Paard Koliek...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

traan_beauty

Paard Koliek...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 17:13

Hallo, bokkers..

Ons blinde paard Skipta heeft sinds gister als het goed is koliek..
Vanochtend wou ze niet eten.. ze had de hele stal over hoop gehaald, Ze was helemaal vies van het zaagsel en schraapte wel erg vaak over de grond met haar voorbeen. Ze had ook best een harde buik en ze had NIET gegeten!! Allemaal dingen die zijn nooit zal doen.. Dus er klopt iets niet dachten we.. Wij vermoedden al dat het koliek moest zijn, en ja dat dacht de DA ook.. Wij naar de pijnstillers ( die hij kreeg van de DA ) 20 min. stappen en haar op stal gezet Zonder eten.
De DA zei dat ze vandaag geen eten meer mocht en morgen, overmorgen alleen een klein beet je hooi. Daarna zouden we wel verder kijken..

Vanmiddag hadden wij een etentje dus mijn moeder met de auto.. wij met de fiets..

Gelukkig hinnikte ze wel toen ik haar riep..
En ze wou vanavond al super graag eten!!
Ze liep me achterna in het hooi hok ik kreeg haar er bijna niet uit..
Wel een goed teken.. maar niet goed dat ze wat gegeten heeft
De DA zei niet echt duidelijk dat je met een koliek paard veel moet lopen.. Maar skipta heeft het niet héél erg gelukig.. Nu nog..
Ik wacht wel af tot morgen

Maar nu wat vragen voor jullie:
Moet je nou zovaak per dag lopen met een koliek paard?
Zijn er nog tips?? ( wel die voor ieder paard geld met koliek he.. )

Alvast bedankt!! Ik was heel erg geschrokken toen ik in mijn bed lag en me susje zei: je moet uit bed komen want er is iets met skipta

Ik hoop echt dat het morgen niet erger is..

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 17:17

We hebben mijn paard destijds Colosan gegeven tegen de koliek, natuurlijk hebben wij de VA er ook bij gehad.
3x ong. 30 cc. Als je dit niet hebt dan kun je je paard ook iets van Beerenburg of een andere kruidendrank geven, zelfde dosering.
De kruiden prikkelen de darmen.

Het hele relaas is terug te vinden op: viewtopic.php?f=3&t=493754&hilit=

traan_beauty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 16:39

bedankt ik kijk de topic even na

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 16:41

Ik ben volgens mij echt een panieker.... Want ik bel altijd direct de dierenarts.. ook al hebben ze nog maar net een uur buikpijn.

saskia23

Re: Paard Koliek...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 17:07

Ik kreeg gisteravond een telefoontje van mijn instructrice (sta bij haar op stal); 'Sas, ik heb de veearts gebeld, des heeft koliek'. Pffff, schrok me wezenloos, paard mankeerd nl nooit iets. Ben met 130 km/pu over de snelweg richting stal gegaan.
Hij had zichzelf laten vallen op stal, haar man is direct met hem gaan stappen tot ik er was. Nou ja, het hele riedeltje van de veearts doorlopen, opvoelen, injectie. Alles voelde verder goed zei hij en nadat ik hem 20 min. later even aan de longe heb laten 'joggen' heb ik hem op stal gezet. Hij had gaskoliek.
Hij stond rustig ... wel enigzins verontwaardigd dat zijn buurvrouw hooi kreeg en hij niet .
Afijn, binnen wat gedronken en later nog even bij hem wezen kijken. Hi j stond weer rustig.
Ik ben naar huis gegaan en heb heel onrustig geslapen, ben geloof ik elk uur wakker geweest. (bang om evt telefoon niet te horen).
Vanochtend heeft hij weer wat hooi gehad en heb hem even laten bewegen aan de longe waarna ik hem in de paddock terug heb gezet.
Alles gaat nu goed met hem, thank god want als mijn paard iets heeft gaan direct alle lampjes uit bij mij.
Ben erg blij en gerust dat er zo goed op hem wordt gelet en dat er adequaat wordt gehandeld indien nodig. Ik kom bij een boer vandaan en die had hem rustig laten staan.
Een heel verhaal is t geworden
Wel heel apart, ik had die ochtend super lekker gelest, hij liep waanzinnig goed, geen gekke dingen qua voer gedaan maar toch koliek.

CarpeDiem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 17:33

wandelen kan een paard ook uitputten.
Paarden die gewoon rustig gaan liggen moet je lekker laten liggen.. behalve als ze gaan rollen, dan kun je het beste even met ze stappen. Maar ook geen uren.. Dat kost meer energie dan het goed doet!

