pony niet helemaal fit wel op wedstrijd?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny4life

pony niet helemaal fit wel op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 18:29

hoihoi

ik merkte vandaag aan de longe (ze liep er los aan) dat mn pony wat minder fit is... ze snottert ook beetje maar hoest gelukkig niet!
ze had ook niet mega zin om te lopen maarja ze is ook hengstig en gister heeft ze aardig moeten werken...

nu heb ik morge wedstrijd, gewoon in ons dorp maar denken jullie dat ik wel gewoon kan gaan? de temp was trouwens normaal 38 graden.
moet ik me zorgen maken?
ik heb 2 dressuurproefjes...

xxx

Nicole85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 14:41

ik zou niet gaan, je paardje haar weerstand is wat minder en er moet maar een virus/bacterie op het wedstrijdterrein rondwanen en ze heeft het te pakken.
Geef haar even rust en wacht met op stap gaan totdat ze niet meer snottert.

Beterschap

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 14:49

Ik zou ook gewoon thuis blijven, er komen nog wedstrijden genoeg.
En als paardje niet helemaal fit is, is het in de eerste plaats niet eerlijk om te starten en in de tweede plaats zet je misschien teleurstellende proeven neer.

Volgende keer beter zou ik zeggen en beterschap met je paardje.

Yorghos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 16:22

Ik zou ook niet starten met een niet fitte pony. Beter kun je haar een paar dagen de tijd geven om op te knappen en dan weer gaan trainen voor de volgende wedstrijd.

patsur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 16:23

ik zou haar lekkereven uit laten zieken

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 16:57

Het is jammer, maar in dat geval kun je beter thuisblijven.
Sommige paarden hebben wel eens een dip of een terugval,
bij mijn paard, die dagelijks ook alles krijgt aan vitamines, olie-en,
kruiden wat ze nodig heeft, heeft ook wel eens van die dagen.
Je zou eens een supplement als Opkikker kunnen proberen,
van de Paardendrogist.
Maar het is natuurlijk aan jou, jij kent je pony beter dan dat ik
doe.

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-06 17:59

hoihoi

jullie hebben waarschijnlijk gelijk gehad,
ik ben toch gegaan ze had geen koorts en geen snotneus vanochtend vroeg, had honger dus ik dacht nou die kan wel mee!

we zijn dus gegaan, maar ik vond haar wel wat anders dan normaal,kan niet zo goed zeggen hoe...

met losrijden ging het wel maar zodra we de proef ingingen ging echt veel mis, steeds verkeerde galop, galop ipv middendraf, miscommunicaties... ik werd daardoor heel gespannen en ging te veel vast houden van voor en mijn pony nog minder lopen...

dus het was niet zo geslaagd, na de proeven had ze wel weer een snotneus en ik vind haar toch niet helemaal fit, morgen heeft ze zowiezo vrij en missch maandag heel licht werk maar ik doe het wel ff rustig aan, ik baal zelf nu ook maarja kan het niet terug draaien,

mijn punten waren verdiend want het ging niet oke, 173 & 178.

ps= ik geef haar nu echina force weet iemand hoeveel ik haar daarvan kan geven? dankje

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 22:25

3 keer per dag 30 druppels. Dat is de dosis die onze dierenhomeopaat meestal geeft.

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 19:54

mijn pony haar snotneus is iets minder de snot is nu wittig ipv groen.. met rijden ademt ze soms nog iets anders en hoestte 1 keer met het rijden, is dit verder erg? morgen heeft ze vrij en vrijdag gaat ze even aan de longe.. zaterdag heb ik dan concour, denk je dat ik het kan proberen?

gabyfedde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 19:56

Zou haar eerst maar laten uitzieken. Op deze manier besmet je ook andermans paarden.

