Is dit spoed....of overbezorgheid?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

loutjuh

Is dit spoed....of overbezorgheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 21:12

pfff ik zit weer met iets in me maag.

sam heeft al een tijd een traan oog (had ze al toen ik der had, maar het was eigenlijk zo goed als over).

Het wordt sinds deze week weer erger de druppeltjes lopen uit der oog en ze heeft hem ook half dicht. Je ziet dat ze er last van heeft. Vandaag merkte een slimme stalgenoot op (had ik nog niet gezien) dat haar klieren opgezet waren en ik zag het ook. Precies achter der kaak is het opgezet en ook iets meer naar boven. Ze heeft ook een klein beetje een snot neus.

Ik wil het liefst nu de DA bellen, maar die ziet me aankomen! mijn paard staat verder dag en nacht buiten en krijgt genoeg te eten.

Wat raden jullie mij aan....ik zit weer in een mega dip!

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 21:12

het viel me trouwens ook al op dat ze met rijden gistere en vandaag wat stijver was en stugger dan normaal gesproken

amarinsjuh

Re: Is dit spoed....of overbezorgheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 21:16

aaah
Ik zou de da wel eventjes bellen voor advies

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 21:20

je kan altijd bellen voor advies natuurlijk.
Als ze morgen als een soort van weekend dag zien dat krijg je een spoed nummer als je de da belt, dat nummer is dan van de betreffende arts die op dat moment dienst heeft.
Je kan altijd bellen van hoe of wat, zien hun het als spoed zullen ze komen, zien ze het niet als spoed moet je misschien een afspraak maken.

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 21:22

ja dat is waar

Melisjee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 21:22

beter bellen als het niet nodig is dan niet bellen als het wel nodig is tog? DA bellen dus

Jasmijn159

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 21:23

Gewoon bellen hoor! Reken maar dat mensen wel voor raardere dingen op bellen. Dalijk is er wel iets aan de hand en heb je zo hardstikke spijt dat je niet gebeld hebt!
En zoals gezegd, advies vragen kan altijd toch?
Waarschijnlijk zegt de DA toch dat je het nog even aan moet kijken..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 21:24

let wel op, je betaald in het weekend en andere *uitzonderlijke* dagen wel dubbel tarief voor een DA.
Tuurlijk maak je dat niets uit als je paard ziek is, maar het is wel handig om te weten kan je rekening houden met uitgaves

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 21:27

haha klopt...al eens meegemaakt maar goed de dierenarts rekening is altijd duur dus dat extra's kan er ook nog wel bij. Als ik al dat geld optel wat ik aan sam heb uitgegeven daar kan ik een nieuw paard voor kopen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 21:30

loutjuh schreef:
haha klopt...al eens meegemaakt maar goed de dierenarts rekening is altijd duur dus dat extra's kan er ook nog wel bij. Als ik al dat geld optel wat ik aan sam heb uitgegeven daar kan ik een nieuw paard voor kopen

haha ja idd ik met balou ook...kan ik er wel 10 voor kopen
maargoed zoals ik al zei het maakt natuurlijk niks uit maar dat je niet ineens voor een verassing komt te staan als je b.v 100 gewend ben en ineens is het 200

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 21:44

nog iemand anders??

DL_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 21:47

tjaa, ik zou even bellen, al is het maar voor de zekerheid ( je kan het miss op geven aan de verzekering, weet niet tot hoever je je paar verzekert hebt.. met die van mij kan ik voor álles terecht.. )

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 21:50

Bellen kost haast niks. Dus advies vragen. Als een DA daar een probleem van maakt is het geen goede DA

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 21:52

oke morgen ga ik even bellen!!!

Eejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 21:52

Ik zou gewoon bellen voor advies.
je bent gewoon bezorgt om je paardje , vind je het gek als je je paardje met zulke oogjes ziet
ik had denk ik al gebeld of mischien even aan een stalgenoot of de stalhouder vragen of die er wat van afweet

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 21:54

heb ik al gedaan ejj, maar nog niet meegemaakt. heb al het een en ander opgezocht maar er staat niet echt iets waarvan ik denk daar heb ik wat aan. Ik ga morgen zeker even bellen.

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 21:54

stiekem hoop ik dat het spoed is en dat ze even komen en mij dan geruststellen dat het niks is

ellepel

Re: Is dit spoed....of overbezorgheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 08:22

het kan heel goed zijn dat je paard de traanbuis verstopt heeft zitten.
dat gebeurd namelijk wel vaker, door een stofje of wat anders gaat de buis dichtzitten en stromen de tranen over het oog heen naar buiten inplaats van dat ze afgevoerd worden door dat traanbuisje.

ik zou in elk geval dus even veearts laten kijken naar dat oog.
als de klieren opgezet zijn zou het ook een virusje kunnen zijn, samen met en snotneus is dat dan dus verkouden

je kent je eigen dier t. beste, en als je denkt dat t niet goed is moet je gewoon een arts gaan bellen.

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 14:13

DA is inmiddels langs geweest en ze heeft en flink ontstoken oog, dus ze heeft een antibioticum zalfje gekregen....verder waren de opgezette speeksel klieren niet ernstig, en haar snotneus ook niet. Met een week moet het over zijn! En haar traanbuis was ook niet verstopt....!! Ik ben weer blij...

felthuis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 19:29

Altijd je dierenarts om advies vragen wat te doen. Probeer in ieder geval het oog goed schoon te houden met lauw water. Bel je dierenarts desnoods even op om te vragen wat te doen. Voel je je mateen een stuk lekkerder. Succes

nikkessen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 12:37

Mijn paard heeft als jaarling ook een ontstoken oog gehad. Ook ik heb toen een antibioticum zalf gehad. Hiermee ging de onsteking niet over. Uiteindelijk heeft mijn paard ruim een maand in de kliniek gestaan. Hier hebben ze alles geprobeerd om de onsteking weg te krijgen. Ze hebben het oog zelf een week dichtgehecht. Het eindresultaat is dat mijn paard aan een oog blind is geworden. Je merkt er nu niks meer van. Hij houdt zijn hoofd niet scheef of zo tijdens het rijden. In het oog zit een grote blauwe vlek. Gelukkig hoefde het oog niet verwijdert te worden.
Hou het oog goed in de gaten. Mocht je het niet vetrouwen dan gewoon weer de DA laten kijken. Succes

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 20:48

sam heeft ook blauwe vlies over het oog, maar volgens de DA is dit dus een teken van beschadeging. Ze reageerd tot nu toe goed op de antibioticum.... Haar tranen blijven komen, maar wel iets minder en haar oog is aan het slinken en is minder dicht.
Ik houd het iedere keer goed schoon met steriele watten. en daarna de zalf. Ik ben zeker allert.