cronisch??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mychinook

cronisch??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 10:34

ik zit vind ik met een probleem.
al een maand hoest mijn paardje misschien zelfs wat langer.
toen ik het hoesten het eerst hoorde ben ik meteen naar de dierenarts gegaan bij ons op stal en die zei dat ze brongitus had.er kwam ook geel snot uit haar neus en steeds als ze hoeste kwam die drap eruit.
na een antibiotica kuur en ventopulmin siroop (ofzo iets) leek het bijna over te zijn na een weekje.ik rij eindelijk altijd in de bak en hoorde een dag of twee niks meer.mijn bijrijdster ging naar buiten en....ja hoor ze ging weer hoesten.nu was er geen snot meer maar een soort piepend geluid hoor je af en toe netalsof het echt vast zit in haar keel.ze proest daarna wel vaak en dan is het na 4/6 x hoesten weg.
nou blijft het dus nogsteeds aanhouden en heb ik die siroop weer gehad.ik geef het via een spuit dus ze krijgt alles binnen.haar klieren zijn niet opgezet en ze heeft nooit verhoging gehad.ik ben zo bang dat het gronisch word/is voor mij duurt het te lang.we stappen nogsteeds in en uit met een deken en ze staat overdag buiten.

mijn DA zegt dat ik mij geen zorgen moet maken dat het gronisch word.dat doe ik dus wel want ze heeft in dat half jaar nooit gehoest.
ze krijgt van mij ook nog is foene knof van de paardendrogist.maar dat zou de kriebel alleen moeten verzachten geloof ik.
nu als ik ga longeren buiten dan hoest ze vaak niet.soms als klaar ben met rijden dan geeft ze een kucht en soms daarvoor.het is iedere dag verschillend.en of ze het wel of niet doet.....

wie kan mij helpen??

mychinook

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 12:01

weet niemand iets??

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 13:24

Je zegt dat je paard een piepend geluit maakt met ademen, dit klinkt erg als cornage.
Cornage is een verlamming van een of beide stembanden. De stembanden liggen in het begin van de luchtpijp. Ze kunnen de luchtpijp afsluiten, iets wat bijvoorbeeld gebeurt bij het inslikken van voedsel. Als dit niet zou gebeuren zou de kans van het zich verslikken (eten of speeksel in de luchtpijp) toenemen.
Bij in- en uitademing worden de stembanden zo ver mogelijk opengetrokken en zijn als een V in het strottenhoofd te zien. Raakt een stemband verlamd (de linker meest) dan kan hij niet meer sluiten en ook niet meer helemaal gaan openstaan. Het gevolg is dat de stemband met snel langsstromende lucht gaat trillen. Dit gebeurt vooral bij heftige inademing. Er is dan een hoogtonig geluid te horen.

BertinaBvd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 13:45

Mijn paard heeft er nu ook al twee maanden last van
In de tussentijd verschillende kuren gehad, het kwam telkens terug
Nu ga ik morgen op aanraden van de dierenarts een bronchoscopie laten maken in bodegraven.
Zou als ik jou was anders een second opinion doen als je het advies van je dierenarts niet vertrouwd.

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 13:48

Het kan ook pollenallergie zijn.

BertinaBvd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 13:58

Het kan echt zoveel zijn
Vandaar dat ik ook naar de kliniek ga
Dan kunnen ze misschien goed vaststellen wat het is.

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 14:01

eamane schreef:
Het kan echt zoveel zijn

Het kan zeker heel veel zijn, je moet je niet laten afschepen door de veearts, zeg dat je denkt dat er echt iets aan de hand is (jij kent je paard inmiddels het beste) en eis een onderzoek.

dit topic gaat ook over hoestende paarden: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=3&t=564172

mychinook

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 14:08

eamane schreef:
Het kan echt zoveel zijn

dat weet ik.ik kan ook vanalles zijn.ik vind het moeilijk om een goed beeld te krijgen van dit alles omdat ik dit nog niet heb mee gemaakt.
.maar het is begonnen met een erge verkoudheid/brongitus het is nu in mindere maten maar ze hoest toch nogsteeds.ik ben nou al wat 100 der de euries lichter dus ik denk dat ik ook maar een second opinion ga vragen.en ik weet hoe cornage klinkt. chinook 'piept' soms na een hoest.het klinkt dan alsof er iets vast zit.moeilijk uit te leggen.....

en mijn vorige paard had een pollenallergie zagen met testen en zo'n brongscopie ofzo. in Utrecht.ze had toen heel andere symtomen.maarja was ik maar een dierenarts dan was al dat gedoe niet nodig.

maar ik ben wel benieuwd wat jou DA zei.nu je toch naar zo'n kliniek gaat.

BertinaBvd

Re: cronisch??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 14:39

Ik had mijn dierenarts weer laten komen omdat het weer terug kwam
Toen heeft hij mij 2 opties gegeven
Of nog een kuur erin
Of met mijn paard naar de kliniek gaan voor een scopie

Ik heb voor het laatste gekozen omdat ik al 2 maaden lang kuurtje na kuurtje er in aan het proppen was al een rekening van dik 300 euro had en het nu echt zat was

Wil gewoon zeker weten
Vandaar dat ik nu die scopie laat maken

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 09:06

Sterkte!
Dit zijn altijd hele vervelende situaties.

BertinaBvd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 21:09

Nou vandaag geweest

Eerst de trailer in
Meneer had er echt geen zin in
Na drie kwartier ploeteren stond hij erin !

daar in bodegraven aangekomen wachten op ons beurt
Toen we aan de beurt waren vond norm het allemaal niet echt nodig en wilde echt niet stil staan

Na een verdoving de bronchoscopie
Tot aan zijn stembanden zag het er erg goed uit
Maar zodra we daar voorbij waren kwamen we flinke klodders slijm tegen
Hij zit dus nog behoorlijk vol

Heb nu voor 7 dagen aan antibiotica spuiten mee gekregen
En moet over 10 dagen terug komen voor controlle

Norm heeft nu naweeën van zijn verdoving
Hij voelt zih helemaal niet lekker
Vannacht mag hij nog binnen blijven maar het liefst moet hij dag en nacht het land op om stof te mijden !

Nu maar hopen dat dit aanslaat

mychinook

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 08:02

dat hoop ik ook voor jou en je paardje.
(ff afkloppen) die van mij heeft nu al 3 dagen niet gehoest dus hoop eigenlijk dat het helemaal weg blijft.ik zit nog wel aan de siroop dus als dat op is, is ze hopelijk vanaf.
succes verder.

BertinaBvd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 12:40

Hoop het ook voor je

Ik heb geen ventipulmin meegekregen alleen die spuiten
Hij heeft wel de afgelopen 2 dagen gehoest mar wie weet komt het slijm nu los

Volgende week moet ik weer naar de kliniek
Ga morgen ochtend bellen voor een afspraak
Ben benieuwd of er wat verbetering in zit

felthuis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 13:05

Met alle medicijnen stoppen en je paard op houtmot of hennepvezels zetten. Kuil voeren ipv hooi (of hooi natmaken). Al die medicijnen helpen niet je paard van het hoesten af. Stro en hooi kan de keel en longen irriteren. Dát moet je dus juist weghalen bij je paard. Je zult zien dat zodra je paard van het stro af is hij niet meer zal hoesten.

Succes!