Fijn dat je paardje toch snel weer is opgeknapt!

saskia23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 17:37

Dit was het advies van de veearts. Ik heb hem uiteraard niet in het zweet laten lopen. Bovendien, ik kan rollen beter voorkomen op het moment dat hij op zijn benen staan dan wanneer hij al ligt.
Het is trouwens geen urenslopende kwestie geweest hoor. Ik ben ook hartstikke blij dat hij weer is opgeknapt, dat wordt vannacht weer lekker slapen

CarpeDiem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 17:39

Nee ik val je ook niet aan hoor! Geef je advies.

Op mijn werk krijg ik soms totaal uitgeputte dieren, omdat de eigenaar uren hebben gestapt (of zelfs gelongeerd) omdat de dieren niet mochten gaan liggen! terwijl juist liggen veel verlichting kan brengen voor een koliek paard.
Dus ik gaf eik alleen antwoord op de vraag hoe vaak per dag je met zon beestje moet gaan stappen.

saskia23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 17:47

Ik had dit bij mijn eigen paard nog nooit gehad, heb het wel bij ex-stalgenoten gezien. Ik vind het trouwens raar dat er mensen zijn die alleen maar gaan lopen met een koliekerig paard. Ik heb het advies van mijn veearts opgevolgd, kan dan ineens heel volgzaam zijn .
Heb in eerste instantie mijn paard stil laten staan, op het moment dat hij wilde gaan liggen heb ik wat gestapt .... tot ie rustiger werd.
Weet wel dat je me alleen advies gaf hoor, ben niet boos

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 16:41

Inderdaad, af en toe een rondje stappen is wel goed, maar langer dan een minuut of 10 per keer heeft niet echt zin. Liggen mag wel, liefst in een ruime veilige box, waar ze zich niet kunnen bezeren en niet zo snel vastrollen. Als ze heftig willen blijven rollen, moet je de dierenarts laten komen, die kan hem pijnstillers geven, nadat hij heeft gecontroleerd wat de oorzaak van de koliek is.

JennS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 09:24

Mjin pony heeft ook wel eens koliek gehad en medestalmaatjes ook, onze veearts komt dan langs geeft antibiotica en er word dan geadviseerd om 2 uur om het kwartier te stappen en dan moet het over zjin. Ik denk dat elke veearts een ander advies heeft en dat het voor elk paard anders werkt. En natuurlijk een andere soort koliek is. Succes met je paardje!

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 16:43

Ik denk dat je veearts geen antibiotica geeft, hoor, Jenns, het zal eerder een pijnstiller zijn. Antibiotica geven we eigenlijk zelden bij koliek, tenzij hij geopereerd moet worden, dan wel.

CarpeDiem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 18:21

paard krijgt een darmontspanner (buscopan) of een pijnstiller (finadyne). Finadyne mag bij draaiingen van de dikke darm niet gegeven worden,
Wil wel uitleggen waarom.. maar dat mag dan via PB, en het liefst met serieuze ondertoon.

RicardoOpa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 12:36

Je moet je paard niet extra uit gaan zitten putten. De bedoeling is ongeveer dat je eens half uurtje stappen en na anderhalf uur ga je weer een half uurtje stappen. Probeer op zachte ondergrond om te voorkomen dat hij het stappen zichzelf verwond als hij omvalt. Dat wil nog wel eens gebeuren bij koliek. Verder laat je paard niet te veel drinken en als hij drinkt niet te koud. En laat hem niet eten tot de DA komt ie je verder aanwijzingen kan geven.

traan_beauty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 14:52

bedankt! Ik ben echt héél blij.. Met skipta is alles goed! Ze eet weer goed, heeft niet s'n harde buik meer.. geen pijn meer!! Nog een tijdje rustig aan en alles komt goed..

Wat een geluk dat we er optijd bij waren..
moet er niet aan denken als we te laat waren!!!

AikePeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 14:54

Dat je veel moet gaan lopen is een fabeltje.
Dit is alleen om te voorkomen dat ze zich in moeilijke posities rollen en bijvoorbeeld vast komen te liggen.
Het paard mag best liggen zolang het maar niet gaat rollen.

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 20:05

RicardoOpa schreef:
De bedoeling is ongeveer dat je eens half uurtje stappen en na anderhalf uur ga je weer een half uurtje stappen.

Een half uur achter elkaar stappen is erg lang en heeft helemaal geen zin. Je doet het stappen om de darmmotiliteit op gang te helpen en dat heeft alleen effect bij het in beweging komen. Dus 5 a 10 minuten stappen per keer is lang genoeg. En dat dan ongeveer ieder uur.

RicardoOpa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 20:52

Owkeej, ik had zoiets verwacht als een half uur... onthouw het