Ik maak regelmatig tochten met mijn fjord en ze krijgt een kwart schep mussli zonder haver , een handje draversbrok en 50 gram vitamine brokjes van pavo (pavo vital). Ik rij behorlijk pittig op de andere dagen en daar doet ze het erg goed op. Ik geef mijn fjord zo min mogelijk om kans op bevangenheid tegen te gaan en er zit nu al zo veel in het gras dat je al moet oppassen. Wat dan dus wel belangrijk is zijn dus de vitamine korrels om te zorgen dat ze bij een lage voergift genoeg binnen krijgt.
Starks ga iki ook weer op vakantie met mijn fjord en dan krijgt ze een halve schep mussli en de rest hetzelfde. En energie zat om het uren vol te houden.
vergeet trouwens niet om toch gedegen dressuur te rijden met je fjord een paar keer per week, want zo krijg je een gedegen spieropbouw.
Buiten rijden is toch eenzijdig rijden tenzij je echt interval training gaan doen. Ik spreek helaas uit ervaring, want mijn fjord is door overbelasting en te veel gras spierbevangen geraakt. ze werd spierbevangen omdat ze zo goed getraind (wel eenzijdig door alleen maar buiten te rijden) was en niet hoefbevangen. Dat was mijn geluk.
Zo kwam ik er toch ook achter dat buitenrijden alleen niet genoeg is om je fjord op conditie te krijgen voor een vakantie. Krijg je eenzijdige spieropbouw.
Conditie krijg je met name door interval training en dat kan je wel in het bos doen
je mag me gerust PB en. Ik maak ieder jaar tochten