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 20:08

ja het gekke is dat ze met beweging veel fitter blijft dan zonder..
en ze is allang niet meer besmettelijk. ze staat gewoon met de anderen op de wei en er is niks aan de hand. ik vroeg me alleen af wanneer je niet mee mag rijden? ik vind die grens moeilijk te bepalen..

gabyfedde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 20:11

Bonny4life schreef:
ja het gekke is dat ze met beweging veel fitter blijft dan zonder..
en ze is allang niet meer besmettelijk. ze staat gewoon met de anderen op de wei en er is niks aan de hand. ik vroeg me alleen af wanneer je niet mee mag rijden? ik vind die grens moeilijk te bepalen..

Zolang ze snot heeft is ze wel degelijk besmettelijk. Incubatietijd is vaak een dag of 10, dus als er binnenkort ook andere paarden verkouden worden dan kan je ervan uitgaan dat jouw dier ze besmet heeft.

Samo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 20:18

Als een paard nog hoest, kun je beter niet of heeeeel licht rijden. Laat r maar eerst goed uitzieken, je kunt nog jaren met dr rijden en op wedstrijd. Wees zuinig op je paardje!

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 20:32

ze heeft 1 keer gehoest met rijden voor de rest merkte ik niks geks aan haar, maarja een paard kan ook normaal een keer een kuch geven, tuurlijk wil ik het beste voor mijn paardje en ik doe deze week al lekker rustig aan, morgen lekker vrij en vrijdag ff aan de longe, ik merk dat mijn pony zich lekkerder voelt met wel iets doen dan niets.. maar dat kan aan mij liggen.

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 20:33

ik vroeg me af. als jullie paardje lichtjes verkouden is gaan jullie dan wel of niet op concour? en dan eerlijk antwoord geven:)

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 21:52

Bonny4life schreef:
ik vroeg me af. als jullie paardje lichtjes verkouden is gaan jullie dan wel of niet op concour? en dan eerlijk antwoord geven:)

Nee dan ga ik niet op concours....de gezondheid van mijn eigen paard én dat de gezondheid van andere paarden gaat voor.

Volgens mij schreef je vorige week dat je beter niet op concours had kunnen gaan, waarom gun je je paardje gewoon de tijd niet om uit te zieken???

Ik krijg eerlijk gezegd een beetje de indruk dat je het vooral voor jezelf lastig vindt dat je niet op concours kunt. Sorry dat ik bot over kom, maar laat je paardje eerst GOED uitzieken voordat je er überhaupt weer mee aan het werk gaat, laat staan op concours gaat.

Beterschap gewenst voor je paardje.

RicardoOpa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 12:32

Je hebt het vorige keer ook gezien dat je achteraf beter niet had kunnen gaan. Ik zou ook niet op concour gaan, je besmet andere paarden en je eigen paard geeft aan dat hij/ zij er niet fit genoeg voor is Ik krijg ook het gevoel dat je iets meer naar jezelf kijkt dan naar je paardje. Want bij dieproeven, gaf je paardje ook aan dat hij/ zij niet fit genoeg was en toch ben je gegaan. En nu wil je ook op concours.. lijkt mij geen slim plan

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 12:35

je gaat zelf ook niet voor je plezier hard werken als je grieperig bent
dat je de vorige kee rop concours bent gegaan vind ik al niet echt fair tegenover je pony, en al helemala niet omdat je zelf dus meer ging spannen&vasthouden omdat je pony wat foutjes maakte in de proef, dat beestje voelt zich niet fit en jij verwacht nog dat ze gaat presteren
en ondanks dat wil je zaterdag wéér op concours

lichte beweging is prima, beetje longeren of een rustig buitenritje of beetje rijden in de bak, want met beweging komt het snot ec inderdaad los, maar lichtjes rijden is heel wat anders dan hard aan het werk zetten en op concours gaan
beetje sneu voor je pony vind ik het!

Mick_G

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 13:05

waarom vraag je het hier als je toch niet luistert naar wat er wordt gezegd?

niet banketstaaf bedoeld of iets..

