken. Goed samenwerken met je smid is het voornaamste. Succes ermee!

Ben me gisteren helemaal rot geschrokken. Het is mijn eerste eigen paardje en misschien ben je dan toch wat overbezorgd. Helaas kan hij op dit moment niet de weide in, want deze is net bemest. Zodra de smid is langsgeweest ga ik gewoon weer met hem wandelen en laat hem over balkjes lopen (dat advies kreeg ik van iemand op stal) maar dat laatste ga ik pas proberen als hij weer normaal loopt. Longeren laat ik maar even zitten, dat deed ik toch al niet veel omdat dit niet goed is voor jonge paarden.

CoolCorrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 14:38

Hoe minder beweging het paard krijgt, hoe slechter zijn banden en spieren gaan functioneren.
Als hij ouder was, zou ik adviseren om hem goed voorwaarts te rijden, de achterhand goed te laten werken, cavaletti lopen. Of zet hem voor een koets, en laat hem heuveltjes lopen.

Quartertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 14:40

CoolCorrie schreef:
Hoe minder beweging het paard krijgt, hoe slechter zijn banden en spieren gaan functioneren.
Als hij ouder was, zou ik adviseren om hem goed voorwaarts te rijden, de achterhand goed te laten werken, cavaletti lopen. Of zet hem voor een koets, en laat hem heuveltjes lopen.

Hij is nog niet ingereden, dus voorwaarts rijden zal wat moeilijk gaan. Als ik met hem wil stappen dan gaat de knie weer heel snel op slot. De dierenarts heeft in zijn geval ook geadviseerd om hem even op stal te laten staan en ook de staleigenaar heeft dit geadviseerd.

Foogul

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 14:42

CoolCorrie schreef:

Het paard is bijna 3

Je moet natuurlijk niet gaan fitnessen met een kleuter
Paard heeft zeker baat bij regelmatige beweging. Dus niet spieren opbouwen en dan ineens 2 week niets doen, dan gaat het geheid weer fout.

paardfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 15:31

ik hoop dat ik je wat antwoorden kan geven

een knie op slot kan verschillende oorzaken hebben:
- 1x kan een verkeerde beweging zijn, ( gek gedaan, vast gelegen etc)
- komt het vaker voor--> bij jonge paarden is het vaak slapte van de spieren (kan bij oudere paarden natuurlijk ook)
- soms zijn de kniebanden te ruim of de groeve waar de knieschijf in loopt te ondiep.

wat kun je eraan doen:
- bij zwelling-->in eerste instantie rust
- bij regelmatig op slot--> hoefsmid en oefeningen doen

welke oefeningen:
- balkjes lopen, heuveltjes lopen, tempowisselingen aan de hand of onder het zadel (bij jou dus nog niet), m.n. oefeningen rechtuit

tip: bij op slot springen--> pasje achterwaards laten gaan--> vaak weer van het slot af

ik hoop dat je er wat aan hebt.

groetjes,

linda

Quartertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 16:03

paardfysio schreef:
ik hoop dat ik je wat antwoorden kan geven

een knie op slot kan verschillende oorzaken hebben:
- 1x kan een verkeerde beweging zijn, ( gek gedaan, vast gelegen etc)
- komt het vaker voor--> bij jonge paarden is het vaak slapte van de spieren (kan bij oudere paarden natuurlijk ook)
- soms zijn de kniebanden te ruim of de groeve waar de knieschijf in loopt te ondiep.

wat kun je eraan doen:
- bij zwelling-->in eerste instantie rust
- bij regelmatig op slot--> hoefsmid en oefeningen doen

welke oefeningen:
- balkjes lopen, heuveltjes lopen, tempowisselingen aan de hand of onder het zadel (bij jou dus nog niet), m.n. oefeningen rechtuit

tip: bij op slot springen--> pasje achterwaards laten gaan--> vaak weer van het slot af

ik hoop dat je er wat aan hebt.

groetjes,

linda

Gisteren had hij geen zwelling aan zijn been, maar ik ga straks weer naar hem toe en dan moet ik maar even kijken wat we gaan doen. Zelf heb ik op dit moment een beter gevoel bij wat de dierenarts heeft gezegd en laat ik hem vandaag maar op stal staan. Ik ga jou oefeningen zeker uitproberen als de hoefsmid is langsgeweest. Deze zal zeker morgen of vrijdag langskomen. Natuurlijk zal ik het rustig moeten opbouwen.

Quartertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 07:28

Gisteravond ben ik nog even bij hem langsgeweest en hij kon zich alweer beter bewegen. Ik hoop dat de hoefsmid straks langskomt dan kan ik vanavond weer met hem aan de wandel.

Quartertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 07:24

Gistermiddag is de hoefsmid geweest en ik heb daarna met het gewandeld en hij loopt weer normaal zonder dat zijn knie weer op slot schiet. In het begin liep hij nog wel even wat voorzichtig maar na een paar minuten ging het een heel stuk beter. Ik heb hem ook nog even in de bak gehad en hij liep rustig in het rond.

Paintlinger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 08:43

Ik ga dit topic goed in de gaten houden, aan de tips van paardfysio heb ik vast ook heel veel.
ik ga ook snel de smid laten komen want zoals ik hier boven kan lezen zou mijn paardje er ook veel baat bij kunnen hebben.

Ik heb van mijn dierenarts juist het advies gekregen om hem op stal te houden...maar zo te lezen is dat niet goed...ik doe hem straks buiten en hou hem goed in de gaten.
Het punt is dat mijn Paintje uit zichzelf heel veel om de achterhand draait (oefenen voor later denk ik ) maar dat moet hij nu juist niet doen dacht ik toch?

groetjes Angela

dierfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 19:36

ben eens met paardfysio. mocht dit echter niet het gewenste resultaat opleveren (en geef 'm wel een beetje tijd daarvoor, het zal niet heel gauw verbeteren), dan is er evt. een operatie mogelijk. niet schrikken, niks ernstigs! ze snijden dan de middelste knieband door, zodat hij z'n knie niet meer op slot kan trekken. dat betekent dat hij ook niet meer staand kan slapen daarna. maar je bent wel van je probleem af! sterkte ermee! het is overigens nu niet pijnlijk voor 'm, hooguit lastig.

Paintlinger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 10:23

Mijne gaat zaterdag het land in..kan hij mooi zijn spieren trainen en hoop ik dat hij eroverheen gaat groeien.

paardfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 11:26

fijn dat hij het land in kan, maar blijf wel alert.
de kans dat hij een verkeerde draibeweging maakt is natuurlijk veel groter dan gecontroleerd bewegen aan de hand.

groetjes

Quartertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 23:02

Vandaag kwam ik op stal en toen zat ineens zijn andere knie op slot. Ik heb hem even achteruit gezet en toen ging het wel weer. Daarna heb ik minstens een half uur met hem buiten gelopen en hebben we wat balkjes gelopen. Na een tijdje liep hij weer veel beter. Ik ga nu op zoek naar een andere stal waar hij veel buiten kan staan, want dat was het advies ook van de dierenarts.

Paintlinger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 13:47

Travis MOET echt het land in want anders wordt ie knetter gek! Hij gaat met 4 andere jaarlingen. Ik zal hem goed in de gaten houden.

Is het niet zo dat het veel met zijn leeftijd te maken kan hebben?? (hij is net 1 en heeft een enorme groeispurt achter de rug).

Gisternacht heb ik hem buiten laten staan met de shet samen en ik merk wel dat het goed voor hem is dat hij in beweging blijft.
Als ik hem 's nachts op stal houd dan is hij zo stijf als een plank in zijn rechterachterbeen.

Lottie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 13:48

Trainingskwestie is erg makkelijk op t elossen door de spieren die aan zijn knieschijf zijn gehecht te trainen, vraag jouw dierenarts of fysio maar om de oefeningen

Succes!

Paintlinger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 13:50

maar ik heb een jaarling...daar is nog niet zoveel mee te trainen verder...(vooral omdat hij straks met 4 andere hengsten in het land komt)