Wat is hanetred?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Manowar

Wat is hanetred?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 15:40

Zoals de titel al zegt, wat betekent dit?

Heeft het paard er last van? Zijn er consequenties voor gebreken later?

Ik weet niet of het hier thuishoort, maar wist zo snel niet waar ik het moest plaatsen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 12:23

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 14:58

RUI--> MD

marleen_usar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 15:00

een paard hoeft er geen last van te hebben.

Liedje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 15:00

Bij een hanetred schijnt een spier in het been korter te zijn als de ander. Mijn instructrice kende ene paard dat er Z mee is geworden en ik kende een paard dat er waarschijnlijk last van had... dit kan ook door andere dingen komen, niet 100% zeker dat het door de hanentred kwam.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 15:54

Het paard hoeft er zeker geen last van te hebben, op de Manege staat een ruin die ermee die momenteel Z1 loopt

Manowar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 18:49

Bedankt voor de antwoorden! Je kunt het altijd wel ergens op een medische site opzoeken, maar hier krijg je tenminste praktische antwoorden.

groetjes!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 19:48

Overigens, je schijnt wel problemen te kunnen krijgen mocht je willen starten met een paard met hanetred?

Anita_D

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 19:51

Nee hoor, hanetred is geen belemmering voor de wedstrijdsport en uit zich meestal alleen in stap.
Ik ken ook een paard hanetred heeft en die loopt al jaren mee in de dressuursport.

Anita_D

Re: Wat is hanetred?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 20:37

De oorzaak ligt over het algemeen in het zenuwgeleidingssysteem, de zenuwen geven vanuit her ruggemerg een overdreven sterk signaal door en daar is niets aan te doen.
Het achterbeen wordt met rukbewegingen vanuit knie- en spronggewricht zo omhoog getrokken, dat de buik soms wordt aangeraakt.
De oorzaak kan liggen in pijnlijke pezen of gewrichten zoals spat, en in het centrale zenuwstelsel, maar meestal is er geen oorzaak te vinden.

Noppie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 12:31

Anita_D schreef:
Nee hoor, hanetred is geen belemmering voor de wedstrijdsport en uit zich meestal alleen in stap.
Ik ken ook een paard hanetred heeft en die loopt al jaren mee in de dressuursport.

Je hebt idd gelijk. Ik ben ook in het bezit van een paard met een lichte vorm van hanetred aan één achterbeen. Hij heeft M gelopen en had altijd rond de 8 op zijn gangenwerk. Dus het hoeft geen belemmering te zijn om de sport in te gaan....

AstraGirlie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 14:20

Ik heb gelezen dat het vooral een zenuwstoornis zou zijn, een groep paarden in nieuw zeeland had na het eten van een bepaalde plant, een toxisch verschijnsel en allemaal hanetred.

poes

Re: Wat is hanetred?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 17:16

Op onze manege stond er vroeger een paard met hanetred, en soms had die er toch last van. Je kon het dan ook in draf zien, en dan panikeerde hij soms in de galop omdat zijn been als het ware onder hem uit schoot.

Kinke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 11:55

bij veel paarden is het nauwelijks te zien, je ziet het dan vooral als een paard b.v. een tijdje heeft stilgestaan en daarna weer gaat lopen, het achterbeen wordt dan hoger opgetrokken dan normaal. Wat ook veel voorkomt is dat het paard opeens gaat staan stampen met het achterbeen, een flink aantal keren achter elkaar. Voor zover ik weet is het niet pijnlijk.

poes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 16:14

Het was idd zo dat dat paard bioj ons op stal er echt deugd van had om elke dag aan het werk gezet te worden.