Alsnog inenten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JKiya

Alsnog inenten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 15:40

Hoi ik heb een vraagje over inenten.
Als een paard nooi wordt ingeënt en je weet niet zeker of hij wel de basisenting heeft gehad, moet je dan alsnog beginnen met inenten? En begin je dan met de basisenting?

Ik weet dat dit soort informatie in het paspoort staat, maar krijgt een paard dat paspoort ook als hij niet gechipped is? En als je het paard laat chippen via het stamboek je krijgt een stamboekpaspoort, telt het oude paspoort dan ook nog mee of worden dan de inentingen in het nieuwe paspoort overgenomen?

Alvast bedankt voor de reacties.

fjordnina

Re: Alsnog inenten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 15:46

Na een jaar vervallen de entingen en moet je dus weer beginnen met een basisenting. Als je dat niet zeker weet zal een DA zeker opnieuw basis enten. Een paard krijgt alleen een paspoort wanneer deze geregistreerd staat d.m.v. DNA of een chip. Het oude paspoort/stamboekpapier zal vervallen en vervangen worden door die welke uitgegeven is met de gegevens van het chippen.Entingen die in het oude paspoort stonden worden inderdaad overgenomen.

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 15:48

als een paard niet geent is moet je dat zeker doen. Om het te laten werken moet het binnen een bepaalde tijd dan nog een keer opnieuw (ff aan de DA vragen)
Hoe het precies zit met een paspoort op chippen weet ik niet want ik heb een spaans paspoort vanwege dat het een Andalusier is.
Ik heb wel een nieuw paspoort gehad bij goedkeuring als fokmerrie (uit spanje dus misschien anders) en dus geen entingshistorie maar die heeft de DA die haar altijd heeft geent weer ingevuld, hij had de hele historie.
Ik heb mn oudere paard laten chippen vroeger maar heb geen paspoort gekregen .... heb alleen een entingsboekje en een chipnummer (tenminste dat laatste ben ik kwijt maar ze komt toch niet meer verder als ons weiland.

JKiya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 16:31

OK hartstikke bedankt voor de reacties! Ik heb ook wat info gevonden over de periode die tussen de basisenting en de eerst volgende enting moet zitten dus ik weet genoeg!