Bultjes door druk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

flashyjac

Bultjes door druk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-06 17:42

Gisteren ontdekte ik iets vreemds bij mijn jonge paard. Hij staat sinds kort in training en zwiept nogal met zijn staart tijdens de training, terwijl hij verder superrelaxed loopt met zijn oortjes naar voren en ontspanning over zijn lichaam. Het zadel ligt goed, daar ligt het dus niet aan, en ik heb even met anderen langs zijn ruggegraat gevoeld of hier onregelmatigheden of pijnlijke punten waren. Hiervoor ben ik met twee vingers (duim en wijsvinger) in een baan langs de ruggenwervel gegaan.. Maar ik trof niets raars aan, behalve dat mijn paard ontzettend met zijn lip begon te bewegen tijdens het aanraken. Blijkbaar was het een lekkere plek, of een jeukplek.

Vijf minuten nadat ik langs de wervel had gevoeld, vormden zich op de plaatsen waar ik met mijn vingers had 'geprikt' bulten. Op dat moment was ik hem net aan het rosborstelen met een grove Oster borstel. Ik haalde er anderen bij om de bulten op de rug te bekijken en toen ik terug kwam bij mijn paard (nog geen minuut later) begonnen zich bulten over zijn hele lichaam te vormen. Het rare was dat deze in de vorm van het rosborstelen ontstonden, dus in cirkels.

Het lijkt erop dat mijn paard enorm drukgevoelig is, maar waarop precies? Is het een allergie? De rosborstel is hoogstens twee maanden oud en is slechts drie keer eerder gebruikt, gewoon op mijn eigen paard. Mijn vingers waren gewassen toen ik aan zijn rug zat, dus daar kan niets aan hebben gezeten wat een allergische reactie heeft veroorzaakt, behalve dan misschien wat restjes van zeep (maar ook dat lijkt me sterk)

Mijn paard heeft in de zomer altijd vrij veel last van vliegen en muggen, en schuurt soms met zijn volle lijf tegen de stalwand aan, maar heeft (gelukkig) tot nu toe nog nooit manen of staartharen weggeschuurd. Bovendien heb ik het idee dat de bulten die op zijn rug ontstonden niet ontzettend jeukten, het zag er alleen erg akelig uit. Op een gegeven moment zaten ze namelijk over zijn hele lijf, waardoor hij een soort van krokodillenvacht kreeg met overal 'reliëf'.

Heeft iemand een idee wat het kan zijn? Dinsdag komt er hoogstwaarschijnlijk een dierenarts bij, dat lijkt me het minste wat ik kan doen, maar deze kon niet eerder komen. In de tussentijd ben ik wel al benieuwd of iemand anders hetzelfde heeft meegemaakt en waardoor het zou kunnen komen

P.S. Mijn paard krijgt biks en kuilgras, maar aangezien de bulten enkel ontstaan na aanraking en/of druk, neem ik aan dat het in dit geval niets te maken heeft met een eiwitallergie, misschien eerder een Oster-rubber allergie (??)

Alvast bedankt voor jullie hulp

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 22:03

ik heb ook deze borstels en heb niks van een allergie reactie gemerkt
het kan wel eiwit te veel zijn dat had mijn paard vorig jaar ook

Hetja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 12:19

Geen idee wat het kan zijn, maar ben er wel nieuwsgierig naar!
Hoop dat hij er niet al te veel last van ondervind!

ElCid

Re: Bultjes door druk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 18:51

Biks en Kuilgras zijn wel "het" recept om allerlei problemen te veroorzaken.
De bultjes kunnen duiden op een "vergiftiging", ik zet het tussen haakjes omdat het misschien erger klinkt dan het is.
Door een combinatie van die 2 voersoorten krijg je een enorme hoeveelheid eiwitten, suikers en misschien nog andere onnodige stoffen in je paard.
De lever en nieren raken daardoor overbelast, waardoor er een verontreininging van het bloed ontstaat en dus het hele paard "vergiftigd"wordt.
De bultjes kunnen dan een soort galbulten worden, en dat lijkt op een allergische reactie.
Afgelopen najaar zijn onze paarden getest op lever en nierwaardes omdat ze de meest uiteenlopende klachten hadden.
Bij allebei was de leverwaarde veel te hoog, bij 1 ook de nierwaarde.

We hebben ze toen gedurende 3 maanden moeten ontgiften, waarbij ze onder de galbulten kwamen te zitten waar de viezigheid, pusachtig, uitkwam.

