problemen bij pony te vroeg ingereden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aur0ra_h0rse

problemen bij pony te vroeg ingereden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 19:05

hey,
ik ben met 2,5 jaar al begonnen met inrijden met mijn shetlander,
het ging hartsikke goed met rijden, en ze deed het goed, maar naderinzein wist ik dat het gwn fout is ik vind het zelf verschrikkelijk , maar na een maand ben ik gestopt, ik zag toen pas in dat ik te vroeg begonnen was, ik weet dat het dom is, maar ik maak me zorgen of dat kwaad kan bij de gezondheid, ze ois nu 3 en nu ben ik weer verder gaan rijden, ik weet dta ik fouyt zat en daar hoeven julli eme niet op te wijzen, maar wat kan hett kwaad aan de gzondheid? en wat kna ik er nu nog tegen doen?

aur0ra_h0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 19:14

aub ik maak me er best wel veel zorgen over?

aur0ra_h0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 19:27

egt niemand?

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 21:16

als je te vroeg begint met traininen (en dan met name op der rug zitten) dan kan er inderdaad schade aangebracht worden.

amyke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 22:07

Hallo,
ook ik heb dit probleem voor heb ze op 3-jarige leeftijd gekocht.
Ze is te vroeg zadelmak gemaakt en daarmee zijn haar wervels scheef gegroeid. Dit is erg ik heb 10 maand niet kunnen rijden.
kus
Amy

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 22:10

Ik zou die shet een hele lange tijd op wei zetten. Maar ik snap niet, als je een paard zelf kan inrijden dan moet je toch weten dat dat te vroeg is?

En het is dus schadelijk.
En msntaal is verboden, evenals berichten plaatsen met 'niemand?

Thats_Me

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 22:13

Ik ben blij dat je van je fout geleerd hebt. Het kan zijn dat er wat mis is maar dat hoeft natuurlijk niet. Je hebt er een maand opgereden (neem aan niet heel intensief?) dan denk ik dat het weinig kwaad kan. Toch vind ik 3 voor een shet (of eigenlijk elk ander paard) nog erg jong om in te rijden, maar goed dat is persoonlijk. Je kan er nu niks meer aan doen wat gebeurt is is gebeurt. Ik zou het nu gewoon langzaam aan opbouwen. Niet elke dag intensief gaan rijden maar alles langzaam aan opbouwen, niet te veel willen en het gewoon leuk houden voor allebei.

sara0

Re: problemen bij pony te vroeg ingereden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 22:14

het kan zo zijn dat wanneer je er te vroeg op gaat zitten dat je paard dan letsel kan overhouden met name bij zijn of haar rug... ik zou het heel rustig aan doen en als je paardje straks heel erg in protest zou gaan ofzo eventueel naar de rug laten kijken maar misschien gaat het ook wel goed, dat is verschillend per paard...

aur0ra_h0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 06:20

dank jullie wel, ik hoop dat ze niks aan over gehouden heeft, maar hoe moet je dat merken dat ze er last van heeft? want ik heb wat opgezocht over de shetlander, dat de rug met 2,5 jaar uitgegroeid is, en alleen nog niet tsevig genoeg is, ik hoop dat het weer goed komt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 08:41

JA maar de rug is niet stevig, de gevolgen weet je pas later. Dus ik zou zeggen blijf even van die shet af en zet hem op wei.

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 14:57

Ik heb een heel verhaal voor je (in't engels ) in Word, waarin precies uitgelegd wordt wat en waarom de gevolgen van te vroeg inrijden zijn, incl. een mooi plaatje waarop staat wanneer welke groeischijven dichtgroeien bij een paard (en het bot op die plek dus uitgegroeid is).
Wie dat wil hebben kan z'n e-mail even door PB en, dan stuur ik het door.
Om je nu maar even wat gerust te stellen... nee, te vroeg beginnen is niet goed en ja, daar kunnen ze problemen aan over houden. Máár... je hebt slechts een maandje gereden en ik mag er hopelijk van uit gaan dat je ook rustig aan gedaan hebt... dan kan 1 zo'n maandje nog niet zo héél veel kwaad gedaan hebben (let wel, ik ben er persoonlijk dus absoluut tegen om ook maar 1 keer op je paard te gaan zitten voor ze 3 zijn...promoot hier dus niet het 'voorzichtig af en toe vast een keer proberen want dat kan niet zoveel kwaad'...). Zet je paardje nu lekker weg, ga veel aan de hand met haar oefenen, zadeltje op, hoofdstelletje in, met lange lijnen er achter sturen enz. enz... dat soort dingen kun je állemaal al lang doen en ga er pas weer op als ze 3½ of nog beter, 4 jaar is, dan groeit ze lekker gezond op en zal de schade van dat maandje rijden echt wel meevallen. En door al dat oefenen wat je op de grond met haar gedaan hebt, stap je dan zo op en rijd je er zo mee weg.

Nicky__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 15:00

^^ amen!

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 17:22

Ik dacht trouwens ook dat shets later 'rijp' zijn dan andere rassen?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 17:31

http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... enoeg.html

daar staat uitgelegd hoe en wat.

goed dat je tot inzicht bent gekomen dat het te vroeg was voor je pony.
ik hoop dat je haar nog een poosje niet wil berijden, is beter hoor, ik zou nu echt ff wachten tot ze nog wat ouder is.
onderaan de link die ik je gaf staan vele andere dingen die je in tussentijd met de pony kan doen.
ook goed trainen aan de longe/ lange lijnen zodat ze balans heeft, en spieren, en gewoon begrijpt wat je van haar wil.
is erg belangrijk want je bent er vroeg op gaan rijden, pony was daar mentaal (verstandelijk zegmaar) nog niet aan toe en kan nu dus zonder dat jij het doorhebt verkrampt onder het zadel lopen ofzo, en dat brengt op de lange termijn schade aan.

je kan niet meer terug van wat je gedaan hebt, dus maak je er niet al te naar over maar zorg ervoor dat je vanaf nu verantwoord met haar omgaat

malouuu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 17:37

hammie schreef:
Ik ben blij dat je van je fout geleerd hebt. .

het is alleen een beetje zonde al een shetje daar misschien de dupe van is geworden..

ik zou je shetje een zeer ruime tijd op rust zetten en leuke dingen met dr gaan doen... en hopen dat ze dr niets aan over houd!

maar ik denk dat rust zeker nodig is!!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 18:43

aur0ra_h0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 19:28

tnQ s allemaall! ikk laater er zeker met rust nu, en volgend jaar mei ga ik weer beginnen, ik hoop dat het a n niet zo veel kwaqad kan

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 19:33

Oke, mooi dat je dat doet. En daarna weer gaan rijden.

aur0ra_h0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-06 11:43

jah !

esperance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 15:10

goed van je dat je het zelf merkte... hoop dat je er wat van geleerd hebt..