(oudere) Pony wordt opeens mager + ongelukkige uitstraling

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MyrtheJJarig

(oudere) Pony wordt opeens mager + ongelukkige uitstraling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 14:50

Mijn pony (20jaar) wordt opeens wel errug mager.. Ze krijgt gewoon normaal te eten & te drinken, paardentandarts is vorige maand nog geweest, en ook net ontwormt.

Ze zat 2 maanden geleden nog prima in dr vel, maar sinds ik vorige maand heb besloten dat ik er niet meer op ga rijden (haar leeftijd + mijn lengte/gewicht.. ze is maar 1.15m) Ziet ze er enorm ongelukkig uit (in mijn ogen), en is opeens heel erg mager geworden.

'Vroeger' maakten we samen enorme buitenritten, konden alles met elkaar.. zelf heb ik er bestwel veel moeite mee om dit door te zetten op dit moment, maar ik denk dat zij hetzelfde heeft. Ze staat alleen nog maar een beetje voor zich uit te staren. Het is niet zo dat ik helemaal niets meer met dr doe.. We fietsen nog zo'n 2x in de week een stuk, of gaan lekker samen wandelen, longeren vanalles. en als ik een kleinere buitenrit ga maken met haar dochter, gaat ze los mee.. vond ze normaal altijd heerlijk, nu is ze niet meer vooruit te branden. Ben al een eeuwigheid opzoek naar een goed verzorgstertje, maar die zijn hier nogal moeilijk te vinden..

Sinds vorig jaar rond deze tijd ben ik ook begonnen haar dochter te gaan rijden.. Toen was er al wel jaloezie.. Maar nu ik helemaal gestopt ben met ireen te rijden, gaat het niet zo goed meer met dr.. zou er iets medisch achter zitten, of is het dat wat ik denk dat het is?

Hoop dat jullie me kunnen helpen, ik heb namelijk geen idee & zit er bestwel heel erg mee.. Tis wel mijn kleine meisje.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 15:00

Oh moeilijk, misschien heeft ze opeens een dip; heeft mijn jonge merrie ook wel eens. Je zou eens een supplement als Opkikker kunnen proberen.
Misschien is het wel de jaloezie, kun je haar toch wat aandacht geven door eens lekker buiten te gaan wandelen en je eens een dagje te richten op haar, lekkere poetsbeurt etc.
En als je bij haar dochter bent, zeg der dan even gedag, geef desnoods wat lekkers, zodat ze niet het idee krijgt dat ze een vergeten wordt ofzo.

MyrtheJJarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 15:05

ze staan samen in een paddock met schuilstal. Ik ga zo naar ze toe, begin toch steeds meer te twijfelen ofdat er niet iets ernstigs is. Wilde na pasen al een vitaminekuur gaan halen.. & ga zometeen toch wegen, moet weten hoeveel ze is afgevallen (gelukkig voordat ze is vermagerd ook nog gewogen, 2 maanden geleden).. & als dat na 1,5 week niet aanslaat, ga ik toch maar een veearts laten komen....

MyrtheJJarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 15:07

Bedenk me opeens dat ze ook al een paar weken een beetje een snotneus heeft, Vond dat dit vanzelf over moest gaan eigenlijk... Dus ook een verminderde weerstand...

MyrtheJJarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 17:06

Kleine update; daarnet temperatuur opgenomen, die was redelijk normaal ; meestal rond de 36.8graden en nu 37.4 graden..

Gewicht; was 23 februari 231 kg.. nu naar de 218 kg. das bijna 15 kilo... klopt echt niet.

margot123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 17:24

ik zou toch maar voor de zekerheid er iemand naar laten kijken.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 17:27

Herken hier percies de oude merrie hier op stal in... Is hele snel veel afgevallen, droevige uitstraling. We hebben toch maar nog een keer de tandarts laten halen en ze had nog steeds haken die nu eraf zijn. Gaat wel nu een stuk beter.

MyrtheJJarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 17:35

Hmm, dat lijkt me sterk. ze is nl. 10 maart naar de tandarts geweest, en toen waren echt alle haken weg.. zo snel kan dat niet gaan neem ik aan.

Ik kijk het deze week nog even aan, en dan probeer ik een vitaminespuit.. Zal zoiezo de VA wel even bellen dinsdag, maar ik vind het niet nodig die man uit zn pasen te bellen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 17:37

hmm zo kort geleden, dan is het onwaarschijnlijk dat het dr tanden zijn...

MyrtheJJarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 17:49

Najah, dan valt dat iig af.. Maja, wat het dan wel is..

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 18:45

Er zijn ook een hoop slechte paardentandartsen ! laat de dierenarts eens controleren ! btw ik sta er altijd op om zelf ook te voelen, dan weet ik zeker dat het goed gebeurd.

MyrtheJJarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 19:08

Dierenarts heeft de tanden gedaan, ik zelf mocht 'navoelen' en heb er niets aan gevoeld....

smeetjoew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 19:48

Misschien vanwege haar leeftijd; dat ze het gewoon even niet meer ziet zitten. Ze zit niet lekker in dr vel. kan gebeuren, mss een beetje buikpijn. Ze voelt zich niet zo lekker. En haar leeftijd speelt ook wel een rol mee hoor! Maar gewoon lekker voeren, poetsen, knuffelen, vertroetelen en heeel veel kusjes geven. Daar knapt ze vanzelf wel van op.

