blesuren in rug wat te doen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Relien

blesuren in rug wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 19:26

Vandaag hebben we ontdekt dat mijn pony een rug probleem heeft.
Nou is de vraag wat moet ik nu allemaal doen. In iedergeval lijkt rijden me geen slim plan. Ik wil graag dingen weten die je kunt doen voor dat we iemand er bij halen ik vind het een beetje vroeg om iemand er bij te halen ik wil het eerst een week aan kijken maar wat te doen in die week.
Laatst bijgewerkt door Relien op 18-04-06 19:35, in het totaal 1 keer bewerkt

broadway

Re: blesuren in rug wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 19:33

heeft de pony iets IN?????zijn rug(gezwel of vergroeiing) of bedoel je rugproblemen???

Relien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 19:35

Rug probeleem sorry heb verandert

MariekeA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 19:39

Ik zou Eric Laarakker naar hem laten kijken en behandelen. Hij kan je ook precies vertellen wat wel en niet te doen. Dat is anmelijk afhankelijk van de aandoening en dus moeilijk van achter de pc te zeggen.

Succes ermee!

Relien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 19:41

Ja het probleem is dus ik moet alles zelf betalen en heb maar een baantje in de afwas.. We willen als het over een week niet over is de DA laten komen en iemand die ik ken is otheopaat (hoe je dat ook schrijft)

tjady

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 19:51

Wat merk je dan aan je pony waardoor je denkt dat het een rugprobleem is?

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 19:56

met rugproblemen is het heel belangrijk om te weten waardoor het probleem is ontstaan.....overbelasting....verstappen....vastgelegen hebben.....zadeldruk....gek doen in de wei......maar ook hoe de pony zich nu belast en ontlast !
Het is dus afhankelijk van het probleem wat de pony wel of niet mag doen, daarom is het verstandig als je er eerst iemand naar laat kijken, die er verstand van heeft !
Als het niet in de wervels zit maar in de spieren dan is bewegen heel belangrijk (rustig stappen aan de hand tot het lichaam goed doorbloed is) dus eerst even rustig aan de komende dagen.
Loopt hij ook onregelmatig?

Relien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 20:03

neej hij loopt niet onregelmatig als ik hem los gooi kan hij ook geoon gek doen .. we denken zelf dat het door gek doen in de wei komt. Want eerst stond hij op een tussen stukje allen toen ging het rijden allemala nog goed maar nu staat hij weer bij een best wel druke groep en nu heeft hij er last van.

Pharlap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 22:28

Ik zou in ieder geval niet te lang wachten met een d.a en/of een fysio of osteopaat erbij halen, want je kan een rug echt verzieken, en dan ben je verder van huis.

Groetjes Pharlap.

plukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 22:31

een kraker kan ook helpen

Relien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 22:35

Volgende week komt de DA want mijn vader (weet nisk van paarden) wil eerst is kijken of het na wat rust niet overgaat

joriwester

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 15:54

hoi,

het beste laat je iemand naar de rug van je paard kijken, een osteopaat is iemand die verstand heeft van het paard in zijn totaliteit en vooral van de rug en het bewegingsapparaat.
Als je je paard rust wilt geven, dan het beste alleen maar weidegang en evt. aan de hand stappen. Niet rijden of longeren, dat is dan toch weer belasting van de paarden rug.
Succes,
Jori

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 19:29

Hee Lien,

Ik denk dat je idd het beste er iemand bij kan halen, en tot die er bij is geweest zoiezo niet rijden,
Een week rust is goed, maar daarvan zal het niet overgaan
Iig veel succes ermee!

paardfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 19:46

hoi,

waaraan merk je dat hij last heeft van zijn rug?
is zijn gedrag anders, drukt hij zijn rug weg, is zijn rug warm, kan je zijn rug niet borstelen, loopt hij scheef etc.?

groeten linda

Relien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 19:49

eerst is zijn gedrag verandert heel veel rennne en ook bij het uit stappen schudden met zijn hoofd dit heeft hij nooit gedaan en als we met zonze vingers over zijn ruggen graat gaan en druk geven Gebeurt er een tijd niks tot we bij ongeveer de lendelen(hoe dat ook heet) komen Dan krimpt hij helemaal in en laat hij ook weten dat hij dit zeker niet prettig vind hij geeft dan een grote zwieper met zijn staart

paardfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 20:06

en is dat pas sinds een paar dagen aan de hand of is dat langzaam aan steeds een beetje erger geworden?
is er iets veranderd de laatste tijd?
bv andere omgeving, zwaardere bak, andere training, ander voer, ander zadel etc

Relien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 20:11

neej er is niet echt iets verandert wel is hij weer op wei gegaan en toen is het een beetje begonnen wij denken dat het hier ook door komt.

paardfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 20:23

als er verder niets bijzonders is gebeurd, zou het ook gewoon een spierverekking kunnen zijn.
het is moelijk om zo te zeggen wat je moet doen.
als het mijn paard was zou ik hem ff niet rijden en hem gecontroleerde beweging geven bv wandelen, rustig longeren 9niet bijgezet)
wel goed in de gaten houden of het niet erger wordet

is het na een week nog niet over of in ieder geval minder geworden dan zou ik toch ff een DA bellen en laten kijken

heel veel succes ermee

groetjes

Relien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 20:25

Okej ik was indd ook al vanplan hem rust te geven dat doe ik nu ook wel.. Heerlijk poetsen en aan de longe gooien allen het probleem is dat hij zich hier zo aanopwind. gelukkig is de longeer bak bijna herstelt en dan kan ik hem helemaal los longeren dan is hij togh iets rustiger

dierfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 12:15

tsja, niet te lang zelf mee doormodderen, lijkt me. ik ben zelf nooit zo'n voorstander van plots op rust zetten; beter wat wandelen dan ineens alleen maar op stal. laat eens een goede dierenfysiotherapeut ernaar kijken. vraag wel eerst je dierenarts om een verwijzing, die heeft de fysio nodig!

Relien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 18:05

Hooi mensen ik ben er achter wat het is !!:D. Ik heb een boomloos proef zadel binne gehad en ben omdat hij minder reageerde er gewoon op gestapt en hij liep super toen hebben we er nofg een ander zadle op gelegt en daar liep hij ook lekker onder. Het ligt dus gewoon aan het zadel. vandaag hebben we zelfs een buitenrit kunnen maken.. Dat zadel gaat er dus nooit meer op