Futloos, afgevallen en alle glans weg

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Iris1702

Futloos, afgevallen en alle glans weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 17:50

Hallo,

Ik rijdt een pony van 6 jaar. een aantal weken ging het rijden wat minder lekker... Maar dat hebben we wel vaker... 3 stappen vooruit en twee terug zeg maar.

Nu ben ik aan het verhuizen en kon ik afgelopen week niet komen iemand anders heeft die week de zorg overgenomen.

Ik kwam gister weer op stal en zag ik nog maar een flauwe afspiegeling staan van het levendige beest dat ie is.

Zijn vacht was dof, zijn ogen glansden niet meer zo erg. Hij deed zijn oortjes wel naar voren enzo maar het haalde zijn ogen niet....
Toen ik zijn deken afhaalde zag ik dat ie flink was afgevalen... zijn flanken zijn een beetje ingevallen. Hij eet verder wel gewoon goed.
Met rijden merk je dat ie sneller moe is...

Het meisje dat hem deze week had verzorgt heeft hem zelfs extra bijgevoerd omdat hij zo afviel... de eigenaars zijn gebeld en hij bleek al een hele tijd niet ontwormt te zijn. Ik heb deze vandaag meteen gehaald. Nu is het afwachten of het daaraan ligt.

De eigenaars zijn gister wel even gaan kijken maar vinden een veearts niet nodig... Ze denken dat het aan de rui ligt...

Kan dit??
Heeft iemand misschien een idee wat het evt. nog meer kan zijn???

Groetjes Iris

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 17:55

Moest gelijk aan ontwormen denken...... Dus als hij al een tijd geen wormenkuur gehad had, is het idd. verstandig dat je er nu een gehaald hebt. Mogelijk moet die nog wel herhaald worden. Zou even met de dierenarts overleggen welke je het beste kan geven.
Van de rui kunnen ze best futloos zijn; wellicht is het een combinatie.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 17:57

Misschien handig iets te geven wat zijn weerstand verbetert. Veel paarden hebben nui problemen met verharen en dergelijke. In combinatie met wormen wordt het nog zwaarder. Ik heb een paard die ook moeite heeft met verharen en die geef ik dan een kuur Haemolytan 400 van Equistro. En daar knappen ze goed van op.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 17:57

Iris1702

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 18:02

Oke zal wel eens kijken voor een opkikker/vitamineboost...

Bedankt voor jullie snelle reacties, maakte me ontzettend druk!! Ik hoop dat het ontwormen helpt...

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 18:07

Ik denk (zo aan je verhaal te horen) dat ontwormen zeker wel helpt. Het kan zijn dat je paard na het ontwormen wat koliekerig wordt, als die écht veel wormen heeft. Niets om bang voor te worden, maar dat je dat in je achterhoofd houdt.

http://www.wormbestrijding.nl is misschien ook wel een interessante site.

MariekeA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 19:41

Ook ik moest gelijk aan wormen denken.
Als ik jou was, zou ik eerst ontwormen, dan na 3 weken nog eens en daarna pas de vitamine stoot.

Als het dier nog vol met wormen zit, is de opname namelijk minimaal.

Groetjes!

_Nann_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 11:21

ontwormen.... en idd vitamine / mineralen tekort zou ook kunnen

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 15:28

1: tanden na laten kijken. Je wilt niet weten hoe snel ze aan gewicht kunnen verliezen door een slecht gebit.
2: wormenkuur geven.

magicrover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 15:33

mocht je nou alles uitgesloten hebben en de optie in de rui blijft over, doe dan elke dag een klein scheutje zonnenbloemolie over het eten. niet de halve fles ivm diarree. wel zorgen dat je olie hebt van de eerste pers en niet de goedkoopste.

vitamineboost wil ook nog weleens helpen.

Iris1702

Re: Futloos, afgevallen en alle glans weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 15:49

Hallo,

Hij heeft gister zijn wormenkuur gehad en er zaten vandaag wormen in zijn ontlasting.... Over een paar weken nog eens herhalen en hopen dat hij nu snel weer opknapt....

Groetjes Iris