Dazen & Horzels?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Natje_Spirit

Dazen & Horzels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 22:07

Hopelijk staat dit hier goed.
Nu de zomer er weer aankomt, zie je ook weer veel beesjes. Namelijk dazen en horsels.
Alleen, ik weet nie hoe die eruit zien, wat ze veroorzaken (de ene zuigt bloed en de andere legt eitjes, meer weet ik niet) en wat je eraan kan doen?
Als iemand me kan helpen met wat info en een foto? Alvast bedankt!

Ps: op google heb ik bijna niets gevonden en ook op bokt niet...

NoomsJJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 22:13

Dit heb ik gehoord.. en voor zover zoeiets weet ik er dit van:

horzels steken en dan komt er een beetje bloed en ze leggen gele eitjes in de vacht van een paard, vooral in manen.. blindaarzen steken flink en dan doet het ook heel zeer en krijgt een paard er een bult van

NoomsJJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 22:14

ojaa en volgens mij leggen blindaarzen eitjes onder de huid

Fjordenmaniak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 15:50

De horzels leggen eitjes (waar je ook een ontwormspuit eens per jaar tegen kunt geven) omdat deze larven uit de eieren komen nadat ze door het paard opgelikt zijn en via het maagdarmstelsel vreten de larven zich een weg naar buiten.

De daas zijn steken zeer vervelend, zijn er in verschillende groottes, en geven flinke bulten. Bij allergie zijn het zeer grote bulten!
Kijk anders even op wikipedia:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Daas
http://nl.wikipedia.org/wiki/Paardenhorzel

Natje_Spirit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 19:49

oké bedankt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 16:23

Fjordenmaniak heeft het antwoorden zo'n beetje al gegeven

De horzels leggen eitjes meestal op de voorbenen of soms manenkam, zijn gelige eitjes als ik het goed zeg. Met een speciaal poetsblok van puinsteen zijn deze goed te verwijderen. Verder ontworm je met een werkzame stof tegen horzellarven, bijv. ivermectine.
Preventief kun je verschillende sprays gebruiken. Voor dazen is een bekend afwerend middel hersthoornolie, dit stinkt verschrikkelijk en zit in de meeste sprays vermengd met citronella, wat weer vliegen afweert.
Dazen zijn nare beesten, vindt ze zelf helemaal niks
Als ze steken zuigen ze bloed en laten ook een wondje achter. Ze zien eruit als gruwelijk grote vliegen, sommige zijn wat kleiner.

Verder komen ze net als vliegen af op zwetende paarden, dus goed afsponsen met evt. een scheutje speciale lotion met bijv. Tea Tree olie is een must!

*Edit: Dit topic hoort denk ik bij Seizoensvragen

jari

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 16:27

horzels owh wat een poedersuiker beesten voor je paard maakt het niet zo veel uit teminste als ze niet door de konining worden gestoken want die is egt groot maar die kleintjes maakt nie zo veel uit hoor want mijn paard is wel eens door die kleintjes gestoken en die heeft er nooit last van gehad, maar ik ben er wel ees gestoken en daar moet je egt voor uit kijken want dat doet egt vet veel pijn maar ze leggen eitjes jah en die gaan gwn vanzelf dood onder de huid..

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 16:34

Bij een horsel zie je de angel als het ware naar buiten komen.Ze kunnen hun eitjes in sommige gevallen onderhuids leggen .Deze eten zich dan een weg naar buiten wat een fistel veroorzaakt.Dazen zijn wat grijzer van kleur en steken behoorlijk maar leggen hun eitjes zoals al gezegd meestal in de vacht , manen, of de beharing van een paard.Horzels zweven ook langzamer rond een paard dazen zijn veel sneller.Dazen zie je veel meer dan horsels vooral in de gebieden waar b.v mais wordt verbouwd.Denk aan Drente,Braband,Limburg.

Ghjkl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 16:39

Als mijn paardjes ineenkeer als een gek door de wei rennen dan zit er vaak een horsel.
Ze zijn er gewoon bang van!
Dazen geven ze niet zo gek veel om, ze zwiepen allen met hun staart of happen erna.

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 16:47

Inderdaad!!!

Fjordenmaniak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 08:17

aannjjaa schreef:
Als mijn paardjes ineenkeer als een gek door de wei rennen dan zit er vaak een horsel.
Ze zijn er gewoon bang van!
Dazen geven ze niet zo gek veel om, ze zwiepen allen met hun staart of happen erna.

Bedoel je niet andersom, een horsel steekt niet, een daas wel

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 08:42

Ze steken allebei! Alleen de horsel steekt veel gemener omdat hij een veel langere angel heeft.