COPD-er op vlas?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

babsjetrala

COPD-er op vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 10:22

Hoi,

Ik kan nergens iets vinden over COPD -tenminste niet met de zoekfunctie...- en geschikt stalstrooisel.
Kan iemand mij hier iets over vertellen?
Hartstikke bedankt!

Groet van Barbara

Mieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 10:26

Mijn paard, met luchtwegproblemen, staat sinds een week op vlas, op aanraden van de DA. Ik heb haar in de tussentijd nog 1 keer horen hoesten, verder niet.

Vlas is het meest stofvrije strooisel dat je in je stal kunt hebben. Maar uiteraard is 24 uur per dag buiten staan nog beter voor een paard met longproblemen.

Arrabel

Re: COPD-er op vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 13:58

Het paard moet goed verzorgd worden, veel frisse lucht en een uitgebalanceerde voeding krijgen. Dat houdt in dat het hooi nat een geweekt moet zijn, het voer vochtig (liefst iets als pulpbrok), maar ook de stal moet fris en luchtig zijn (liefst een buitenbox of een wei), en het dier mag vooral geen stro of hooi krijgen (ongeweekt) want dit is zeer schadelijk voor een dampig paard. Krantesnippers, hennepvezel, of houtkrullen zijn geschikte bodembedekkers. Als dit goed wordt gedaan, kan het paard nog altijd licht werk verrichten. Bedenk wel dat de klachten in de zomer erger kunnen zijn dan in de winter, omdat het 's zomers stoffiger en droger is. Aangezien de chronisch (blijvend) is, zal het paard er zijn heel leven last van blijven houden. In een goede omgeving zal het paard echter er nauwelijks last van hebben.

Holaso

Re: COPD-er op vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 18:28

Het paard kan idd best dag en nacht buiten staan, met eventueel een open stal ter beschikking waar je vlas kan strooien.

Voordroog is beter dan hooi voor een paard met COPD. Mijn vorig paardje had het en vooral in de herfst en winter kon ik er nog goed mee rijden. Lente en zomer was minder vanwege de pollen en de warmte. In deze periode kreeg ze af en toe een periode Ventipulmin bij haar eten zodat de slijmen beter loskwamen.

Ook aan te raden: Vicks rond de neusgaten smeren of Bronco Liq van Cavalor bij het eten geven.

hoop dat je hier iets aan hebt..