Stappen aan de hand of erop?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ppl0026

Stappen aan de hand of erop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 12:23

Mijn pony heeft een tot nu toe onbekende blessure aan haar rechtervoorbeen. Ik wou vandaag gaan rijden, maar zodra ik aandraafde was het al duidelijk dat er iets mis was (tijdens het stappen was alles normaal). Ze liep met een beetje een raar huppeltje. Ook was haar been warm (bij de kogel).
Nou vroeg ik me dus af.. Kan het kwaad om nu te stappen terwijl je erop zit? (alleen rondstappen dus hè, niet draven oid)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 12:52

Wat mij door mijn DA verteld werdt was dat de ruiter op de rug van het paard voor extra belasting op de voorbenen geeft.
Natuurlijk niet een enorme extra belasting maar zeker meer dan als je er naast zou lopen.
Ik moest dan ook echt naast mijn paard lopen en mocht er beslist niet op.
Na enige tijd mocht ik rustig weer wat erop gaan zitten en opbouwen.

Als ik jou was zou ik het dus niet doen en er naast gaan stappen maar andere zullen dat waarschijnlijk niet met mij eens zijn!
Je moet doen waar jij je goed bij voelt!

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 19:14

Erop is idd extra belasting voor het paard.Dus zou het zelf niet doen tenzij net als bij een vriendin van mij het paard aan de hand gewoon niet controleerbaar is en dit veel meer overbelasting met zich mee brengt.Maar bij haar is toen wel in overleg da besloten om dan liever die extra belasting met er opzitten voor lief te nemen.Dan dat geflip en los trekken aan de hand.

stabik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 19:31

er naast lopen is altijd beter omdat je je paard niet extra belast maar is je paard niet te houden zou je er op kunnen zitten( is niet mijn voorkeur)

de kogel is warm zeg je, dus doe er wat koelingsgel op of spuit lekker af met koud water, dit verlicht altijd...

Yorghos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 19:36

Anoniem schreef:

Je moet doen wat goed is voor je paard en niet wat voor jou het makkelijkste of leukste is.
Het gewicht van een ruiter is extra belasting en dat kan een kreupel paard echt niet gebruiken. Ik zou in dit geval stappen aan de hand en daarna koelen met water.
Zeker niet gaan rijden totdat ze onbelast weer goed loopt in alle gangen.
Als het lang duurt of je ziet geen verbetering, toch even een veearts laten kijken.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 12:47

Yorghos schreef:
Anoniem schreef:

Je moet doen wat goed is voor je paard en niet wat voor jou het makkelijkste of leukste is.
.

In sommige gevallen is ernaast lopen echt niet verstandig en zelfs gevaarlijk.
Ik loop er liever naast dan heb ik juist meer controle.
Ik bedoelde er ook niet mee dat je maar `wat` moet doen, maar wat het verstandigst is.
Dus wat in haar geval het veiligst en beste is.

En het is tevens haar paard, als zij er op wil gaan zitten, moet zij dat lekker doen. mij intereseert dat voor de rest niet...... Heel hard misschien maar anders zou ik wel een heel zwaar leven hebben als ik mij druk zou moeten maken hoe andere mensen met hun paarden omgaan. Want veel mensen doen het anders dan ik het zou doen.

ppl0026

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 15:32

Ok dan ga ik er dus gewoon naast stappen! Ze is gewoon braaf hoor aan de hand, dus da's geen probleem.

Yorghos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 18:08

Citaat:
En het is tevens haar paard, als zij er op wil gaan zitten, moet zij dat lekker doen. mij intereseert dat voor de rest niet...... Heel hard misschien maar anders zou ik wel een heel zwaar leven hebben als ik mij druk zou moeten maken hoe andere mensen met hun paarden omgaan. Want veel mensen doen het anders dan ik het zou doen.

Daar heb je gelijk in, maar TS heeft dit topic geopend om advies te vragen over deze situatie. En mijn advies is om een kreupel paard niet extra te belasten.
Wat mensen met adviezen doen moeten ze uiteraard zelf weten.

_Nann_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 11:21

ik zou er naast stappen... lijkt me een verstandig besluit...

Nibbit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 11:23

Ik moest ook stappen ivm een blessure. maar omdat mijn paard ook heftig kan reageren als je ernaast loopt adviseerde de dierenarts me om er toch maar op te gaan zitten. Om erger te voorkomen!

paardfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 16:22

het liefst onbelast stappen zou ik zeggen.
En dat gaat zeg je, dus probleem opgelost, toch?

groetjes,
linda

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 16:23

Als het paard zich aan de hand gedraagd, dan aan de hand........ maakt ie enkelt gekke sprongen dan er gewoon op

Maysie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 22:00

ik zou het aan de hand doen eerts en niet losgooien op een vlakke weg 3 of 4x 10 min

RicardoOpa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 09:38

Ik zou ook aan de hand gaan stappen en zo op bouwen naar een drafje en aan de hand een galopje in de bak... Daarna zou ik gaan kijken hoe het gaat om er op te stappen (!) En dat bouw je dan ook weer naar een drafje en galopje

a3a

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 11:02

Ahum, bij een galop komt wel het volledige gewicht van een paard op 1 been. Dat is een grotere belasting voor dat been dan wanneer je er op zit in stap. Volgorde zou dus iets anders moeten zijn.

s_uzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 12:03

hoe gaat het nu met haar been?

ppl0026

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 17:32

Heb woensdag bij de DA animalintex gehaald (DA zit naast de stal, lekker handig en die heb ik vandaag eraf gehaald. Haar been was weer mooi dun en niet meer zo warm. Morgenochtend ga ik weer stappen en dan ga ik morgenmiddag met m'n instructrice voorzichtig proberen te rijden.

felthuis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 19:15

Je kunt gewoon erop gaan zitten. Liefst over de weg of verhard stuk. Ik neem aan dat je geen 100 kilo weegt en netjes met je paard zijn bewegingen meegaat. Dus gewoon erop zitten tijdens het stappen, kan geen kwaad. Succes.

paardfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 22:33

en?
gaat het goed?

ppl0026

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-06 08:56

Nee, been was toch weer warm geworden.. Dus nu wachten tot maandag en dan ga ik erop.

Djesseka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 14:06

Ik ben een onwijze voorstander van ernaast lopen!
Zelfs als een paard gewoon prima loopt, ga ik vaak een half uur wandelen en een half uurtje rijden ofzo. Wandelen dan dus ernaast. Heerlijk is dat en voor het paard ook goed!

Succes ermee!

esperance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 15:06

Lamyra schreef:
Ik moest ook stappen ivm een blessure. maar omdat mijn paard ook heftig kan reageren als je ernaast loopt adviseerde de dierenarts me om er toch maar op te gaan zitten. Om erger te voorkomen!

werd ook tegen mij gezegd...

is het miss ook niet verstandig om er proberen achter te komen wat het kan zijn?

ppl0026

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-06 17:45

Als het maandag nog steeds niet goed is ga ik naar de DA idd. Ik heb dit 3 maanden geleden ook gehad en de DA zei dat het een lichte/onduidelijke kreupelheid was en adviseerde om verder te gaan met trainen..