informatie gevraagd over scheuring gewrichtsband kogel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nobel01

informatie gevraagd over scheuring gewrichtsband kogel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 09:40

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Letizia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 11:10

Bedoel je annulair ligament?

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 12:24

-

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 13:23

-

Sybelle

Re: informatie gevraagd over scheuring gewrichtsband kogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 13:40

Oh bah, kogelringbandblessure. Ken er helaas 4 gevallen van (in 20 jaar hoor, niet achter elkaar).
De eerste, dus al 20 jaar terug, was een manegepony die op stalrust gehouden is met aan de hand stappen. Herstel leek redelijk te gaan, na 8 maanden zijn ze er op gegaan maar al snel was ze weer kreupel. Weer rust, weer proberen. Na drie keer is zij ingeslapen.
De tweede was ook een manegepaard die zich op een balk verstapt had (andere manege). Die heeft volledige boxrust gehad van een aantal maanden en is toen ook rustig aan de gang gegaan. Helaas kon haar beentje het werk ook niet aan. Een tweede keer op rust en inspuitingen met e.e.a. hielp niet meer dus dat betekende afscheid van haar. Zo'n lief dier, denk nog vaak aan haar.
De meest recente was een dresuurpony. Zijn blessure heelde te strak oid en die is toen expres ingesneden. Dat ging na rust en herstelperiode in eerste instantie goed. Volgens de arts die het insnijden aanraadde hielp het bij veel gevallen. Maar helaas is het later weer mis gegaan en is hij ingeslapen.
Maar nummer 3 is er nog! Hij is nu met pensioen maar heeft een aantal jaar geleden zijn kogelringband geblesseert. Ook alleen verrekt. Die eigenaren hebben hem twee maanden rust gegeven in stal en toen een jaar op het land gezet. Niet naar gekeken en na een jaar zijn ze begonnen. Toen deed hij het weer! Niet meer springen en niet in zware bodem maar dat maakte hen niet uit.

PatsyDB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 15:32

Nou, niet te snel de moed verliezen!!! Net voor onze verhuis, haalden wij onze grote jongen kreupel uit zijn stal. Hij was met zijn ijzer vast komen te zitten in een gleuf in hoek van zijn stal, draaide zijn ijzer er af en was ongelooflijk kreupel. 10 dagen op de Lingehoeve in Lienden geweest, waar ze moeilijk vonden waar precies het probleem zat.
Uiteindelijke diagnose : zeer ernstige collateraal band scheur hoefgewricht PLUS gewrichtsband scheur -zelfde been- ter hoogte van de radius ulna (elleboog/oksel paard)!!
De DA's waren er erg somber over en zeiden dat de kansen op herstel relatief laag waren en dat het misschien niet de moeite was hem mee te verhuizen naar de US. En indien hij toch herstelde, hij slechts sporadisch recreatief gereden kon worden.
Hij moest op 6 weken stalrust en 6 maand paddock rust.
Geen van beide was echt mogelijk op dat moment, want wij waren net aan het verhuizen en hij werd van de ene pensionstal naar de andere gesleurd en van rust was er vaak weinig sprake.

Eenmaal hier aangekomen gaven wij hem 1 maand paddock rust en hij zag er echt weer goed uit. We hebben hem toen laten nazien en hij kreeg de goedkeuring opnieuw onder het zadel te komen.
Dit alles is nu zo'n 11 maand terug. Sinds geen enkel probleem met hem gehad. Hij loopt opnieuw dressuur (B,L) als voorheen en we doen er voor de fun ook was cross-hindernissen mee. Hij is volkomen als tevoren.
Het is geen mirakelprodukt hoor, maar ik heb al die tijd MSM (zwavelzuur) bijgevoerd, dit helpt en versnelt de opbouw van nieuw bindweefsel.

Hou de moed erin, geef hem de nodige rust. Wij hadden er toen ook aangedacht hem te laten inslapen, maar wat zijn we nu blij hem desondanks alles mee verhuisd te hebben.

Bij mensen met gewrichtsband scheuren is het zo, dat men nu ook voorsteld te blijven bewegen met pijn, omdat zo de banden sterker en sneller teruggroeien. Voordien kwam men met een gewrichtsbandscheur in het gips. Nu sturen ze je naar huis met een soort strakke bandage, geen krukken en stappen maar! Ik zeg niet dat dit alles is, maar ik denk persoonlijk dat het feit dat ons paard toch is blijven bewegen ondanks de pijn en die dubbele bandscheur hij er nu sterker is uitgekomen.

VEEL succes.
Groetjes, Patsy.

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 10:39

-

PatsyDB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 15:36

Hoi,
De MSM kan je gewoon bij de drogist krijgen of in paardenzaken.
Hier bv bij de paardendrogist (eerste produkt, bovenaan links: MSM zwavel)
http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... roepID=113
Het werkt vooral op het verstevigen van bindweefsel, maar is ook goed voor gewrichten (bv artrose) ed.

Ik snap het hoor. Heel moeilijke beslissing. Bij ons had/heeft Magnus ook artrose in de rechterkogel vooraan. Maar dan pas beginstadium. Hij krijgt hiervoor schokabsorberende pads en bij de laatste X-rays, was het verschil echt merkbaar. Dus hebben we wel het gevoel de juiste richting uit te gaan. Die van ons is er inderdaad wel 12.
5 is idd bitterjong.
Citaat:
Ook vragen we ons af of hij nog op het land zou kunnen lopen, hij spaart zichzelf ook niet en speelt graag met andere paarden
En toch denk ik dat paarden vaak zelf aanvoelen hoe ver ze precies kunnen gaan. Echt waar, die van ons liep na een maand reeds te bokken van jewelste. Ik hield mijn hart vast & dacht zo komt het natuurlijk nooit goed...
Een kogel kan je gelukkig nog inpakken (bandage of sportboot), een hoef en elleboog konden wij niets mee doen.
Ik zou zeker de boxrust afwachten en daarna zien hoe hij reageert op de wei. Eens ze enkele weken op de wei overleven, dan komen ze vast wel weer onder het zadel.
En artrose hoeft niet per se einde verhaal te zijn, tegenwoordig zijn er toch erg veel paarden die verder kunnen ook al hebben ze arthrose, maar het brengt natuurlijk extra kosten mee en onzekerheden. Wikken en wegen, dat wel.

In ieder geval, veel sterkte & geluk ermee.

paardfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 16:15

wat een vervelende blessure heeft jouw paard zeg.
een bandenprobleem lijkt mij niet erg positief, maar zomaar opgeven zou ik zeker niet doen, zeker niet las je nog zo'n jong en levenslustig paard hebt.

die instabiliteit waar je het over hebt, wordt die veroorzaakt doordat de banden opgerekt zijn of ingescheurd?
bij mensen korten ze de banden nog weleens in bij een blijvende instabiliteit (aangezien je hier meilijk de stabiliteit kan trainen 9(ijkt mij)--. is er zoiets niet mogelijk bij een paard?

wat de artrose betreft zou ik hem glucosomine geven--> dat lijkt een positieve werking te hebben op het gewricht.

heel veel succes met je keuzes

groeten,
linda

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 15:19

-