Hoesten van vlasstrooisel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WowAmigo

Hoesten van vlasstrooisel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 08:42

Hoi,

Mijn paard staat sinds kort op vlas in plaats van op krullen. Ongeveer sinds die tijd hoest ze ook een beetje. De ene keer hoor je haar helemaal niet, de andere keer op stal, dan weer tijdens het rijden. Het is een droog kuchje en meestal proest ze na. De andere merrie die op vlas staat bij ons op stal heeft eigenlijk hetzelfde (alleen wordt daar niet mee gewerkt). De aparden die op stro staan hoesten niet.

Tja, dan ga ik een verband zien natuurlijk. Maar naar wat ik begreep moet vlas juist minder stof geven dan krullen, dus dat is dan ook weer niet logisch. Hebben jullie ervaring met paarden die zo reageren op vlas?

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 08:44

Nope geen ervaring mee. Wij zetten juist paarden met een stofalergie op vlas....

Ik zou haast denken dat het gewoon toeval is, óf mss probeerd jou paard het op te eten, en dat zal best blijven steken waardoor ie mot ophoesten of zo.... Ik zou er anders geen verklaring voor hebben..

NesyD

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 12:50

Een kennis van mij had haar paard dus van zaagsel overgezet op vlas, het paard begon ook te hoesten en blijkt nu allergisch te zijn voor vlas. Teruggezet op zaagsel en hoest is over. Ik weet alleen niet meer welk merk vlas zij gebruikte daar schijnt ook nogal eens wat verschil in te zitten.
Succes met het vinden van de oorzaak er is niets zo vervelend als een hoesten paard.

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 13:38

Hmmm, wel typisch dat de twee merries die dan op vlas zijn gezet beide hoesten. Allebei allergisch zou wel erg toevallig zijn. Maar ik weet ook niet precies welke kwaliteit het is, misschien zit daar wel verschil in idd.

chantal1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 14:29

Normaal gaan hoestende paarden juist over van stro, naar krul, vlas of koolzaadstro. Ikzelf vind krullen nog altijd het beste van die 3. Je kan haar van het vlas afhalen, als er dan niet meer gehoest wordt weet je het zeker. Ik zou het zeker met de DA overleggen.

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 14:46

Ja, de eerste partij vlas is bijna op, ik ga zowiezo met de staleigenaar overleggen of ze weer terug op krullen kan. Dan weet ik het. Ik vond het zo maf, omdat inderdaad altijd gezegd wordt dat vlas zo stofvrij is.

Nicole85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 17:18

Hoesten van vlas kan, indien er een schimmel in zit.
Ik zou -als ik jou was- mijn paard weer vlas af halen.
Succes

Pellie

Re: Hoesten van vlasstrooisel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 19:56

dat stofvrije verhaal is *piep*
ik heb 3 soorten vlas geprobeerd en gebruik nu weer koolzaadhaksel, alles stoft bij het opstrooien, verversen. vooral de koolzaadhaksel.
maar dit is niet zo als ze er in staan of doorlopen oid.

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 23:13

Ik had exact hetzelfde toen ik afgelopen herfst voor het eerst overging van zaagsel op vlas.
Hoestende en zelfs snotterende paarden. Ik vond het heel vreemd omdat vlas echt stofvrij behoord te zijn. Ik heb toen ook mijn vraag hier op Bokt gesteld: viewtopic.php?f=3&t=470669&hilit=
Ik had mijn vlas gekocht bij mijn diervoederzaak hier in de buurt en wist verder niets over de productie of iets dergelijks. Het kon zijn dat het stofpercentage iets hoger zou kunnen zijn dan normaal, maar zaagsel haalde ik daar ook vandaan en dat schijnt nog meer stof te bevatten.
Waarschijnlijk moet het dus gewoon puur toeval geweest zijn; mijn paarden kregen net de verkoudheid toen ik overstapte op vlas.

Toch heb ik wel de Bit-test er nog maar eens bijgepakt over de verschillende strooisels en eigenlijk kwam daar Linabox vlas van Ecobodem als beste uit de test. Hier ben ik toen ook maar op overgestapt, toch voor de zekerheid en ik wil mijn paarden gewoon in een goed stalklimaat hebben staan zonder stof.
Ik heb geen hoestende paarden meer en ik ben méér dan tevreden over het vlas van Ecobodem en blijf dit zeker ook gebruiken.

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 00:31

Mijn paard staat nou al 2 jaar op vlas en ze hoest ook niet van vlas.
Als ik nieuwe vlas in de stal doe stoft het wel maar als mijn paard er door loopt niet

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 11:10

probeer anders eens vlas-leem, dit staat er om bekend dat er weinig stof in zit. Mijn paarden staan er ook op en hebben nergens last van

Sisco4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 11:17

Haaj,

Je moet kijken hoe stoffig het vlas is. Wij hebben nu thorrobed ( hoe je het ook schrijft) en dat is echt stofloos. Mijn paard hoeste ook mede door een hooi/stof allergie. Misschien moet je eens een weekje zijn hooi nat te maken (5uur in water laten weken). Kijken of hij dan nog hoest. Die van mij was in iedergeval allergies voor stof. Ik hoop voor je dat je het zo beter gaat met je pony.

Mirna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 21:10

Bij ons op stal staan ze ook allemaal op vlas en wij hebben nooit last van hoestende paarden. Als we de stal vol gooien met vlas de eerste keer maken we het wel een beetje vochtig dan stoft het ook niet zo.

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 14:36

Bij ons zijn alle paarden sinds een paar dagen overgezet op vlas. Ik heb er nog geen een horen hoesten. Ik zal er eens op letten.

RicardoOpa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 15:17

Opa staat sinds mei een jaar op vlas. Gaat prima, nergens last van
Ik vermoed dat het ook allergie is. Of een slecht kwaliteit vlas waar toch nog te veel stof in zit
Probeer nog een keertje te wisselen of probeeer ander soort vlas

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 15:57

Misschien dat het dan toch een allergische reactie op het vlas zelf, aangezien de meeste paarden met stofallergie juist op vlas worden gezet..

radje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 16:21

Ik heb mijn paard vandaag over gezet op vlas, omdat ze op een of andere manier mok krijgt van de krullen, ze heeft ook stofallergie dus ik zal het even in de gaten houden of ook zij gaat hoesten.