zwelling paardenmond

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kaf

zwelling paardenmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 17:16

Hoi,

De paardentandarts is afgelopen week geweest en heeft bij mijn paard zwellingen geconstateerd in de paardenmond. Hij heeft het mij laten zien en het zijn inderdaad twee knobbels ter grootte van een knikker, precies op de plaats waar het bit ligt.
Kavallier mocht een week zijn bit niet meer in en ik moest een ander bit halen. Volgens de tandarts kan het nl. een allergische reactie zijn op het koper in zijn bit (ik heb een argentan(?) bit met een deel koper).

Afijn, nieuw bit is geen probleem, maar na een week bitloos is er nog geen verandering te zien in de zwellingen. Deze zijn trouwens niet rood of ontstoken.
Voor mijn gevoel moeten de zwellingen toch wegtrekken als ik hetgeen waarvoor hij allergisch is weghaal.....dus...ik twijfel wat het nou kan zijn, misschien iets anders dan een allergische reactie??

Wie kent dit of heeft er weleens van gehoord of zo?? Mijn paard heeft er met rijden trouwens nooit last van gehad, liep super op zijn bitje...of het is natuurlijk een bikkel!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 18:18

Argentaan bevat 60% koper..
In ieder geval, kan je er niet eens als je twijfelt en volgens jou de zwellingen niet minderen er eens een DA naar laten kijken die ook Paardentandarts is? Die weet namelijk in dat geval meer dan een 'gewone' Paardentandarts.

Yorghos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 19:39

Weet je zeker dat het bit goed in de mond ligt? Als het drukt kan dat ook zwelling geven. Dit wordt op den duur een verdikking die te vergelijken is met een eeltplek en die dus niet met een paar dagen wegtrekt.

Arrabel

Re: zwelling paardenmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 10:04

Het kan zo zijn dat er in het verleden van dit paard zo hard in zijn mond is getrokken en gerukt dat op de plaats waar het bit zit wonden zijn ontstaan.
Als dit langdurig is volgehouden dan kan het zo zijn dat je paardje litekenweefsel is gaan aanmaken in zijn mond.
Volgens mij is littekendweefsel niet gevoelig.

Een merrie die ik in het verleden heb gehad zat onder de mok, na lange behandelingen is ze er eindelijk vanaf gekomen maar door het verwijderen van de mok had ze een wond op haar been gekregen, dit is weg gegaan maar er is altijd een bult op die plaats blijven zitten, dat is littekenweefsel, is niet pijnlijk maar het gaat nooit meer weg.

Het is maar een idee hoor....

kaf

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 19:48

Hoi,

dank jullie wel voor het meedenken. De dierenarts heeft er al naar gekeken (kwam verdoving geven toen de paardentandarts er al was), die kon er niet zoveel mee. Het idee van dat eelt/littekenweefsel kan ik me ook wel in vinden. Alleen hoe kan ik zien dat het bit drukt? Hij heeft er duidelijk geen pijn aan met rijden want is zo vrolijk als wat en loopt eigenlijk hardstikke lekker. Hoe kan ik het drukken nakijken?

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 08:15

Gewoon hard op de bobbels in zijn mond drukken, als hij daar totaal niet op reageert zal het geen pijn doen.
(maar dat neemt niet weg dat er misschien door de bobbels het bit niet goed meer in de mond ligt..)

kaf

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 09:40

Ja, dat is inderdaad leuk. Ten eerste stribbelt hij, ondanks mijn houdgreep, natuurlijk aardig tegen als ik zijn mond open wurm (niet overdreven ofzo, maar je kent dat wel; hoofd omhoog enzo) dus doet het dan pijn of vindt hij het gewoon irritant dat ik aan zijn mond zit? En dan nog is het natuurlijk de vraag hoe of wat het bit ligt. Ik vraag het nog wel even hier en daar na!