Als het NOG slechter wordt, moet je er even een dierenarts bij halen.

MyrtheJJarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 08:22

Ja, dat was mn plan al smeetjoew... & ik ga dr 1x per dag nog een keer apart bijvoeren, hoop dat het helpt. Lekker vertroetelen & aan het einde van de week gewicht maar weer controleren. Temperatuur ook maar even in de gaten houden, die was toch iets hoger als normaal (heb haar nog nooit met een temperatuur boven de 37 graden gehad.. )

BoefJMouse

Re: (oudere) Pony wordt opeens mager + ongelukkige uitstrali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 15:15

Ik zou proberen veel aandacht op haar te vestigen;

Misschien bloeit ze dan weer op;

Waarschijnlijk krijg ze erg veel aandacht 'vroeger' . en dat mist ze nu doordat JIJ niet meer op dr ben wezen rijden.

Probeer iets van vrijheidsdressur ofzo, kleine kunstjes.

Hou dr bezig; Laat dr weten dat je dr niet vergeten bent; en dat je nog steeds van dr houdt.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 15:57

Liefde & wat extra aandacht kan wonderen doen!
Toch goed dat je de VA even laat kijken, verder zou je idd een vitaminespuit kunnen geven op het supplement 'Opkikker' als kuurtje gebruiken: www.paardendrgist.nl .

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 16:01

Ik vermoed dat ze heimwee heeft naar "vroeger" toen je nog wel reed. Waarom niet 1x per week een rustige buitenrit maken en zien of ze dan wat opfleurt?

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 16:49

Het kan ook zo zijn dat ze door de verharing zich zo voelt. Verharen kost ze heel veel energie.
Die van mij is op dit moment ook wat schraler en een beetje onrustig op haar nieuwe wei.
Of verhaart die van jou niet zo erg?.

Mirjam

MyrtheJJarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 16:59

nee, zo erg verhaart ze niet.

@Fjordnina, Dat rijden moet ik nu eventjes volhouden om niet te doen.. als ik het nu niet even doorzet, dan stop ik er nooit mee & het kan gewoon echt niet meer.. zij is 1.15 hoog, met rugpijn, ik ben 1.62m lang & weeg 50 kg.. opstappen doet ze 'moeilijk' over, maar als ik eenmaal zit is het nog steeds een & al rennen, huppelen.. helemaal blij. Ze loopt alleen niet goed met me, ze draagt dr hoofd heel erg raar laag om mijn gewicht te compenseren/rug te ontlasten... Ik ben van plan om dr lekker aan de dubbele longe te gaan doen, paar dagen in de week, voor haar ruggetje... Maar erop.. nee, ik moet dit nu even doorzetten.

MyrtheJJarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 17:01

Afbeelding

Deze is van afgelopen winter...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 18:08

Maar rijden hoeft natuurlijk niet dé oplossing te zijn, gewoon trainen aan de longe of een wandeling in de buitenlucht kan al wonderen doen, het gaat om het idee dat ze net dat beetje extyra aandacht krijgt wat ze waarschijnlijk nodig heeft

stabik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 19:28

laat de DA even kijken maar als je pony echt verdrietig is vanwege het feit dat ze niet meer mee mag met rijden, probeer eens een klein meisje te vinden die er op kan hobbelen.... zo is ze toch in beweging maar met een mindere last op haar rug dan jou gewicht ookal vind ik je niet zwaar op de foto te zien... ookal is je pony op leeftijd, zolang je ziet dat ze het aankan en het leuk vind hou haar in beweging!! dat is juist voor oudere paarden/pony's super belangrijk....

zo krijg ze haar individuele aandacht en kan jij je concentreren op de dochter...

veel succes!!

Julia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 19:31

Even de DA bellen lijkt mij.
Weet je 100% zeker dat je pony geen wormen heeft?
De pony van de buren had dat ook en die pony is ook 20 kilo afgevallen.
Heel veel sterkte en succes!

Anita_D

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 20:06

Ik ben het met stabik eens, paarden kunnen echt heimwee naar "vroeger" hebben als je stopt met trainen.
Ik heb zelf een KWPNer van bijna 22 jaar en ik heb al meerdere malen de beslissing genomen dat ze nu onderhand wel met pensioen mag, maar iedere keer moet ik daar weer op terug komen omdat ik na een paar weken echt zie dat ze ineens heel snel oud wordt.
Haar bespiering valt dan weg en haar interesse en vrolijkheid verdwijnen.
Iedereen om mij heen ziet dat ook en op aanraden van smid en DA pak ik de training dan toch weer op.
Sommige paarden houden gewoon niet van niks doen, ze hebben nog plezier in het werk en rust roest.
Het is mischien best een goed idee om er een klein iemand recreatief op te laten rijden, hoewel jij er zelf inderdaad niet te zwaar uitziet.

Melanie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 20:12

Onze shetlabder van bijna 20 jaar is deze winter ineens heel veel bespiering verloren en magerder geworden.
Ze hefet genoeg beweging gehad en ze iseenheelstuk inder vrolijk als daarvoor. Inmiddels is ze wel al weer iets vrolijker. Maar nog steeds niet zoals ze was.