Paard kopen, vraagje over keuren.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

juval

Paard kopen, vraagje over keuren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 19:04

Ja, het is dan eindelijk bijna zover. Ik sta op het punt om weer een paard te kopen, na 3 jaar zonder wordt het wel weer tijd.

Ik heb er een op het oog, een leuke, lieve merrie, waar ik al een optie op heb genomen. Ik koop haar van een partikulier, en ze staat ongeveer aan de andere kant van het land.

Nu vraag ik me af wat gebruikelijk is qua keuren. Ik wil haar uiteraard wel door een dierernarts klinisch laten keuren voor ik haar definitief koop.

Is het gebruikelijk om voor zo'n keuring de dierenarts van de verkoper te gebruiken? of een andere daar in de buurt, zodat ze waar ze nu staat gekeurd wordt?
Of zal ik paard in de trailer laden, en hier bij mij in de buurt een dierenarts vragen, met het risico dat ik paard weer moet terugbrengen als ze onverhoopt wordt afgekeurd.
Is het handig dat ik zelf bij de keuring aanwezig ben als het bij de verkoper gebeurd?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
bedankt alvast!

EmDee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 19:15

Ik ben geen paardenkenner, maar in mijn werk (herplaatsing van honden/katten) vragen we altijd een medisch dossier op bij de DA, en als het nodig is vragen we ook nog eens om een recente gezondheidsverklaring. Ik zou, als het mogelijk is, wel erbij willen zijn, maar misschien is de routine bij paarden wel net even iets anders, daar weet ik niets van.

mijntjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 19:19

Ook mijn paard stond niet bij mij in de buurt. ik heb haar bij de vorige eigenaar laten keuren, maar heb daar zelf een kliniek gevraagd voor de keuring, waarvan ik wist dat dat niet de dierenarts was van de vorige eigenaren. dus het was wel een onafhankelijke veearts zeg maar.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 19:21

Meestal wordt door een andere DA gekeurd dan de eigen van de mensen.
Maar mijn vorige pony is door mijn eigen dierenarts gekeurd. Althans, was de bedoeling. Maar omdat die met vakantie was en een andere ziek was er een vervanger, die er normaal niet werkt, dus voor mij ook onbekend.
Maar mijn voorkeur zou naar een vreemde zijn. Wel laten keuren waar ze staat, want idd meenemen is hetzelfde als kopen. Keuren moet voor aankoop.
Altijd zelf bij een keuring aanwezig zijn zegt mijn gevoel.

Hobby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 19:22

Bij een klinische keuring mag je zelf de dierenarts bepalen. Ik zou persoonlijk het paard daar ter plaatse laten keuren. Als je hem namelijk eerst een heel eind vervoert en hij wordt vervolgens afgekeurd, is de kans aanwezig dat jij daarvan beschuldigd wordt. Daarnaast kan er tijdens het vervoer over zo'n afstand altijd iets gebeuren waardoor het paard iets beschadigt.
Ik kan je aanraden om bij keuring aanwezig te zijn. Vrienden van mij hebben meegemaakt dat ze de desbetreffende dierenarts een buigproef hebben moeten uitleggen (de betreffende dierenarts wilde de buigproef in een zandbak doen i.p.v. op de harde weg). Bovendien liep de pony niet snel genoeg weer goed na de buigproef. Pas na een afstand van enkelen tientallen meters liep de pony weer goed. De pony werd door deze dierenarts goedgekeurd, ondanks de aanmerkingen door de buigproef.
Ik zou niet de dierenarts nemen die het paard onder behandeling heeft. Hij zou dan belangenverstrengeling kunnen hebben.

ikke

Re: Paard kopen, vraagje over keuren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 19:24

Keuren van een paard doe je ALTIJD door je eigen dierenarts! Zodat elke schijn van partijdigheid wordt vermeden. Ook in geval van problemen is dit in je voordeel en sta je juridisch sterk.
Kanttekening: zorg wel voor een goede arts; ik heb meerdere malen meegemaakt dat dierenartsen niet wilden goedkeuren, louter omdat men de professionele verantwoordelijkheid niet wilde dragen.

Laat bij de keuring een bloedmonster nemen. Je bent niet de eerste die een gedrogeerd paard koopt, ook bij een particulier.

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 19:27

Ik zou er ook voor kiezen om het paard daar te laten keuren alleen zou ik zelf een dierenarts nemen een plaatsje verderop en niet hun eigen dierenarts.