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 20:10

nou ik vroeg gewoon advies hoor,
en nu geloven jullie het vast niet maar de snotneus was vanavond weg, ik had haar rust gegeven vandaag maar ze maakte zich zo druk in de wei en heeft het op een rennen gezet (en dan rennen van plezier) en was niet te stoppen zo graag ging ze, ik denk dat het een stuk beter gaat nu en niet door jullie reacties echt niet want als ik het niet vertrouw dan ga ik alsnog niet..

jullie moesten eens weten hoe druk ik me altijd maak op mijn beestje, de meesten vinden mij over maar dan ook overbezorgd en op stal zeggen ze ook gewoon gaan dat beestje is super fit. maar ik maak vaak van een mug een olifant. vandaar ook dit topic.. maar goed als ik niet geloofwaardig overkom ook goed.

gabyfedde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 23:31

Bonny4life schreef:
nou ik vroeg gewoon advies hoor,
en nu geloven jullie het vast niet maar de snotneus was vanavond weg, ik had haar rust gegeven vandaag maar ze maakte zich zo druk in de wei en heeft het op een rennen gezet (en dan rennen van plezier) en was niet te stoppen zo graag ging ze, ik denk dat het een stuk beter gaat nu en niet door jullie reacties echt niet want als ik het niet vertrouw dan ga ik alsnog niet..

jullie moesten eens weten hoe druk ik me altijd maak op mijn beestje, de meesten vinden mij over maar dan ook overbezorgd en op stal zeggen ze ook gewoon gaan dat beestje is super fit. maar ik maak vaak van een mug een olifant. vandaar ook dit topic.. maar goed als ik niet geloofwaardig overkom ook goed.

Als je je ècht bezorgd zou maken had je afgelopen weekend al niet gestart. Dus nee, je bent niet geloofwaardig meer.

simodi

Re: pony niet helemaal fit wel op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 08:51

Het feit dat je het vraagt betekent dat je twijfelde en het lijkt me dat je bij twijfel de meest veilige weg moet kiezen: dus je paard rustig houden en geen wedstrijd rijden. Dat brengt toch altijd spanning, ook voor je paard mee. Ik zeg niet dat je niet goed voor je paard zorgt hoor, maar vind persoonlijk dat als je voelt dat je paard niet fit is (en dat zie je zelf als eigenaar heel snel), je gewoon het zekere voor het onzekere moet nemen. Je paard heeft niet zelf de keuze!

In het algemeen (dus dat zeg ik niet tegen jou in het bijzonder!):
Het valt me op dat best veel mensen die wedstrijd rijden soms moeite hebben om te kiezen om niet te gaan als hun paard niet helemaal fit of goed is. Ik rijd zelf geen wedstrijd (en heb dus ook geen last van die wedstrijddruk), maar het lijkt dat men soms het presteren of de lol van het wedstrijd rijden belangrijker vindt dan hoe het paard zich voelt en da's natuurlijk jammer. (Snap wel de teleurstelling als je hard getraind hebt voor een wedstrijd en je kunt dan door omstandigheden niet gaan).

In elk geval succes met je paardje!

henny_w

Re: pony niet helemaal fit wel op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 18:15

Als 1 van mijn paarden zou gaan hoesten, ook al is het maar telkens een enkel kuchje onder het zadel dan gaan ze op rust.
Dat houd in, wandelen aan de hand en absoluut niet erop.

Het verbaasd me wel vaker, hoeveel ruiters het belang van een wedstrijd verkiezen boven het welzijn van hun paard.
Trieste zaak

Topicstarter, wat anderen bij je op stal zeggen moet je je niks van aantrekken.
Het gaat om jouw pony en daar heb JIJ de verantwoordelijkheid voor.

Speel altijd op safe als je twijfelt. Het betreft toevallig wel een levend dier wat van jou afhankelijk is.

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 18:28

ik weet precies waar jullie over praten maar gelukkig ben ik gerustgesteld en gaat het weer super met mijn pony en echt niet omdat ik morgen wedstrijd zou hebben! als ik twijfel(de) zou ik alsnog niet gaan!

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-06 16:56

ik had toch besloten om wel te gaan..
gelukkig heb ik een goede keus gemaakt, ze leek namelijk gewoon lekker fit en dat was ze ook.

ik was 2 keer 2de met 188 en 189 punten.