Beide paarden hebben een periode voordroogkuil gehad, die met te hoge nierwaardes ook echt kuilgras en biks.
Ze zijn nu allebei weer schoon en in topconditie. Wij voeren nu een granenmengsel en droog hooi, met een vitamine preparaat erbij.
Dit in overleg met onze dierenarts.
Ook paarden die "op het oog" er gezond uitzien kunnen te hoge lever en nierwaardes hebben en met de combinatie die jij voert is dat altijd het geval.
Door de manier waarop de meeste paarden gevoerd worden is deze "vergiftiging" een logisch gevolg. Er zit heel snel teveel suiker en eiwit in voer. Onze paarden zijn met de granen ( tarwe, haver, gerst en mais) , ca. 2 scheppen per dag + prima hooi in goede conditie, mooi op gewicht en volop in training. Ze worden niet "gek" van de haver zoals wel eens beweerd wordt.

Ik zou aanraden om een bloedtest te laten doen waarbij de lever en nierwaardes gecontroleerd worden. Zeker bij een jong paard kan deze combi veel schade geven.

flashyjac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 19:00

Dank je wel voor je uitgebreide antwoord! Het enige wat ik erg raar vind is dat die bulten normaal nooit aanwezig zijn, en enkel verschijnen als ik hem aan het poetsen ben. Het gaat dus alleen om druk. Een kwartier na het poetsen, en dus bij 'wegnemen van de druk' zijn de bulten ook vrijwel geheel weer verdwenen.

Met kuilgras heb ik nog nooit problemen gehad in de zin van dat Jagger er bulten van krijgt, hij heeft er alleen een tijdje een opgeblazen buik van gehad, maar dat is nu verdwenen. Een bloedtest lijkt me sowieso niet onverstandig en dat zal ik volgende week ook zeker laten doen als de dierenarts langskomt.

Jagger zijn huid is wel vrij gevoelig. In de zomer bijvoorbeeld zit hij binnen de kortste tijd onder de muggenbulten, en vooral zijn witte vlekken lijken in trek.

Ik zal in ieder geval aan de dierenarts vragen wat de oorzaak van de bulten kan zijn en meteen een bloedtest laten doen. Per slot van rekening is aan de buitenkant niet te zien wat zich aan de binnenkant van het paard afspeelt en ik wil wel het beste voor Jagger...

ElCid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 19:11

Laat even weten hoe het afloopt, ik ben erg benieuwd. Kuilgras is, ondanks dat het tegenwoordig zoveel gevoerd wordt, gewoon geen paardenvoer. Het is makkelijk omdat het niet lang hoeft te liggen en buiten opgeslagen kan worden. Nadeel van het verpakken in plastic is het broeien, wat allerlei ongewenste stoffen produceert.
Kuilgras is prima koeienvoer, die hebben meerdere magen, een paard kan met zijn gevoelige maag/ darm stelsel en gevoeligheid voor eiwitten en suikers er niets mee.
Aan mijn paard was aan de buitenkant ook niets te zien, maar zowel lever als nierwaarde waren bij hem op het randje en het heeft een maand of 4 geduurd tot alle afval was afgescheiden.
Daarna is hij pas echt lekker in zijn vel komen te zitten, en heeft zich veel meer ontwikkeld terwijl ik dacht dat hij al helemaal uitgegroeid was.

Succes met Jagger

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 12:20

Ik ken ook een paard dat precie zo had. Dat lag ook aan het voer. Ik weet niet meer of hij nou juist op biks of op muesli reageerde, maar iig was het met een verandering van voer helemaal opgelost (hooi, wat dus kuil was, is toen niet veranderd).

flashyjac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 12:26

De dierenarts is gisteren langsgeweest en heeft geconstateerd dat Jagger 'netelroos' heeft. Het is waarschijnlijk ontstaan uit een allergie, maar waarvoor weten we niet precies. Het lijkt aan het voedsel te liggen, want ik was bang voor een neopreenallergie, en dan had het voornamelijk op de plaats van het zadel (pad) en singel gezeten, maar hier zaten juist net de minste bulten.

Bij stimulatie van de vacht gaan de kleine bultjes die zich al onderhuids bevinden irriteren, waardoor deze opzwellen en hierdoor dus een gebergte aan bulten veroorzaken.

Mij werd verteld dat ik veranderingen aan moet brengen in zijn voedsel, om te kijken of het hierdoor komt. Dat gaat echter niet zo makkelijk op een pensionstal met 120 paarden.. Op de stal waar hij gewoonlijk staat voer ik hem Marstall (muesli), terwijl hij nu biks krijgt op de trainingsstal. Ik heb alleen niet het idee dat Jagger al vanaf het begin dat hij daar staat bultjes heeft. Wie weet is het dus een samenkomst van de verandering van de temperatuur en een overgevoeligheid voor kuilgras of biks.

Hij heeft een injectie gehad tegen allergie en het zou over twee dagen beter moeten gaan. Is dat niet zo, dan komt de dierenarts nog een keer langs.