Belker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 21:41

Verplaatst naar Medisch

Elguccia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 21:50

Ik zie geen probleem in het laten keuren door de DA van de verkoper: heb zelf twee paarden op die manier laten keuren, waarvan de eerste afgekeurd en de tweede wel goedgekeurd. Wel zou ik er zelf bij zijn, wat al gezegd is.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 23:07

Ik laat ALTIJD keuren door mijn eigen veearts, die dan naar daar komt. Vorige keer was dat ipv 75 Euro 120 Euro (en het was ver!) en dat heb ik er graag voor over. Je zult de eerste niet zijn die het slachtoffer wordt van een veearts die van de verkoper geld heeft gekregen om een paard goed te keuren dat niet in orde is.
Als de reiskosten van de veearts je te duur zijn, regel er dan zelf een daar in de omgeving, maar neem er zeker geen van de verkoper zelf.

_RobinA_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 13:22

En ALTIJD naar het medisch dossier vragen!!! Daar staan namelijk alle behandelingen en dergelijke in. Natuurlijk ook nog laten keuren, maar als je niet voor verrassingen wil komen te staan altijd het medisch dossier opvragen!!!
Als je wilt lezen wat er mis kan gaan met alleen keuren en geen medisch dossier, lees dan de link in mijn onderschrift, als je een reactie daarop hebt, liever via pm

BoefJMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 15:12

Late keuren door een onbekende dierenarts; zeker niet de veearts van de verkoper.

Demian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 16:46

Unika schreef:
En ALTIJD naar het medisch dossier vragen!!! Daar staan namelijk alle behandelingen en dergelijke in. Natuurlijk ook nog laten keuren, maar als je niet voor verrassingen wil komen te staan altijd het medisch dossier opvragen!!!
Als je wilt lezen wat er mis kan gaan met alleen keuren en geen medisch dossier, lees dan de link in mijn onderschrift, als je een reactie daarop hebt, liever via pm

Hoe vraag je zo'n medisch dossier op? Of gaat dat dan via de veearts die het paard keurt?

_RobinA_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 20:30

Dat kun je het beste opvragen bij de dierenarts die in het paspoort staat.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 10:17

altijd laten keuren door een dierenarts van eigen keuze..

maar toch zegt zo'n klinische keuring ook niks..als je meer zekerheid wilt moet je rontgelogisch laten keuren

mijn paard was klinisch ook goedgekeurd...maar na 2 jaar kwam er toch OCD in zware vorm uit en nu is ie er niet meer

veel succes met je keuze

Demian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 18:10

Unika schreef:
Dat kun je het beste opvragen bij de dierenarts die in het paspoort staat.

Geven ze dat dan zomaar aan iedereen

_RobinA_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 19:53

Als je toestemming krijgt van de eigenaar wel ja! Dat zul je dus moeten vragen. Maar daar zal niet moeilijk over gedaan worden, tenzij er iets te verbergen valt....

Maysie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 21:58

beste kan door een dierenarts die je kent

lodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 22:04

Even een paar tips:

1) Niet laten keuren door de DA van de verkoper > wijs zelf een DA aan
2) Wees bij de keuring aanwezig
3) Vraag de DA extra te kijken naar de rug !.

Veel succes verder !

Maysie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 18:17

en ook de benen niet te vergeten!

Knavia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 17:54

Laten keuren door de DA van de verkoper kan prima, mits dit een paardenarts is en een goede naam heeft hoog te houden. Een DA gaat echt niet z'n naam op het spel zetten voor een partikulier die eens in de zoveel tijd een paardje verkoopt.
Wel zelf erbij zijn, dan kan de DA meteen de uitslagen met je bespreken.
En dat van die rug is inderdaad slim, sommigen DA'en vergeten daar wel eens naar te voelen. Maar Maysie, je hoeft niet bang te zijn dat ze de benen vergeten, dat is het meest belangrijke deel van de keuring!

An_J

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 08:59

Nee, juist neit laten keuren door DA van verkoper. Je weet nooit wat er speelt. En achteraf kan je je alleen maar voor je kop slaan als het perongeluk toch anders blijkt dan gedacht. Hoe betrouwbaar de mensen of de desbetreffende DA ook lijkt.
Daarnaast altijd zelf aanwezig zijn, zodat je weet wat er speelt en besproken wordt. Een rondje bellen over wat bepaalde DA's bij een klinische keuring doen kan ook geen kwaad. De ene doet een buigproef en luistert wat naar longen e.d. De ander bekijkt m van top tot teen. Daarnaast kan het financieel ook een berg schelen