Masseren is leuk en lekker voor je paard maar als er niet voor geleerd hebt dan zal het weinig uitrichten.
Mijn paard had een rugprobleem en ik heb wat af gemasseerd maar dat heeft niks geholpen (misschien miniem) pas toen ik een osteopaat bij mijn paardje heb laten komen is het beter met hem gegaan.
Er zijn op de markt verschillende massageoliën voor paarden te koop.
Silscarf

Massage-olie op basis van Jojoba-olie die littekenvorming en de vorming van wildvlees voorkomt. Silscarf bevat de essentiele olie van o.a. rozemarijn en geranium voor een goede doorbloeding van de huid en het onderliggende bindweefsel. Trekt diep in, verzacht en verzorgt de huid.
Biofarm Arnika Gel

Voor de massage van spieren, gewrichten en pezen. Arnica heeft een positief effect op de doorbloeding van de huid, spieren, pezen en gewrichten.
Sildeem
Een massage-olie voor de afvoer van overtollig vocht in de benen.
Favourite Fluid

Massagevloeistof voor verzachtende verzorging van gevoelige, stijve/stramme spieren en pezen na intensieve arbeid.
Jojoba olie

Pure jojoba olie. Een ideale massage-olie voor de huid.
Multimilk

Bij gewrichtsklachten zoals artrose, peesaandoeningen en stijve spieren is dit product zeer geschikt.
Silspierlex

Niet vette massagevloeistof met krachtige essentiële oliën. Voor de ontspanning van de spieren na arbeid. Makkelijk aan te brengen met vernevelaar.
Thermo Massage

Voor het opwarmen van de spieren voor het werk is deze massage gel zeer geschikt. De gel geeft een heerlijk verwarmend effect.
Biofarm Arnica Tinktuur

Vloeistof voor de massage van spieren, gewrichten en pezen. Arnica heeft een positief effect op de doorbloeding van de huid, spieren, pezen en gewrichten.
En dan heb je ook nog apparaatjes en rolletjes om je paard mee te masseren, je kan het zo gek maken als je zelf wilt.
Het is allemaal lekker voor je paardje, maar als je paard echt wat hebt zal je dit niet oplossen met masseren, je kan het hoogstens wat verlichten.
Succes!